• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 30 شهریور 1402
کد مطلب : 203560
+
-

طوفان 104کیلومتری در سیستان و بلوچستان

آب وهوا
طوفان 104کیلومتری در سیستان و بلوچستان

غلظت گرد و خاک و وزش باد با سرعت 104کیلومتر در ساعت در سیستان باعث تعطیلی اداره‌ها شد، اما مدیر بحران سیستان و بلوچستان به همشهری گفت که این تعطیلی ادامه‌دار نیست و تعطیلی روز گذشته (29شهریور) شامل نهادهای درمانی، امدادی، خدمات‌رسان و بانک‌ها نشد.
مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: «هواشناسی برای مدت 5روز یعنی از روز چهارشنبه (29شهریور) تا دوشنبه (2مهر) هشدار سطح نارنجی صادر کرده‌بود، اما با شدت گرفتن غلظت گرد و خاک در منطقه سیستان برخی از اداره‌ها تعطیل شدند.»
مجید محبی افزود: «این تعطیلی ادامه‌دار نیست و تعطیلی اداره‌ها برای حفظ سلامت ساکنان منطقه سیستان بود.» منطقه سیستان شامل 5 شهرستان زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون می‌شود.
او با تأکید بر اینکه شدت گرد و خاک در پی وزش بادهای 120روزه همچنان ادامه دارد، افزود: «شهروندان به‌ویژه زنان باردار، سالمندان، کودکان و بیماران قلبی و تنفسی از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری و درصورت تردد حتما از ماسک استفاده کنند.»
به‌گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان، وزش باد شدید تا بیشینه ۱۰۴کیلومتر بر ساعت بامداد روز گذشته (چهارشنبه) در زابل اتفاق افتاد و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را به ۸۰۰متر کاهش داد. در شهرستان زهک نیز بیشینه سرعت باد به ۸۶کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی تا ۵۰۰متر کاهش داد.
محسن حیدری گفت: «تا اواسط هفته آینده وزش باد شدید تا خیلی شدید و توفان گردوخاک در شمال سیستان و بلوچستان رخ خواهد داد که در این مدت احتمال افزایش گردوغبار و کاهش دید افقی در مناطق مرکزی و جنوبی استان وجود دارد. همچنین به لحاظ دمایی، از روز گذشته تا اواسط هفته آینده با کاهش 4تا ۶درجه‌ای دما به‌ویژه در نیمه شمالی مواجه خواهیم بود.» احتیاط در تردد جاده‌ای، محافظت از گلخانه‌ها و پرهیز جدی از کار در ارتفاعات دیگر توصیه‌ها در پی این شرایط جوی نامساعد است.
به‌گفته محمد خلیلی، سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زابل، با شروع بادهای 120روزه از خرداد تا 26شهریور1402، هزار و ۳۱۱نفر از ساکنان حوزه شمال استان در پی وقوع توفان در این منطقه به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید