• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 29 شهریور 1402
کد مطلب : 203458
+
-

دردسرهای‌بی‌پایان اف35

«جنگنده آمریکایی اف35 پس از هک شدن، خلبان خود را ایجکت کرده و در پایگاهی متعلق به چین در هاوانا به زمین نشسته است.» این ازجمله شایعاتی است که در چند روز گذشته و پس از ناپدید شدن جنگنده فوق‎پیشرفته آمریکا در نزدیکی کالیفرنیای جنوبی در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شد. این شایعه از آنجا قوت گرفت که اواخر سال2021 گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه نیروی هوایی آمریکا به‌دنبال مشکلات جدی که در بخش صندلی‎پران (صندلی‎پرتاب) خلبان وجود داشته، این جنگنده‌ها را زمین‌گیر کرده و به‌دنبال بررسی مجدد این تسلیحات است.
داستان مشکلات بی‎پایان گران‌ترین تسلیحات نظامی تاریخ که به ادعای شرکت سازنده‌اش قرار بود آمریکا را به‌لحاظ قدرت هوایی در صدر رقبایش در جهان قرار دهد همچنان به قوت خود باقی است. همین دو روز پیش بود که یک فروند از این جنگنده گم شد و اکنون سی‌ان‌ان گزارش داده که لاشه آن در یک منطقه روستایی در چارلستون ایالت کارولینای جنوبی پیدا شده است.
جنگنده اف35 لایتنینگ هواپیمای جنگنده نسل پنجم ساخت شرکت لاکهید مارتین است که در 3مدل اصلی ویژه نیروی هوایی، نوع عمود پرواز (برای نیروی تفنگداران دریایی) و نوع نیروی دریایی (برای عملیات از ناوهای هواپیمابر) ساخته شده است. پروژه جنگنده اف35 با وجود سال‌ها تأخیر و هزینه‌های کلان به‌دلیل اشکالات جدی فنی و تکنیکی یک شکست تمام‌عیار برای ارتش آمریکا به‌شمار می‌رود.
به‌گفته کارشناسان، یکی از جدی‌ترین مشکلات فنی، رادارگریزی این جنگنده مافوق صوت است. مشکلات مربوط به نمایشگر نصب شده روی کلاه ایمنی این جنگنده، لرزش‌های بیش از اندازه توپ‌های نصب شده روی این جنگنده و آسیب‎پذیر بودن اف35 دربرابر صاعقه ازجمله مشکلاتی است که عنوان شده است. همچنین مشکلات مربوط به دم جنگنده که سرعت پرواز این هواپیمای مافوق صوت را محدود کرده و کمبود قطعات یدکی موتورهای 12میلیون دلاری آن، از دیگر مشکلات اف35 است. گذشته از هزینه‌های سرسام‌آور ساخت این جنگنده، هزینه‌های نگهداری از آن نیز بسیار بالاست. براساس برآوردهای اولیه، هزینه نگهداری هر فروند از این جنگنده در طول دوره مورد استفاده 618میلیون دلار اعلام شده بود اما اکنون مشخص شده که این رقم از 761میلیون دلار نیز فراتر می‌رود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید