• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 شهریور 1402
کد مطلب : 203517
+
-

بخشی از یک خانه تاریخی در شوشتر فرو ریخت

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر از ریزش بخشی از یک خانه تاریخی در شوشتر بر اثر آبگرفتگی شوادان‌های بافت تاریخی خبر داد.
داود نجار آسیابانی به ایرنا گفت: قسمت ورودی و سردر خانه تاریخی نجاتیان، واقع در بافت تاریخی این شهرستان متاسفانه روز چهارشنبه فروریخت.
وی با اشاره به دلایل این ریزش گفت: براساس شواهد و رطوبت و اظهارات مالک مبنی بر آبگرفتگی چندین ساله این خانه تاریخی فرونشست زمین در بخشی از کوچه موجب تخریب بخشی از خانه شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر با اشاره به اینکه این بنا در فهرست آثار ملی ثبت نشده است توضیح داد: خانه نجاتیان از جمله خانه‌های تاریخی و فاخر بافت تاریخی به شمار می‌رود.
وی تاکید کرد: احتمال تخریب دیگر خانه‌های تاریخی در بافت تاریخی شوشتر بیشتر از قبل شده است به دلیل وجود عارضه آبگرفتگی فرسایش بناها افزایش یافته و احتمال هر حادثه‌ای در این خانه‌ها وجود دارد که هر چه سریع تر باید این عارضه‌ها برطرف شوند.
ابوالفضل مهدی پور، دوستدار میراث فرهنگی شوشتر نیز نیز به ایرنا گفت: خانه تاریخی نجاتیان مربوط به دوره قاجار است که به علت عدم همکاری مالک خصوصی، در سال‌های قبل پروند ثبت ملی این بنای تاریخی متوقف شد.
وی درباره خطر تخریب دیگر خانه های واقع در بافت تاریخی هشدار داد و گفت ادامه این روند می‌تواند خسارت زیادی برای آثار تاریخی شوشتر برجای بگذارد.
این دوستدار میراث فرهنگی گفت: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شوشتر از سال ۹۰ برای آبگرفتگی شوادان بناهای تاریخی پیگیری‌های متعددی را انجام داده ولی تاکنون به نتیجه‌ای دست پیدا نکرده است.
وی افزود: نزدیک به ۶۰ خانه تاریخی در نقاط مختلف شهرستان شوشتر شناسایی شده‌اند که دچار آبگرفتگی شوادان هستند.‌‌

این خبر را به اشتراک بگذارید