• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 29 شهریور 1402
کد مطلب : 203404
+
-

مردم آستارا با همدلی و حمایت داوطلبانه از هم، ‌ بارش سیل‌آسا را پشت سر گذاشتند

چتر مهربانی در سیل آستارا

گزارش
چتر مهربانی در سیل آستارا

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

بارش باران تند و طولانی در آسمان آستارا از بامداد یکشنبه (26شهریور) آغاز شد و تا صبح دوشنبه (27شهریور) ادامه داشت. هر‌چند اداره هواشناسی گیلان هشدار صادر کرده ‌و تدابیری برای پیشگیری از خسارت اندیشیده شده بود، اما به‌گفته امیر مرادی، مدیر بحران گیلان، از آنجا که میزبان بارندگی بیش از 2.5برابر میزان پیش‌بینی شده بود، آب‌گرفتگی معابر و منازل رخ داد و در راه ماندن خودروها و اسکان اضطراری روستاییان آسیب‌دیده از سیل را در پی داشت؛ موضوعی که با قطع بارش هم همچنان ادامه داشت. در این شرایط شهروندان آستارا، در کنار نیروهای امدادی و خدمات‌رسان آستین همت بالا زدند و برای همیاری به یکدیگر راهکارهایی را به‌کار بستند؛ راهکارهایی امیدبخش که به زودتر سروسامان‌گرفتن شرایط بحرانی کمک کرده ‌است.

تجربه آفرودسواری در امدادرسانی
حجم زیاد بارندگی در مدت ‌ کوتاه باعث آب‌گرفتگی معابر و در راه‌ماندن خودروها شد. نیروهای امدادرسان از همان ساعات اول پای کار بودند، اما شهروندان هم برای کمک به یکدیگر دست روی دست‌ نگذاشتند. یکی از این شهروندان «حسین زاهدی» جوان 21ساله اهل آستاراست که در رشته گردشگری تحصیل می‌کند. او از همان ساعات اول با خودروی آفرود برای نجات خودروهای مانده در سیل تلاش می‌کرد.
او به همشهری می‌گوید: «4مسیر اصلی خیابان مرکز شهر بسته شده بود و خودروها در آب گرفتار بودند. با ماشینم توانستم 15ماشین را در این 2روز از سیلاب نجات بدهم.» زاهدی درباره این کار داوطلبانه می‌گوید: «برای بعضی از خانواده‌ها هم که در خانه گرفتار شده بودند، اقلام خوراکی بردم. هر کاری که از دستم بربیاید، برای همشهریانم انجام می‌دهم. نه فقط من، الان همه پای کار هستند.» زاهدی خودروهایی را که با راننده در مسیر فشار آب سرگردان شده بودند، مهار کرده و به مقصد رسانده. او ادامه می‌دهد: «‌ ماشینم از کار افتاده و باید منتظر بمانم تا تعمیر شود.»
او ادامه می‌دهد: «حالا بارش قطع شده و هوا نیمه‌ابری است، اما شهر کماکان درگیر آب‌گرفتگی است.»  زاهدی پیش از این هم در جریان برف زمستان گذشته در محور آستارا به اردبیل به‌ خودروهای در برف مانده کمک کرده‌ بود.

مهمان باشید
اسکان اضطراری روستاییان منطقه لوندویل در نخستین ساعات بارندگی، از سوی مدیریت بحران گیلان انجام شد. با وجود اینکه مدیر بحران استان اعلام کرده که حدود 100نفر از روستاییان و گردشگران‌ اسکان اضطراری داده شده‌اند، اما برخی از شهروندان آستارا درهای منازل خود را برای همشهریان گشوده‌اند.
«ساسان شاهین» یکی از شهروندان ساکن آستارا به همشهری می‌گوید: «برخی از شهروندان اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توانند یک واحد مسکونی را در اختیار یک خانواده آسیب‌دیده از سیل بگذارند و تا تخلیه آب منزل‌شان انجام شود، مهمان این واحد باشند.»  مالکان برخی از مهمان‌پذیرها هم با آغوش باز و بدون دریافت هزینه، پذیرای افراد آسیب‌دیده از سیل هستند.

توزیع آب معدنی
کمبود آب آشامیدنی نیز مهم‌ترین مسئله‌ای بود که بعد از بارش سیل‌آسا شهروندان را درگیر کرد. «ساسان شاهین»، شهروند می‌گوید: «مهم‌ترین مسئله در این ساعات کمبود آب معدنی بود، زیرا آب لوله‌کشی کدر شده است.» شاهین ادامه می‌دهد: «همین آب کدر لوله‌کشی هم در برخی از قسمت‌های شهر به‌شدت با فشار پایین در لوله‌ها جاری است.
بعضی از شهروندان که دسترسی به خرید آب معدنی دارند، تعداد زیادی بسته آب معدنی خریده‌اند و بین شهروندان توزیع می‌کنند. همه چشم‌به‌راهیم تا زودتر شرایط زندگی عادی شود.»

تعمیرات بدون دستمزد
کمک‌های مردمی سابقه دیرینه‌ای  در شهرها و روستاهای کشور دارد. شاهین در این‌باره هم به همشهری می‌گوید: «یکی از شهروندان که تکنیسین تعمیرات موبایل است، در مغازه‌اش مشغول تعمیر گوشی تلفن همراه‌هایی است که از بارندگی آسیب‌دیده و هیچ دستمزدی برای تعمیر نمی‌گیرد.»
آب‌گرفتگی منازل باعث شد تا لوازم خانه‌ها آسیب ببیند. در این میان وسایل برقی زیادی در معرض از کارافتادگی و خراب‌شدن هستند. شاهین ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از شهروندان هم تعمیرکار لوازم منزل است، در کانال تلگرامی محلی به شهروندان اطلاع داده که وسایل برقی را که بر اثر آب‌گرفتگی خراب شده‌باشند، بدون دستمزد تعمیر می‌کند.»  شاهین یادآور می‌شود که در این شرایط مردم به فکر سالمندان هم هستند تا نان و خوراک و دارو به‌دستشان برسد.

همدلی مرزبانان
‌علاوه بر نیروهای امدادرسان و مردم شهرستان آستارا، کمک‌های مردمی از شهرها و استان‌های همجوار نیز راهی آستاراست. سیدنادر صفوی میرمحله، فرماندار رضوانشهر از ارسال محموله کمک‌های مردمی رضوانشهر به مناطق سیل‌زده شهرستان آستارا خبر می‌دهد و می‌گوید: «این کمک‌ها با همکاری مردم، اداره صمت و جمعیت ‌هلال احمر شهرستان و اتحادیه صنفی رستوران‌داران با مدیریت فرمانداری به شهرستان آستارا ارسال شد و همچنان ادامه دارد.» فرمانده هنگ مرزی آستارا از کمک و امدادرسانی مرزداران به مرزنشینان گرفتار در سیل شهرستان آستارا خبر می‌دهد و می‌گوید: «نیرو‌های مرزبانی از ساعات اولیه آب‌گرفتگی و وقوع سیلاب در شهرستان آستارا، با حضور در مناطق آسیب‌دیده درکنار دیگر یگان‌های امدادی، خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده را آغاز کردند و با استقرار گروه‌های مرزبانی در مناطق آسیب‌دیده و سیل‌زده، امدادرسانی به مردم منطقه با تمام ظرفیت در حال انجام است.»
سرهنگ هادی قاسمی توزیع بسته‌های مواد غذایی، آب معدنی و کمک به جمع‌آوری آب‌های سطحی و ترمیم کوچه‌ها و محلات را از اقدامات مرزبانان برای کمک به مردم مناطق سیل‌زده شهرستان آستارا اعلام کرد.‌

مکث
وقتی باران بارید

‌سامانه جوی بارش‌زایی که از یکشنبه‌‌شب (26شهریور) فعالیت خود را در مناطق مختلف گیلان آغاز کرد، موجب سیلاب‌های شدید در بخش‌هایی از شهرستان آستارا و تخریب سازه‌های روبنایی ازجمله جاده‌ها و سردهنه‌های آبیاری بین مزارع و قطع تعدادی از راه‌های ارتباطی روستایی شده است. بارش باران در آستارا 12ساعت طول کشید، اما در مدت ۳ساعت ۱۳۵میلی‌متر بارید و بارش زیاد در این مدت کم، باعث بروز سیلاب شد. خوشبختانه این بارندگی‌ها خسارت جانی نداشت و مسئولان در تلاشند تا خسارت‌های اقتصادی نیز با تلاش مدیران دستگاه‌های اجرایی
به سرعت جبران شود. استاندار گیلان از بنیاد مسکن خواسته که خسارت‌های ناشی از سیلاب واحدهای مسکونی را ارزیابی کنند تا براساس دستور معاون اول رئیس‌جمهوری، برآورد خسارت‌ها به وی اعلام شود و تسهیلات در ارتباط با تعمیرات مشخص شود.

آب آشامیدنی پایدار
بارش‌ها قطع چند‌ساعته آب و برق را در پی داشته و بر همین اساس «اسدالله عباسی» استاندار گیلان با تأکید بر رفع هر‌چه سریع‌تر مشکلات حوزه آب و برق شهرستان آستارا، خاطرنشان کرد: «همه کارکنان فنی آب و فاضلاب استان کار خود را آغاز کرده‌اند و محله به محله آب آشامیدنی وصل می‌شود. تا رفع مشکل آب بخش لوندویل، این منطقه با تانکر آبرسانی می‌شود.» همچنین به‌دلیل آسیب‌دیدن برخی از تیرهای برق در چند روستا اکیپ‌هایی از اداره برق برای تعمیر در مناطق مذکور حضور یافته تا آسیب‌دیدگی‌ها را رفع کنند.

لایروبی بموقع رودخانه‌ها
به‌گفته رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، امدادرسانی نیروهای هلال احمر با ۲گروه بالگردی ادامه دارد تا درصورت نیاز از طریق هوایی بتوانند تجهیزات و امکاناتی را که مورد نیاز است، ارسال کنند. بابک محمودی گفت: «حجم بارندگی چند‌ساعته که به‌طور تقریبی از شاخص 100ساله عبور کرد و اطلاع‌رسانی بموقع توسط سازمان هواشناسی، اقدامات بموقع در استان، برگزاری جلسه‌های ستاد بحران، آمادگی‌هایی که از قبل انجام و به‌نوعی پیش‌بینی‌هایی شده بود و لایروبی‌های بسیار خوب در رودخانه‌ها، حادثه‌ای را که می‌توانست شدید و اثرگذار باشد، کنترل کرد.»

اسکان در مصلی
محمدجواد باقری ارومی، امام‌جمعه آستارا گفت: «مصلی‌ها مکان مناسبی برای اسکان اضطراری سیل‌زدگان، مسافران و درراه‌ماندگان است.
همچنین چند باب مسجد ازجمله در سیبلی، کانرود، لوندویل و مسجد محمد رسول‌الله(ص) آستارا هم برای اسکان اضطراری مسافران
و سیل‌زدگان درنظر گرفته شده است.»
درحالی‌که بارندگی در آستارا تمام شده ولی امدادرسانی همچنان تا دیشب (سه‌شنبه 28شهریور) ادامه داشته است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید