• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 22 شهریور 1402
کد مطلب : 203002
+
-

رشد 9.2درصدی تولیدات صنعتی در مرداد

گروه محصولات فلزی با 45/7درصد افزایش، بیشترین رشد را در مرداد‌ماه ثبت کرد

گزارش
رشد 9.2درصدی تولیدات صنعتی در مرداد

بهزاد رنجبر- روزنامه‌نگار

پژوهشکده پولی و بانکی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد میزان تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس در مرداد‌ماه 9.2درصد افزایش یافته و در این میان مهم‌ترین رویداد افزایش میزان تولید گروه محصولات شیمیایی بعد از 6‌ماه است.
به گزارش همشهری، یکی از نماگر‌های مهم در اقتصاد که می‌تواند سطح تولید را در ماه‌های آینده پیش‌بینی کند شاخص تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس است زیرا شرکت‌های صنعتی ثبت شده در بازار سهام نزدیک به 60درصد کل تولیدات کارخانه‌های بزرگ صنعتی را در ایران در اختیار دارند، به همین دلیل محاسبه سطح تولید در این شرکت‌ها می‌تواند میزان تولیدات در کارخانه‌های صنعتی ایران را نشان دهد.
پژوهشکده پولی و بانکی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده سطح تولید در این کارخانه‌ها در مرداد‌ماه امسال 9.2درصد افزایش داشته است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد سطح تولید این کارخانه‌ها در 12‌ماه گذشته نیز 7.4درصد افزایش داشته است. در این میان مهم‌ترین اتفاقی که در مرداد‌ماه امسال افتاده است رشد تولید در گروه محصولات شیمیایی است که می‌توان گفت بزرگ‌ترین صنعت ایران در کنار صنایع نفت است. این شرکت‌ها که عمدتا شامل تولیدکننده‌های محصولات پتروشیمی هستند در 6‌ماه گذشته با کاهش تولید مواجه بودند اما آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد در مرداد‌ماه امسال سطح تولید در این گروه 1.5درصد افزایش یافته است.

گروه‌های پیشرو
آنطور که پژوهشکده پولی و بانکی گزارش داده است، در مرداد‌ماه امسال تولیدکننده‌های محصولات فلزی با 45.7درصد افزایش تولید در صدر تولید قرار گرفته‌اند.
نمودار‌ها همچنین نشان می‌دهد میزان تولید در این صنعت در 3‌ماه گذشته نیز 54.5درصد افزایش داشته است.از جمله شرکت‌های این گروه می‌توان به صنایع‌ آذرآب‌، ماشین‌‌سازی‌‌ اراک‌، ماشین‌سازی‌ تبریز و ماشین‌سازی‌ پارس اشاره کرد.
بعد از این گروه، صنعت خودرو‌سازی‌ و دارو‌سازی‌ در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. اطلاعات موجود بیانگر آن است که شاخص تولید در گروه خودرو‌سازی‌ 25.9درصد و در صنایع دارو‌سازی‌ 23.9درصد افزایش یافته است. همچنین در مردادماه موجودی انبار صنایع کاهش یافته است و این کاهش در صنایع شیمیایی و فلزات اساسی بیشتر از سایر صنایع بوده است. این به‌معنای آن است که سطح فروش این شرکت‌ها نیز در مرداد‌ماه افزایش یافته که منجر به کاهش موجودی انبار این صنایع شده است.

میزان صادرات
گزارش بازوی پژوهشی بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که میزان صادرات کارخانه‌های صنعت در مرداد‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. این رشد در حالی اتفاق افتاده است که در یک سال گذشته سطح صادرات در این شرکت‌ها روند نزولی داشت. رشد واقعی فروش صادراتی در این ماه، در صنایع محصولات شیمیایی و فلزات اساسی مثبت و در گروه کانی‌های غیرفلزی و فرآورده‌های نفتی منفی بوده است.
همچنین رشد تولید صنایع صادرات محور در این‌ماه مثبت و رشد صنایع غیرصادراتی منفی بوده است. این اطلاعات نشان می‌دهد یکی از محرک‌های رشد تولید در مردادماه رشد تولید و فروش شرکت‌های صادراتی بوده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید