• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 27 شهریور 1402
کد مطلب : 203191
+
-

هدیه مهر؛ 2هزار مدرسه نونوار

مدارس برای میزبانی از 16 میلیون دانش‌آموز آماده‌اند

گزارش
هدیه مهر؛ 2هزار مدرسه نونوار

مژگان مهرابی- روزنامه‌نگار

امسال با شروع سال تحصیلی، 16میلیون دانش‌آموز در 114هزار مدرسه مشغول تحصیل می‌شوند. از این تعداد، یک‌میلیون دانش‌آموز در مدرسه‌هایی که به همت بنیاد برکت و سازمان نوسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش نوسازی در 14 سال گذشته ساخته شده و حاضر می‌شوند؛ آن دسته از بچه‌هایی هم که تا چند‌ماه گذشته در مدارس خشتی و گلی یا کانکسی درس می‌خواندند حالا می‌توانند تحصیل در فضایی دلچسب را تجربه‌کنند. محمدمهجوری، معاون فنی و عمران بنیاد برکت گفته:« بنیاد برکت برای ساخت مدارس، تفاهمنامه‌ای با سازمان نوسازی مدارس امضا کرده که هر چه مدرسه کانکسی در کشور وجود دارد تبدیل به مدرسه واقعی شود.» در این‌باره با او گفت‌وگو می‌کنیم.

ساخت 2هزار مدرسه در 14سال
روند صعودی مدرسه‌سازی‌ به مدد بنیاد برکت در کشور اتفاق افتاده و اگر همین رویه ادامه پیدا کند می‌توان گفت تا چند سال آینده منطقه محرومی در کشور نیست که مدرسه نداشته باشد. محمد مهجوری، معاون فنی و عمران بنیاد برکت در این‌باره می‌گوید:‌ «14سال پیش مقام معظم‌رهبری گفتند چه خوب است مجموعه‌ای درست شود که بتواند هزار نقطه محروم از کشور را آباد کند یا هزار مدرسه بسازد. این امر محقق شد و بنیاد برکت شکل گرفت.» دکتر مهجوری در ادامه می‌افزاید: «دو هزارمین مدرسه که درواقع بزرگ‌ترین مدرسه بنیاد برکت بود در اسفند‌ماه سال گذشته افتتاح شد که این مدرسه در یکی از روستاهای محروم شهر ساری قرار‌داشت.»

مشارکت با سازمان نوسازی
به‌گفته مهجوری، بنیاد برکت برای ساخت مدارس، تفاهمنامه‌ای با سازمان نوسازی مدارس امضا کرده که هر چه مدرسه کانکسی در کشور وجود دارد تبدیل به مدرسه واقعی شود. او ادامه می‌دهد:‌ «درواقع با سازمان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش مشارکت می‌کنیم. جانمایی مدرسه را آموزش و پرورش تعیین می‌کند و ما در این امر مشارکت می‌کنیم. اعتبار ساخت‌وساز از سوی ستاد فرمان‌امام تامین می‌شود، اما خیرین هم همراهی می‌کنند. در بحث مدیریت و اجرا دخالتی نداریم.» اما چرا بنیاد برکت، آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس را به مشارکت دعوت کرده است؟ آیا اعتبار کافی برای ساخت مدرسه ندارد؟ معاون فنی و عمران بنیاد برکت در این‌باره می‌گوید:‌ «مدارس باید زیرنظر سازمان نوسازی ساخته شوند؛ چراکه ممکن است بنیاد برکت یا خیرین مدرسه‌ای را بسازند، اما تعداد دانش‌آموزان کافی نباشد یا اصلا آن مدرسه معلم نداشته باشد. وقتی کار مشارکتی باشد، قطعا سازمان نوسازی با اطلاعات کافی جایگاه احداث مدرسه را تعیین می‌کند و بودجه‌ای هدررفت ندارد.»

سیستان و بلوچستان دومین رتبه را در مدرسه‌سازی‌ دارد
به‌گفته معاون فنی و عمران بنیاد برکت، اولویت کاری این نهاد محرومیت‌زدایی است. او در این‌باره می‌گوید:‌ «بنیاد برکت با هدف محرومیت‌زدایی اقدام به مدرسه‌سازی‌ می‌کند. گاه پیش آمده سازمان نوسازی 20مکان برای ساخت مدرسه پیشنهاد دهد، اما اولویت بنیاد برکت محروم بودن آن منطقه است.» بد نیست بدانید بیش از 4هزارو100دانش‌آموز مناطق محروم و روستایی استان کرمان در 41مدرسه برکت با 230کلاس مشغول به تحصیل هستند. مهجوری متذکر می‌شود:‌ «بنیاد برکت ساخت و تکمیل 37مدرسه دیگر را نیز در مناطق کم‌برخوردار استان کرمان در دستور کار دارد.» با همه تلاش بنیاد برکت برای محرومیت‌زدایی، جای سؤال است چرا هنوز استان سیستان و بلوچستان با کمبود مدرسه مواجه بوده و امکانات تحصیلی چشمگیری ندارد. مهجوری در این‌باره می‌گوید:‌ «تا به امروز ۱۳۲مدرسه برکت با ۵۴۸کلاس درس در مناطق محروم روستایی و مرزی استان به بهره‌برداری رسیده و تقدیم دانش‌آموزان این مناطق شده است. بنیاد برکت نسبت به ساخت ۴۳مدرسه سیستان و بلوچستان متعهد است. با بهره‌برداری از این مدارس، مجموع مدارس برکت در این استان به ۱۷۵مدرسه با ۷۷۱کلاس درس خواهد رسید.» استان سیستان و بلوچستان با ۱۷۵مدرسه، پس از استان خوزستان، بیشترین سهم را از پروژه‌های عمرانی بنیاد برکت در حوزه مدرسه‌سازی داراست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید