• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 26 شهریور 1402
کد مطلب : 203100
+
-

فراخوان سلطان

رکوردی دیگر بعد از حضور 4.5 میلیون نفری در کربلا و حضور 14میلیون نفر در راهپیمایی جاماندگان اربعین

گزارش
فراخوان سلطان

امیر رضا قشقایی-روزنامه‌نگار

پس از برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین در روزهای اخیر، حالا نوبت به اجتماع چند میلیونی زائران در مشهدالرضا رسیده است. درحالی‌که دشمنان انقلاب و جمهوری اسلامی از ابتدای‌ ماه محرم با راه‌اندازی پویش‌های مختلف تلاش کردند از شکوه برگزاری مراسم‌های مذهبی کاسته شود، اما نه‌تنها هیئت‌های عزاداری امسال در محرم باشکوه هر چه تمام‌تر برگزار شد و راهپیمایی اربعین حسینی نیز 22میلیون شرکت‌کننده داشت، بلکه در روز پایانی ‌ماه صفر نیز مردم ایران با حضور 5 میلیون نفری در مشهد مقدس، نشان دادند به‌رغم تلاش‌های شبانه‌روزی دشمنان، جدایی آنان با شعائر دینی، غیرممکن خواهد بود.

جمعیت 5 میلیون نفری در مشهدالرضا
طبق آمارها و اعلام رسانه‌ها حدود 5میلیون زائر روز گذشته در مشهد مقدس حاضر شدند تا ضمن تسلیت این مصیبت عظیم به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، عشق و ارادت خود را به امام مهربانی‌ها به نمایش بگذارند. از سوی دیگر آیین پیاده‌روی به مشهدالرضا در پایان ‌ماه صفر از سنت‌های دیرینه در کشورمان است که به تبعیت از راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی انجام می‌شود و هرساله موج زائران امام هشتم از شهرهای دور و نزدیک در استان خراسان رضوی به سمت مشهدالرضا پیاده‌روی می‌کنند، اما امسال جمعیت زائران پیاده علی بن موسی‌الرضا(ع) از سال‌های گذشته بیشتر شده است تا جایی که حسن رضایی، سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام‌رضا(ع) اعلام کرد: بیش از ۳۱۵هزار زائر پیاده که در 6 مسیر منتهی به مشهد در حرکت بودند، همزمان با سالروز شهادت امام‌رضا(ع) وارد این شهر مقدس شدند. وی همچنین عنوان کرد: ۳۲۰ ایستگاه صلواتی برای پذیرایی از زائران پیاده در مسیرهای منتهی به مشهد فعال شده‌اند و در مجموع ۲۰هزار خادم به زائران پیاده در طول مسیرهای منتهی به مشهد خدمت می‌کنند. رضایی گفت: افزون بر این مطابق با روال هر ساله، اهالی روستای اهل سنت «جمال‌زاده» واقع در ۴۵کیلومتری مشهد از ۲روز قبل تا پایان دیروز (شنبه) از زائران پذیرایی می‌کنند.

الگوپذیری از راهپیمایی اربعین
به‌رغم تلاش‌های دشمنان و رسانه‌های معاند در بایکوت خبری راهپیمایی باشکوه اربعین و شبهه‌پراکنی در این‌باره با بیان موضوعاتی مثل کمرنگ شدن زائران اباعبدالله(ع) و یا ارسال غذای رایگان به عراق اما حضور با شکوه زائران امام هشتم در مشهد مقدس و در روز شهادت ایشان، آب سردی بود بر اقدامات ناجوانمردانه دشمنان اسلام و انقلاب که می‌خواستند با هر دروغی شده میزان علاقه و ارادت ایرانیان به اهل‌بیت(ع) و شعائر دینی را ناچیز نشان دهند.
در حقیقت اقبال روزافزون مردم و دلدادگان اهل‌بیت علیهم‌السلام به تجربیات معنوی جمعی که مردم را به ‌صورت‌های مختلف خانوادگی، هیئتی، گروه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی، اهالی روستا و محله و ... زیر پرچم اهل بیت و معصومین گرد هم می‌آورد زمینه‌ساز ایجاد معرفت و انسجام بیشتر حول محور ولایت و مقدمه‌ای برای عصر ظهور خواهد شد.
همچنین همانطور که راهپیمایی اربعین حسینی بعد بین‌المللی و جهانی پیدا کرد، لازم است اجتماع زائران مشهدالرضا نیز جهانی شود و جمعیت این اجتماع مانند  سال‌های گذشته، بیشتر و باشکوه‌تر شود.

گواهی دیگر بر دینداری مردم
جامعه دیندار ایرانی و افزایش روزافزون این موضوع، از ابتدای انقلاب اسلامی تبدیل به کابوس دشمنان شد و از همان روز، تلاش معاندین برای کمرنگ جلوه دادن دینداری در بین مردم ایران و مخصوصا جوانان شروع شد و تقریبا آنان ۲۴ساعته مدعی دین‌گریزی مردم و به‌ویژه جوانان شدند؛ بنابراین هر رویدادی که واقعیت گرایش اکثریت جامعه ایرانی را نمایان سازد، باعث بیزاری دشمنان خواهد شد؛ بنابراین آنان تمام تلاش خود را می‌کنند تا از شکوه و عظمت مراسم‌های دینی کاسته شود، اما بعد از برگزاری شکوهمند اجتماعات مختلف دینی به مناسبت‌های مختلف مثل راهپیمایی اربعین، هیئت‌های عزاداری سید و سالار شهیدان، اجتماع و پیاده‌روی عید غدیر حالا اجتماع چند میلیونی زائران امام هشتم در روز شهادت ایشان تبدیل به جدیدترین کابوس دشمنان این مرز و بوم شده است. در حقیقت امام‌رضا(ع) به‌عنوان ولی‌نعمت کشورمان همواره نقش پررنگ و انکارنشدنی در قلب تک‌تک مردم ایران داشته است و ابراز ارادت مردم  به ایشان روزبه‌روز در حال افزایش است. تا جایی که هرساله در ایام شهادت امام هشتم شیعیان، شاهد رکوردشکنی جمعیت زائران ایشان در مشهد مقدس هستیم.

گزارشی از خدمت‌رسانی به زائران مشهد
با توجه به حضور جمعیت چندمیلیون نفری در مشهد مقدس در پایان ‌ماه صفر، هر ساله تمهیدات مناسبی برای اسکان و خدمت‌رسانی به زوار علی بن موسی الرضا اندیشیده می‌شود. در همین راستا محمد غلامی، سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد از خدمات‌دهی به زائران مشهدالرضا با ۲۰۰دستگاه اتوبوس خبر داد. از طرف دیگر حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی اعلام کرد که بیش از ۸۰۰مدرسه برای اسکان زائران دهه آخر صفر درنظر گرفته شده است. یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی در جلسه رئیس‌جمهور با مسئولان قرارگاه خدمت‌رسان به زائران امام‌رضا(ع) از رئیس‌جمهور خواست که طرح‌های قطار سریع‌السیر تهران-مشهد، آزادراه حرم تا حرم و شهر فرودگاهی که لازمه توسعه خدمات حمل‌ونقلی به زائران و پیشرفت شهر مشهد است، سرعت بگیرد. اما جدای از همه این موارد، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشور نیز شخصا در روز شهادت امام هشتم در مشهد حاضر شد تا وضعیت خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر صفر و زیارت امام هشتم(ع) را از نزدیک بررسی کند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید