• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 شهریور 1402
کد مطلب : 202824
+
-

فوتبال با لنگه‌کفش!

تیم ملی ایران امروز میزبان آنگولاست؛ یک حریف ضعیف که در شرایط فعلی حکم لنگه‌کفش در بیابان را دارد

فوتبال با لنگه‌کفش!

 تیم ملی ایران بعد از برتری مقابل بلغارستان، امشب در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم ملی آنگولا می‌رود. امیر قلعه‌نویی برای آماده‌سازی تیم ملی در راه جام‌ملت‌های آسیا تا‌کنون 6بازی تدارکاتی انجام داده که 5برد و یک مساوی حاصل این 6بازی بوده است. امشب آنگولا نقش هفتمین حریف تدارکاتی تیم ملی را در حالی ایفا می‌کند که پیش از این 3بار با تیم ایران بازی کرده و یکی از این 3بازی در جام‌جهانی2006 بوده است.

   به یاد سهراب و برانکو
اولین رویارویی ایران و آنگولا در جام‌جهانی2006 بود که با نتیجه تساوی 1-1 به پایان رسید. در آن مسابقه تاریخی ابراهیم میرزاپور، سهراب بختیاری‌زاده، رحمان رضایی، حسین کعبی، محمد نصرتی، آندو تیموریان، مهدی مهدوی‌کیا، فریدون زندی، مهرزاد معدنچی، وحید هاشمیان و علی دایی با سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ مقابل آنگولا صف‌آرایی کردند. ایران در آن مسابقه ابتدا از حریف آفریقایی‌اش عقب افتاد و در ادامه با گل سهراب بختیاری‌زاده بازی را به تساوی کشاند. 4سال بعد ایران و آنگولا دیدار دوستانه‌ای را به میزبانی قطر برگزار کردند که ایران با تک‌گل دیرهنگام جواد نکونام به برتری رسید. آخرین مصاف 2تیم نیز در تاریخ 9خرداد1393 و پیش از آغاز جام‌جهانی2014 در اتریش برگزار شد که باز هم دو تیم 1-1 مساوی شدند و تک‌گل ایران را کریم انصاری‌فر به ثمر رساند. بنابراین یک برد و 2 مساوی حاصل 3تقابل ایران با آنگولا بوده است.

   صعود به جام‌ ملت‌های آفریقا
آنگولا در حال حاضر در رنکینگ فیفا صاحب رتبه116 است و بین تیم‌‌های آفریقایی رتبه27 را در اختیار دارد. آخرین بازی تیم ملی آنگولا 5 روز قبل مقابل تیم ملی ماداگاسکار برگزار شد که با تساوی بدون گل به پایان رسید. با این نتیجه آنگولا به‌عنوان تیم دوم صعود خود را به جام‌ملت‌های آفریقا مسجل کرد. آنگولا در سال2023 و تا به اینجا 7بازی انجام داده که ماحصل آن 2برد، 3مساوی و 2باخت بوده است. این تیم در 2دیدار آخر خود شکست‌ناپذیر بوده است. البته به‌جز غنا هیچ حریف شناخته‌شده‌ای در این سال روبه‌روی آنگولا قرار نگرفته و حاصل کار آنگولا در مقابل غنا نیز یک باخت و یک مساوی بوده است.

   تیمی با 18لژیونر
سرمربی آنگولا پدرو گونسالوس پرتغالی است. این مربی 47ساله از سال2015 وارد فوتبال آنگولا شد و پس از چند سال کار در سطوح پایه باشگاهی، سرمربی تیم‌های زیر 17 و 20ساله‌های آنگولا شد و نهایتا در سال2019 به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی بزرگسالان برگزیده شد تا جای سردان واسیلویچ صربستانی را بگیرد. گونسالوس برای بازی با ایران 26بازیکن را به اردو دعوت کرده که 8بازیکن از تیم‌های داخلی آنگولا و 18بازیکن لژیونر هستند. بیشتر این لژیونرها در لیگ‌های پرتغال، ترکیه و فرانسه مشغول بازی هستند. اما مهم‌ترین و سرشناس‌ترین بازیکنان آنگولا را می‌توان ایوان کاروالیو، مهاجم 29ساله تیم لیل فرانسه و زیتو لوومبو، مهاجم 21ساله تیم کالیاری ایتالیا دانست. این 2 نفر تنها بازیکنان آنگولا هستند که در 5لیگ معتبر اروپایی بازی می‌کنند. امبالا انزولا، مهاجم 27ساله و جدید تیم فیورنتینا، مهم‌ترین غایب اردوی این تیم آفریقایی به‌حساب می‌آید؛ بازیکنی که می‌توانست با حضورش در دیدار برابر ایران مشهورترین بازیکن آنگولا باشد اما مدافعان ایران در این بازی از گزند او در امان هستند. نکته پایانی درباره بازی دوستانه امروز این است که این مسابقه هم مثل بازی‌های باشگاهی اخیر در ورزشگاه آزادی بدون حضور تماشاگر برگزار خواهد شد. ظاهرا شرایط ورزشگاه آزادی هنوز برای میزبانی از مسابقات فوتبال مهیا نشده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید