• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 21 شهریور 1402
کد مطلب : 202802
+
-

ترین ها

پرتماشاگرترین

فیلم: عقاب‌ها
۱۰میلیون‌و۶۰۰ هزار تماشاگر


فیلم جنگی ساموئل خاچیکیان با بازی سعید راد و جمشید هاشم‌پور از ۱۳اردیبهشت۱۳۶۴ روی پرده سینماهای تهران آمد و از همان روزهای اول مشخص شد که پرفروش می‌شود؛ هرچند کسی نتوانست حدس بزند که «عقاب‌ها» پرتماشاگر‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران خواهد شد. فیلم تا پایان دهه۶۰ بیش از ۸میلیون تماشاگر داشت و این رقم در سال۱۳۸۴ به بالای ۱۰میلیون مخاطب رسید؛ رقمی دست‌نیافتنی و رکوردی غیرقابل شکستن که هیچ فیلمی به گردش نخواهد رسید؛ فیلمی که بیشتر تماشاگرانش را از میان مخاطبان سینماهای درجه 2 و 3 تهران و شهرستان یافته است؛ با ارزان‌ترین بلیت و در سالن‌هایی که فاصله بعیدی از پردیس‌های مدرن فعلی داشتند.

پرفروش‌ترین
فیلم: فسیل
۲۵۵میلیارد تومان فروش

کمدی عامه‌پسند کریم امینی و محصولی از عامریان فیلم، به‌عنوان موفق‌ترین دفتر فیلمسازی این سال‌ها، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است. «فسیل» همچنان در حال جا‌به‌جا کردن رکورد گیشه است و به لحاظ جذب تماشاگر هم جایگاه جالب‌توجهی دارد. پنجمین فیلم پرتماشاگر سینمای پس از انقلاب، بعد از «عقاب‌ها»، «کانی‌مانگا»، «افعی» و «کلاه قرمزی و پسرخاله» که در حال نزدیک‌شدن به رکورد اکشن پرمخاطب مرحوم اعلامی و فیلم کودکانه و محبوب و پرتماشاگر ایرج تهماسب است. «فسیل» با رقم خیره‌کننده فروشش احتمالا تا مدت‌ها عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را در اختیار خواهد داشت؛ رکوردی که احتمالا با بالا‌رفتن بهای بلیت سینما در سال‌های آتی شکسته خواهد شد.

پرافتخارترین فیلم
جدایی نادر از سیمین
برنده اسکار، گلدن گلوب خرس طلایی برلین و سیمرغ بلورین فجر

پنجمین ساخته بلند سینمایی اصغر فرهادی‌ و نقطه اوج کارنامه سینمایی این کارگردان، بیشترین افتخارات ممکن را به‌دست آورده و با کسب انبوه جوایز داخلی و خارجی، با فاصله، پرافتخارترین فیلم تاریخ سینمای ایران است؛ فیلمی ‌ همزمان در جشنواره‌های فیلم فجر و جشنواره برلین، جایزه گرفت و پس از نمایش در تعداد قابل‌توجهی جشنواره خارجی در نهایت هم جایزه گلدن گلوب را برد و هم جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان۲۰۱۲ را ربود. اصغر فرهادی با جدایی نادر از سیمین جایگاه تثبیت‌شده‌ای در سینمای جهان یافت. فیلم مربوط به دورانی است که فرهادی چهره محبوب طبقه متوسط شهری بود و فیلم‌هایش در داخل و خارج با استقبال مواجه می‌شد .

این خبر را به اشتراک بگذارید