• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20272
+
-

انتقاد از نامه فعالان سیاسی برای مذاکره با آمریکا

انتشار نامه‌ای از سوی برخی فعالان سیاسی درباره مذاکره مستقیم با آمریکا در رسانه‌ها بازتاب‌هایی داشته است. دیروز علاوه بر فرمانده سپاه، سخنگوی دولت و برخی کارشناسان نسبت به این نامه واکنش نشان دادند.

سخنگوی دولت دیروز در واکنش به نامه 100فعال سیاسی تصریح کرد: حق ماست علیه زورگویی آمریکا بایستیم اما در این شرایط عده‌ای نامه می‌نویسند که با آمریکا مذاکره کنیم. اما آیا ترامپ قابل اعتماد است؟ این نامه نشان داد که عقل سیاسی کامل نیست که چنین توصیه‌ای می‌کنند.

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت افزود: در این شرایط که آمریکا زور می‌گوید، با چه‌کسی مذاکره کنیم؟ چه ثباتی در آمریکا وجود دارد؟ اصلا زمینه مذاکره با چنین فردی وجود ندارد. افکار عمومی هم از مذاکره با ترامپ استقبال نمی‌کند.

سردار محمد علی جعفری، فرمانده سپاه هم با اشاره به این نامه اظهار کرد: اینها با آمریکا و دشمن مردم همراهی کرده و زمینه را فراهم می‌کنند. فرمانده سپاه گفت: اگر بگوییم این 100نفر مأمور فضاسازی برای مذاکره با ترامپ نبودند، حتما تعداد قابل توجهشان مأمور بودند.

فرمانده سپاه با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور گفت: با این بی‌اعتمادی حالا ما نمی‌دانیم به اینها (صد نفر) دیوانه بگوییم یا چیز دیگر.

اشاره جعفری به اظهارات شهریور سال گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهور است که درباره آمریکا گفته بود: کشورها ‌مگر دیوانه‌اند که مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تأیید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید.

در همین رابطه عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه نامه منتشرشده باعث جان گرفتن اصولگرایان تندرو شده، از این نامه انتقاد کرد و گفت: پیش‌شرط‌های مقامات آمریکایی نافی وجود اراده آنها برای گفت‌وگوی سازنده است.

عبدی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش جریان اصلاحات به این نامه تأکید کرد: در مورد رویکرد اصلاحات باید بگویم که بنده سمت سخنگویی این جریان را ندارم. باید به مواضع  رئیس دولت اصلاحات مراجعه کرد و گمان ندارم همسو با این نگاه باشد.

از سوی دیگر محمدرضا تابش، نماینده اصلاح طلب مجلس هم با تأکید بر اینکه نامه منتشر شده برای مذاکره مستقیم ایران با ترامپ موضع اصلاح‌طلبان نیست، خاطرنشان کرد: نگارش و انتشار این نامه هیچگاه نه در کلیت جریان اصلاحات، بلکه حتی در تشکل‌های اصلاح‌طلب هم مورد بحث واقع نشده و الزاما همه اصلاح‌طلبان با آن موافق نیستند و به هیچ عنوان موضع جریان اصلاحات نیست.

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس هم در مصاحبه‌ای مذاکره ایران و آمریکا در شرایط فعلی را به مصلحت ندانست و گفت: درحالی‌که ما شاهد زورگویی و قلدری آمریکا هستیم، الان وقت مناسبی برای مذاکره با آمریکا نیست.

غلامحسین کرباسچی، احمد منتظری، ابوالفضل بازرگان، جلال جلالی‌زاده، جمیله کدیور، صدیقه وسمقی، حسن فرشتیان، رضا علیجانی، حسین کروبی، عیسی سحرخیز، حسن امینی، محمدصادق جوادی حصار، علی کشتگر، ویدا فرهودی، حمید آصفی و بهروز خلیق ازجمله امضاکنندگان این بیانیه‌ بوده‌اند.

برخی رسانه‌ها نام آصفی در این فهرست را همان سخنگوی اسبق وزارت خارجه عنوان کرده بودند درحالی‌که حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با همشهری امضای این نامه را تکذیب و در مصاحبه‌ای با تسنیم هم این نامه را غیرقابل‌قبول عنوان کرد.

در اخبار آمده بود که نامه مذکور خطاب به مسئولان ارشد کشور ارسال شده اما یک منبع مطلع در وزارت خارجه در گفت‌وگو با همشهری از ارسال چنین نامه‌ای به وزیر امور خارجه ابراز بی‌اطلاعی کرد. 2هفته قبل سخنگوی وزارت خارجه گفته بود: تا آمریکا در مقابل عظمت ملت کهن و متمدن ایران و منطق محکم ایرانی با زبان تکریم و نه زبان تهدید و تحریم سخن نگوید، هیچ چشم‌اندازی برای هیچ‌گونه گفت‌وگویی و در هیچ زمینه‌ای با رژیم آمریکا متصور نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید