• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 27 شهریور 1402
کد مطلب : 203224
+
-

شفافیت در گیرودار اختلاف

قانون شفافیت، اخیرا به محل اختلاف بین مجلس و مجمع تشخیص تبدیل شده است

طرح شفافیت قوای سه‌گانه که تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است، پس از تهیه و تدوین نهایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه‌ طرح «شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» مورد رسیدگی قرار گرفت. اما در نهایت این طرح مورد قبول مجمع قرار نگرفت. در ادامه برخی از نمایندگان مجلس نسبت به تصمیم مجمع تشخیص انتقاداتی وارد کردند که در نهایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرد: بحث شفافیت خود مجمع که مفصل توضیح داده شد؛ مجمع به هیچ وجه با شفافیت مخالف نیست اما طبق قانون اساسی مجلس حق ندارد راجع ‌به کیفیت اداره مجمع قانون بنویسد.اختلاف مجلس با مجمع تشخیص درحالی دنبال می‌شود که موضوع شفافیت سال‌ها مورد مطالبه مردم و نخبگان کشوری قرار دارد اما هربار به دلایلی به نتیجه نمی‌رسد. در ادامه به اظهارات برخی از کارشناسان و مطالبه‌گران حوزه شفافیت خواهیم پرداخت.

شفافیت؛ مطالبه جدی‌

سیدمحمدحسین میرلوحی، کارشناس علوم دینی:
مسئله شفافیت از مطالبه‌های جدی مردم و شخص رهبر معظم انقلاب است. به‌طوری که رهبر معظم  انقلاب بارها در سخنان خود نیز به این موضوع اشاره کردند و تنها خط قرمز موضوع شفافیت همان موضوعی است که امیرمومنان(ع) در منشور حکومتداری خود فرمودند؛یعنی مسائل امنیتی و نظامی. از سوی دیگر شفافیت یکی از شعارهای اصلی مجلس یازدهم بود که با وجود همه کم‌وکاستی‌ها تا حدی این شعار خود را عملی و علاوه بر طرح شفافیت آرای مجلس، شفافیت را در بقیه ارکان نظام نیز لحاظ کرد.
اما آنچه اخیرا درباره شفافیت مطرح شده، اظهارنظر رئیس مجمع تشخیص بود که اعلام کرد مجلس حق ندارد برای شفافیت مجمع تصمیم‌گیری کند. اما این سخن آیت‌الله آملی‌لاریجانی حساسیت‌هایی ایجاد کرد . از سوی دیگر در جایی از قانون اساسی کشور این موضوع نیامده که مجمع تشخیص نباید شفاف‌سازی‌ شود.
بنابراین انتظار می‌رود اعضای مجمع تشخیص که برخی از آنها در مجلس شورای اسلامی نیز عضویت دارند به شفاف‌سازی‌ ارکان مختلف نظام کمک کنند و سؤال اینجاست که آیا مجمع نمی‌خواهد خود را در اتاق شیشه‌ای قرار دهد؟ به‌طور کل نیز طبق فرموده‌های رهبر معظم انقلاب، کشور ایران ذخایر غنی بسیاری دارد و اینکه در برخی امور همچنان مشکل داریم، درمی‌یابیم که بیش از هرزمان دیگری به شفافیت در کشور نیازمندیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید