• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 شهریور 1402
کد مطلب : 203127
+
-

رشد قیمت جهانی و افزایش تقاضا برای نفت ایران

پس از عبور قیمت نفت از مرز 90دلار ظرف 2روز گذشته قیمت نفت از مرز 94دلار هم عبور کرد. تازه‌ترین خبر‌ها نشان می‌دهد همگام با افزایش قیمت نفت سطح تقاضای چین برای خرید نفت خام ایران افزایش یافته است.
به گزارش همشهری، به فاصله چند روز بعد از آنکه قیمت نفت خام از مرز 90دلار عبور کرد، کاهش عرضه موجب شد قیمت نفت از مرز 94دلار هم عبور کند و به بالاترین سطح خود در سال ۲۰۲۳ برسد. افزایش قیمت نفت تأثیرات متفاوتی بر کشور‌های صادر‌کننده و وارد‌کننده دارد به‌طوری که کشور‌های صادر‌کننده اغلب از این موضوع نفع می‌برند اما کشور‌های وارد‌کننده نفت با افزایش هزینه تمام‌شده تولید و نرخ سوخت مواجه می‌شوند که می‌تواند آثار سیاسی و اقتصادی عمیقی داشته باشد.به همین دلیل سیاستمداران اغلب نسبت به تغییرات قیمت نفت حساس هستند. در چنین شرایطی هفته قبل که روسیه و عربستان از تمدید کاهش عرضه نفت به بازار‌های جهانی خبر دادند ارزیابی‌های مختلفی از این اقدام انجام شد به‌طوری که روزنامه فایننشیال تایمز گزارش داد: تلاش دوباره عربستان سعودی و روسیه برای افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰دلار در هر بشکه می‌تواند برای جو بایدن که روی کارنامه خود در زمینه رشد اقتصادی و تورم تمرکز دارد، چالش ایجاد کند. با این حال اثر افزایش‌قیمت نفت روی کشور‌های صادر‌کننده نفت ازجمله ایران متفاوت است. این موضوع می‌تواند دریچه‌ای برای کاهش تحریم‌های نفتی و افزایش صادرات نفت ایران باشد چرا که از یک طرف خریداران تلاش می‌کنند تا قبل از رشد بیشتر قیمت‌ها با خرید بیشتر نفت حاشیه سود خود را افزایش دهند و از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد موانع آمریکا نیز برای صادرات نفت ایران کاهش یابد چرا که افزایش عرضه نفت ایران می‌تواند در بازار تعادل ایجاد کند.
خبرگزاری رویترز گزارش داد: پس از تمدید کاهش تولید و عرضه نفت عربستان و روسیه که قیمت نفت را بالا برد، تمایل برای نفت خام ایران در چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان در حال افزایش است. پالایشگاه‌های کوچک چین موسوم به تی‌پات‌ها ذخایر خود را با نفت ایران پرکرده‌اند تا در فصل اوج تقاضا از حاشیه سود قوی بهره ببرند اما پالایشگاه‌های بزرگ دولتی در این زمینه احتیاط می‌کنند.
آمارهای مؤسسات بین‌المللی نشان می‌دهد، صادرات 1.5میلیون بشکه‌ای نفت ایران در بالاترین سطح در 4سال گذشته قرار دارد و 80درصد آن به چین صادر می‌شود.ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه مؤسسه اف جی‌ای می‌گوید: صادرات نفت ایران به چین می‌تواند 200هزار تا 300هزار بشکه در روز افزایش یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید