• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 28 شهریور 1402
کد مطلب : 203299
+
-

فرهنگ ایرانی را به نمایش گذاشتم

امیرحسین زارع می‌گوید پارسال که باختم حریفم خیلی کری خواند و شاید من هم اشتباه کردم ولی امسال اصلا نمی‌خواستم وارد حاشیه شوم

تیتر یک
فرهنگ ایرانی را به نمایش گذاشتم

امیرحسین زارع در مسابقات جهانی در دسته فوق‌سنگین عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و توانست با اقتدار قهرمان جهان شود. زارع در حالی قهرمان دنیا شد که گروه نسبتا سختی داشت و باید برای رسیدن به فینال طاها آکگول قهرمان جهان و المپیک را شکست می‌داد. او علاوه بر شکست آکگول، گئو پتروشویلی را هم در فینال با نتیجه عالی شکست داد و روی سکوی نخست وزن ۱۲۵کیلوگرم قرار گرفت. سال گذشته که زارع به آکگول باخت آکگول کری‌خوانی زیادی برای او کرد ولی این بار که ملی‌پوش کشورمان پیروز شد، ترجیح داد سکوت کند و دست او را بالا ببرد که این حرکت بازتاب بسیار زیادی داشت. در ادامه گفت‌وگوی همشهری با قهرمان جهان و المپیک را می‌خوانید.

   ازجمله علیرضا دبیر رئیس فدراسیون شروع کنیم که بعد از کسب مدال طلا و قبل از بالا‌رفتن از سکو به شما گفت باید الان 4تا طلا داشتی! معلوم است خیلی از تو توقع دارد، نظر خودت چیست؟
منظور دکتر دبیر طلای المپیک۲۰۲۰ و مسابقات جهانی۲۰۲۲ است که برنز گرفتم. آن موقع واقعا اشتباه کردم مخصوصا در مسابقات جهانی سال گذشته که خیلی راحت حضور در فینال را با اشتباه خودم از دست دادم. آقای دبیر را خیلی دوست دارم و می‌دانم ایشان هم ما را چقدر دوست دارد. او شب و روز برای ما زحمت می‌کشد و فقط موفقیت ما خوشحالش می‌کند. وقتی می‌بازم، به‌قدری ناراحت می‌شود که حد ندارد. امیدوارم طلای المپیک را بگیرم تا جبران المپیک قبل را کرده باشم.

   سال گذشته وقتی طاها آکگول تو را برد، کری‌خوانی کرد و خیلی‌ها امسال منتظر بودند تو جبران کنی، ولی با حرکتت همه را شوکه کردی. چه اتفاقی افتاد که تصمیم به این کار گرفتی؟
بله، سال گذشته که آنطور شد خیلی از تماشاگران ایرانی هم ناراحت شدند. امسال فقط به طلا فکر می‌کردم و اصلا نمی‌خواستم وارد حاشیه شوم. کشتی ورزش پهلوانی و جوانمردی است. حالا پارسال آن اتفاق افتاد و قبلش هم حتما من اشتباه کردم. ولی امسال بعد از برد دستش را بالا بردم و برایش آرزوی موفقیت کردم. اگر هم کدورتی بود، تمام شد. ما 6دقیقه روی تشک با هم رقیب هستیم و بعدش دوستیم.

   در کشتی با گئو پتروشویلی هم اتفاق مشابهی افتاد و او ضربه‌ای به‌صورتت زد که باز هم سکوت کردی. به‌نظر می‌رسد کلا دیدت به کشتی و حواشی آن تغییر کرده است؟
ترجیح دادم بعد از ضربه کارم را بهتر انجام بدهم تا با امتیاز عالی برنده شوم. خدا را شکر همانی شد که می‌خواستم. حالا او هم لحظاتی کنترلش را از دست داد و آن حرکت را کرد و همه دیدند. من هم فرهنگ ایرانی را نشانش دادم.

    فرم خوبی از خودت روی تشک نشان دادی. تمریناتت چطور بوده چون انتقادات زیادی درخصوص بعضی از بچه‌های تیم می‌شود که شرایط بدنی خوبی نداشتند؟
تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتیم و درباره خودم می‌توانم بگویم کاملا سرحال بودم و مشکل خاصی نبود. این را هم راجع به بچه‌ها بگویم که هیچ‌کس دوست ندارد ببازد. ما و کادر فنی شرایط سخت فشار تمرین و دوری از خانواده را تحمل می‌کنیم تا با کسب مدال برای ایران افتخارآفرینی کنیم. ولی بعضی وقت‌ها اتفاقاتی می‌افتد که همه زحمات را بر باد می‌دهد وگرنه چه‌کسی دوست دارد ببازد؟ ایران عشق من و تمام بچه‌ها‌ست. باور کنید بعضی ‌وقت‌ها از فشار تمرینات شب نمی‌توانستیم بخوابیم. این فقط برای من هم نبوده، برای همه بچه‌ها بوده است. اگر عشق به کشور نباشد نمی‌شود فشار را تحمل کرد.
 
   حدود یک هفته دیگر باید در بازی‌های آسیایی هانگژو در چین کشتی بگیری. برای حضور در دومین مسابقه سنگینت آماده‌ای؟
طبق برنامه از فردا من و حسن یزدانی باید تمرینات را شروع کنیم. شرایط بد نیست، مردم هم دعا کنند با یک مدال خوشرنگ کارم را در هانگژو تمام کنم.


یک روز، یک برنز
در روز شکست‌های لحظه آخری کشتی‌گیران ایران، محمد نخودی برنز گرفت و رحمان عموزاد هم برنز را رزرو کرد
روز سوم مسابقات جهانی کشتی آزاد در حالی پیگیری شد که ۲نماینده ایران در جدول بازنده‌ها برای مدال برنز تلاش می‌کردند و مجتبی گلیج و رحمان عموزاد نیز در اوزان ۶۵ و ۹۷کیلوگرم برای کسب مدال و سهمیه المپیک کار خودشان را آغاز کردند.
    یونس امامی که در وزن ۷۴کیلوگرم در روز دوم مسابقات با شکست در مقابل سیداکوف روس به جدول بازنده‌ها رفته بود، روز سوم با کشتی در مقابل آوتاندیل کنتچادزه از گرجستان کارش را آغاز کرد. امامی با نتیجه ۱۰ بر صفر این کشتی‌گیر گرجستانی را شکست داد تا حریف ختیک تسابولوف صرب شود. ختیک تسابولوف که روسی‌الاصل است در مقابل امامی عملکرد بهتری داشت و توانست با نتیجه ۱۱ بر ۴ برنده کشتی شود. ملی‌پوش ایران با این شکست از دور مسابقات کنار رفت و سهمیه المپیک را هم در نخستین مرحله از دست داد.
    مجتبی گلیج در ۹۷کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۸ بر ۲ بنجامین هانیس از ایتالیا را شکست داد. او در دور بعد با نتیجه 11 بر یک تاکاشی ایشی‌گورو از ژاپن را از پیش رو برداشت و به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید. گلیج در این مرحله با یک کشتی پایاپای درحالی‌که تا ثانیه‌های پایانی هم پیش بود اشتباه مسابقات جهانی ۲۰۲۱ را تکرار کرد و با نتیجه ۴-۴ و ضربه فنی مغلوب عبدالرشید سعداله‌یف از روسیه شد. با توجه به شکست سعداله‌یف در مقابل اخمد تاجیدینوف از بحرین، گلیج از دور مسابقات حذف شد و از کسب سهمیه المپیک پاریس نیز باز ماند.
    رحمان عموزاد خلیلی دارنده مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۲۲ پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه 10 بر صفر یانیس مادی از کومور را شکست داد و راهی مرحله بعد شد. عموزاد در دور بعد با نتیجه 12بر صفر استفان کومان از رومانی را از پیش رو برداشت و به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید او در این مرحله نیز با نتیجه 7بر 4 نیکولاس بونه‌لی از آمریکا را شکست داد و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. عموزاد در فینال مقابل اسماعیل موسوکایف قرار گرفت و با نتیجه ۵ بر ۴ شکست خورد و شانس حضور در فینال را از دست داد. او برای کسب مدال برنز باید امروز روی تشک برود.
    محمد نخودی دارنده ۲مدال نقره جهان در سومین حضورش در مسابقات جهانی درحالی‌که انتظار می‌رفت با توجه به عدم‌حضور باروز به مدال طلا برسد با شکست مقابل کشتی‌گیر روس به جدول بازنده‌ها رفت. او در گروه بازنده‌ها با نتیجه 5 بر یک احمد ماگومدوف از مقدونیه را از پیش رو برداشت و به دیدار رده‌بندی رسید. نایب‌قهرمان جهان در دیدار رده‌بندی در کمتر از ۳دقیقه با نتیجه 10بر صفر اورخان عباس‌اف از آذربایجان را شکست داد و به مدال برنز رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید