• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 شهریور 1402
کد مطلب : 203238
+
-

طلای سنگین ایران

تیتر یک
طلای سنگین ایران

محسن محمودصفری- خبر‌نگار - صربستان

اولین فینالیست ایران، امیرمحمد یزدانی بود که در فینال وزن 70 کیلوگرم به مصاف زاین رترفورد از آمریکا رفت. این کشتی‌گیر آمریکایی سال گذشته نیز فینالیست همین وزن بود که با شکست مقابل حریف ژاپنی به مدال نقره قناعت کرد. این بار اما رترفورد با آمادگی کامل برای کسب مدال طلا آمده بود و یزدانی که تا پیش از فینال همه رقبا را با آمادگی و تمرکز بالا شکست داده بود به اندازه روز اول آماده به نظر نمی‌رسید. مبارزه امیرمحمد با رترفورد در نهایت با نتیجه 8 بر 5 به سود کشتی‌گیر آمریکایی تمام شد تا اولین مدال ایران در این رقابت‌ها نقره امیرمحمد یزدانی باشد. یزدانی بعد از شکست در فینال در حالی که از شدت ناراحتی می‌گریست به خبرنگار همشهری گفت: «مردم مرا ببخشند. شرمنده شدم. تمام سعی خودم را کردم ولی هر چه رفتم به در بسته خوردم.»
بعد از شکست ایران در اولین فینال یکشنبه‌شب، نوبت به مهم‌ترین فینال این رقابت‌ها رسید که از دید خیلی از اهالی کشتی یک مبارزه کلاسیک و مهم‌ترین دوئل رقابت‌های جهانی محسوب می‌شود. حسن یزدانی و دیوید تیلور برای چهارمین بار متوالی در فینال رقابت‌های جهانی و المپیک به مصاف یکدیگر رفتند. در 3دقیقه اول این مسابقه و در صحنه زیرگیری تیلور، حسن یزدانی کنده حریف را تاباند که داوران ابتدا امتیاز را 5-یک به سود یزدانی دادند اما در ادامه و با درخواست چلنج آمریکایی‌ها داوران امتیاز را 5-3 به سود تیلور دادند. همین صحنه به نقطه عطف مسابقه تبدیل شد و یزدانی بعد از آن صحنه دیگر نتوانست به کشتی برگردد. نهایتا در حالی که نتیجه کشتی 9 بر 3 به سود تیلور بود حسن یزدانی در تلاش برای اجرای فن فیتو روی پل گرفتار شد و با ضربه فنی شکست خورد.
اما بعد از 2 شکست متوالی در 2 فینال، اولین طلای رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در سومین فینال انتظار ایران را می‌کشید. امیرحسین زارع که فینال سنگین‌وزن را با گنو پتریاشویلی از گرجستان برگزار می‌کرد با قاطعیت تمام و کسب امتیازات متوالی با نتیجه 11 بر صفر این کشتی‌گیر را شکست داد و قهرمانی سال2021 خودش را تکرار کرد. زارع در 4سال اخیر 2طلا و یک برنز جهان و یک برنز المپیک در سنگین‌وزن به دست آورده است. او با غلبه بر حریف گرجستانی‌اش اجازه نداد 4وزن نخست بدون کسب مدال طلا برای ایران به پایان برسد و ایران در این 4وزن صاحب یک طلا و 2 نقره شد.

روز ما نبود
روز دوم مسابقات جهانی یک تراژدی کامل برای کشتی‌دوستان بود. در واقع روزهای اول و دوم ایران در کشتی آزاد قهرمانی دنیا، 2 روز کاملا متفاوت بودند. در روز نخست ۳فینالیست در 4وزن این توقع را ایجاد کرده بود که روز دوم هم کشتی‌گیران ایران حداقل 2 فینالیست داشته باشند. میلاد والی‌زاده، یونس امامی، محمد نخودی و امیرعلی آذرپیرا 4ملی‌پوش ایران در روز دوم بودند که همگی با شکست در مقابل رقبایشان شانس حضور در دیدار فینال را از دست دادند.
    میلاد والی‌زاده ۱۸ساله در وزن ۵۷کیلوگرم کشتی‌گیر جوانی بود که از همان ابتدا توقع زیادی از او نمی‌رفت ولی در حدواندازه‌های خودش خوب ظاهر شد. او پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم رضوان کواکس از رومانی را شکست داد و در یک‌هشتم نهایی نیز با نتیجه 8 بر 4 علی عباس رضازاده قهرمان اروپا از جمهوری آذربایجان را شکست داد. اما او در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه 12 بر 2 مقابل زلیم‌خان آباکاروف روسی‌الاصل قهرمان جهان از آلبانی شکست خورد و شانس حضور در نیمه‌نهایی را از دست داد. با توجه به شکست کشتی‌گیر آلبانیایی در دور بعد والی‌زاده از دور مسابقات کنار رفت.
    یونس امامی دارنده ۲مدال برنز در وزن ۷۴کیلوگرم ملی‌پوش ایران بود که پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه 6 برصفر علی‌پاشا عمرپاشایف از بلغارستان را شکست داد، امامی در دور بعد با نتیجه 6 بر صفر مغلوب زائوربک سیداکوف قهرمان المپیک و جهان از روسیه شد. یونس امامی یکی از شانس‌های ایران در روز دوم بود که با فینالیست شدن سیداکوف باید در جدول بازنده‌ها کارش را دنبال کند.
    کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد در وزن 79کیلوگرم با توجه به عدم حضور جردن باروز آمریکایی حساب ویژه‌ای روی مدال طلای محمد نخودی باز کرده بود. نخودی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه 9 بر 4 رمضان ساری از ترکیه را شکست داد. او اما در دور بعد و در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه 5 بر 2 مغلوب احمد عثمان‌اف از روسیه شد و رویای فینالیست‌شدن در 3سال پیاپی را به دست فراموشی سپرد. نخودی در مسابقات جهانی 2021 و 2022 با شکست مقابل جردن باروز به مدال نقره جهان رسیده بود.
    امیرعلی آذرپیرا در دور نخست با نتیجه 11برصفر مقابل وومین جانگ از کره جنوبی به پیروزی رسید ولی در کشتی دوم خود با نتیجه 12 بر 9 مغلوب زاهید والنسیا از آمریکا شد و با توجه به شکست والنسیا در مقابل کشتی‌گیر جمهوری آذربایجان، آذرپیرا از دور مسابقات کنار رفت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید