• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 شهریور 1402
کد مطلب : 202911
+
-

خودروهای قدیمی، خودران می شوند

پروژه‌ خودران کردن خودروهای معمولی با نصب دستگاهی به اندازه گوشی هوشمند زیر آینه جلو

فناوری
خودروهای قدیمی، خودران می شوند

 عمادالدین قاسمی‌پناه-روزنامه‌نگار

یک شرکت فناوری در پروژه‌ای نوآورانه توانسته محصولی تولید کند که خودروهای معمولی را به وسایل نقلیه خودران تبدیل  می‌کند. این شرکت که در این حوزه قبلا هم فعال بوده، اخیرا سومین نسخه نرم‌افزار خودروی خودران به نام «کاما 3» را منتشر کرده است. ابزاری که این شرکت تولید کرده و شبیه یک گوشی هوشمند است، زیر  آینه جلو  نصب می‌شود. اما این ابزار مجهز به چند دوربین و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی است که می‌تواند جاده را رصد کند. همچنین این شرکت ادعا کرده که محصولش با 250مدل خودرو سازگار است. پس بسیار محتمل است که خودروی شما هم با نصب یکی از این دستگاه‌ها تبدیل به یک خودروی خودران شود.

چطور ممکن است؟
شاید مهم‌ترین سؤال درباره کاما3 این باشد که چگونه این دستگاه می‌تواند با چند خودروی متفاوت که تولید سازندگان گوناگون هستند، کنار بیاید و مشکلی هم نداشته باشد؟ CAN bus که به‌معنای شبکه کنترل‌کننده منطقه است، به میکروکنترلرها و دستگاه‌ها اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین برای اتصال به هر خودرویی، باید ‌ معماری و آرایشی را طراحی کنیم که با هر ماشینی کار کند.در ابتدا، شرکت سازنده نتوانست مجوزهای لازم را برای این دستگاه دریافت کند، اما حالا نسخه کاما3 نگرانی‌ها را با اتصال به CAN bus برطرف کرده است.
 
دوربین‌های معجزه‌گر
این دستگاه 2دوربین چشم‌ماهی(fish-eye cameras) دارد که برای رصد جلو و یک دوربین دوربرد دارد که در پشت برای اسکن محیط اطراف تعبیه شده است. در مقایسه با دوربین‌های هشت‌گانه تسلا، شاید این دوربین‌ها شبیه یک شوخی به‌نظر برسد، اما این دستگاه اکنون می‌تواند یک دستیار راننده بسیار ماهر باشد.این دستگاه از فناوری کمک‌راننده در خودرو بهره می‌برد و می‌تواند فرمان، گاز و ترمزها را کنترل کند. آنها پیش‌نیاز کار‌کردن نرم‌افزار Openpilot Comma AI در یک وسیله نقلیه هستند.
 
همه‌‌چیز به یادگیری ماشینی بستگی دارد
نرم‌افزار openpilot از یادگیری ماشینی برای ترسیم بهترین مسیر ‌ خودرو استفاده می‌کند. با این‌حال، توجه داشته باشید که به‌دلیل محدودیت‌های سیستم کمک فرمان، ممکن است‌هنگام دور‌زدن ‌مدل‌های قدیمی‌تر در جاهای کم عرض کارایی نداشته باشد. Openpilot همچنین می‌تواند در ترافیک ، توقف یا حرکت، فاصله ایمن را از وسایل نقلیه جلویی بدون دخالت کاربر حفظ کند.مطمئن باشید‌ ‌ هر خودرویی که کروز کنترل تطبیقی(ACC) و دستیار حفظ خطوط یا دستیار بین خطوط(LKAS/LCA) داشته باشد، این دستگاه باید کار کند.فیچرهایی که دریافت می‌کنید به مدل اتومبیل ‌ بستگی دارد که دستگاه کاما‌3 روی آن نصب شده است.
اکثر آنها با مرکز خودکار خط که در هر سرعتی کار می‌کند و کروز کنترل تطبیقی که می‌تواند به‌طور خودکار پس از توقف، دوباره حرکت کند، تقویت می‌شود.
 
سیستم نظارت
Openpilot یک سیستم نظارت بر راننده بسیار کارآمد دارد. به‌عنوان مثال، وقتی متوجه شود که حواس راننده پرت شده، بلافاصله اخطار می‌دهد. اگر راننده واکنشی نشان ندهد، پس از 6ثانیه، openpilot می‌تواند سرعت خودرو را تا زمان توقف کم و کمتر کند. البته حین تغییر مسیر می‌تواند نقاط کور را بررسی کند و اگر وسیله نقلیه دیگری شناسایی شود، تغییر مسیر‌ نمی‌دهد.

مکث
چه خودروهایی متصل می‌شوند؟

شرکت سازنده می‌گوید بیش از 250مدل خودرو که تاکنون تولید شده‌اند، می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.از برندهای موجود در ایران 37مدل از برند هیوندای ازجمله i30 سال‌های 2017، 2018 و 2019 و همچنین جنسیس سال‌های 2015 و 2016 می‌توانند از این ابزار استفاده کنندهمچنین 32مدل از برند کیا هم می‌توانند از کاما3 استفاده کنند. بعضی از مدل‌های مزدا، لکسوس، نیسان، تویوتا و هوندا هم امکان نصب کاما‌3 را دارند.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید