• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
یکشنبه 26 شهریور 1402
کد مطلب : 203057
+
-

فناتحریم‌های تازه علیه ایران

فناوری
فناتحریم‌های تازه علیه ایران

درحالی‌که مقام‌های آمریکا از حدود یک‌سال قبل با ادعای کمک به مردم ایران خبر از کاهش تحریم‌های حوزه فناوری داده‌ بودند، اکنون با همکاری اروپایی‌ها شرکت‌ها و نهادهای حوزه فناوری ایران شاهد دور جدیدی از تحریم‌های ظالمانه هستند.
به گزارش همشهری، در دور جدید تحریم‌های حوزه فناوری (مشهور به فناتحریم) علیه ایران، نام شورای‌ عالی فضای مجازی، ابرآروان، دوران و یافتارپژوهان پیشتاز رایانش به چشم می‌خورد. این تحریم‌های جدید از سوی شورای اروپا، انگلیس و آمریکا وضع شده‌اند.
این بار هم با ادعای نقض حقوق بشر، اتحادیه اروپا از اعمال دهمین بسته تحریمی خود علیه 4 شخص و 6 نهاد در ارتباط با ایران خبر داد. در دور جدید تحریم‌های شورای اروپا نام نهاد شورای‌عالی فضای مجازی به چشم می‌خورد.
دولت انگلیس هم که دشمنی‌اش با ایران سابقه تاریخی دارد، در بیانیه‌ای شرکت ابرآروان را که از شرکت‌های فعال در حوزه خدمات ابری ایران است، در لیست تحریم قرار داد.
پیش از این مقام‌های آمریکایی مدعی شده بودند که به شرکت‌های فناوری این کشور ابلاغ شده که تحریم‌های سرویس‌های پرکاربرد را برای کاربران ایرانی بردارند. طی یک سال گذشته اما هیچ تحریمی علیه ایرانی‌ها لغو نشده و با ادعاهای واهی، کاربران ایرانی نمی‌توانند از سرویس‌های جهانی استفاده کنند.حتی بسیاری از سرویس‌ها مانند Chatgpt امکان رجیستری با کد خطوط تلفن همراه ایران را نمی‌دهند و کاربران برای استفاده از این سرویس‌ها به ‌خاطر تحریم‌ها مجبور به تغییر DNS یا آی‌پی هستند.تحریم‌های بخش فناوری از سوی آمریکا و اروپایی‌ها مدت‌هاست کاربران ایرانی را با مشکل روبه‌رو کرده و استارت‌آپ‌های کشور با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید