• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 20 شهریور 1402
کد مطلب : 202706
+
-

سلطه بوشهری‌ها

امیر قلعه‌نویی در 6بازی تیم ملی از 36بازیکن استفاده کرده که طارمی و محبی رکوردداران حضور در میدان بوده‌اند

سلطه بوشهری‌ها

 تا قبل از دیدار ایران و بلغارستان، امیر قلعه‌نویی طی 5مسابقه‌ای که روی نیمکت تیم ملی حضور داشت مجموعا از 31بازیکن استفاده کرده بود که رقم بالایی است. او در بازی با بلغارستان به 5بازیکن دیگر هم بازی داد و این تعداد را به 36نفر رساند. از بین این 5بازیکن جدید 4نفر سابقه بازی ملی داشتند اما در دوره قلعه‌نویی هنوز فرصت بازی پیدا نکرده بودند. یک نفر باقیمانده هم محمد دانشگر بود که اصلا سابقه بازی ملی نداشت و برای نخستین بار توانست یکی دو دقیقه برای تیم ملی در زمین حضور داشته باشد. علی کریمی، سامان قدوس، میلاد محمدی و احمد نوراللهی هم 4بازیکنی بودند که مدتی از ترکیب تیم ملی فاصله داشتند اما در مقابل بلغارستان نخستین بازی خود را در دوره قلعه‌نویی انجام دادند.

   بوشهری‌ها در صدر
رکوردداران حضور در زمین در دوره قلعه‌نویی همچنان 2مهاجم بوشهری هستند که سرمربی تیم ملی نشان داده اعتقاد خاصی به آنها دارد. مهدی طارمی و محمد محبی هر دو در مصاف با بلغارستان 90دقیقه در زمین بودند و آمار بازی‌های خود را به 490 و 484دقیقه رساندند. تیم ملی تا امروز 540دقیقه تحت هدایت امیر قلعه‌نویی بازی کرده و طارمی و محبی به‌ترتیب فقط 50 و 56دقیقه را از دست داده‌اند. این دو بازیکن از بهترین گلزنان تیم ملی در دوره جدید هم هستند. مهدی طارمی با 7گل بهترین گلزن تیم ملی در دوره قلعه‌نویی است و محبی هم با 2گل بعد از طارمی و آزمون رتبه سوم را دارد. محبی آن قدر مورد اعتماد سرمربی تیم ملی است که خیلی‌ها به او لقب «پسر قلعه‌نویی» را داده‌اند.

   چپ و راست همیشگی
بعد از 2مهاجم بوشهری، رتبه سوم و چهارم پرکارترین بازیکنان تیم ملی در اختیار مدافعان چپ و راست تیم است؛ رامین رضاییان و احسان حاج‌صفی که در بازی با بلغارستان هم در ترکیب اصلی حضور داشتند و دقایق بازی‌های ملی خود زیرنظر امیر قلعه‌نویی را از 400دقیقه گذراندند و در جمع صدرنشین‌ها ماندند. رامین با 423دقیقه بازی صاحب رتبه سوم است و یک گل هم در این دوره برای تیم ملی به ثمر رسانده است. احسان حاج‌صفی هم با بازوبند کاپیتانی تیم ملی 405دقیقه برای تیم امیر بازی کرده و از نفرات مورد اعتماد او بوده است.

   باز آید به کنعان؟
یک تنبیه انضباطی و محرومیت از بازی با بلغارستان، آمار محمدحسین کنعانی‌زادگان را خراب کرد و او با سقوطی 2پله‌ای در جدول پرکارها به رتبه پنجم سقوط کرد. محمدحسین در 5بازی قبلی تیم ملی تحت هدایت قلعه‌نویی فقط در یک بازی غیبت داشت و در 4بازی دیگر به‌طور کامل بازی کرده بود. او حالا آمار خوبش را از دست داده و با 360دقیقه بازی به رتبه پنجم رسیده است؛ بالاتر از سعید عزت‌اللهی (340)، امید نورافکن (315) و روزبه چشمی (275) که در رتبه‌های ششم تا هشتم قرار دارند.

   شماره‌یکی که شماره‌یک نیست
مصدومیت علیرضا بیرانوند یک‌بار دیگر باعث شد پیام نیازمند حین بازی جای او را بگیرد. این اتفاق در 2بازی اخیر تیم ملی به‌شکل متوالی تکرار شده است. بدشانسی‌های بیرانوند و فرصت‌هایی که نصیب پیام می‌شود حالا باعث شده نیازمند پرکارترین دروازه‌بان تیم ملی در دوره قلعه‌نویی باشد. بیرانوند از سال2016 همواره گلر اول تیم‌ملی بوده و بیشترین حضور را درون دروازه داشته است اما حوادث اخیری که برای او رخ داده باعث شده در دوره قلعه‌نویی فقط 208دقیقه فرصت بازی پیدا کند. در عوض پیام نیازمند آمار بازی‌هایش را در این دوره به 273دقیقه رسانده و بالاتر از رقیبش قرار گرفته است. نیازمند در جدول پرکارترین بازیکن‌های تیم قلعه‌نویی رتبه نهم را دارد اما بیرانوند دوازدهم است و اصلا در جمع 11نفر اول نیست.

   ساکنان طبقه وسط
امیر قلعه‌نویی در دفاع میانی تغییرات زیادی داشته و در 6بازی‌اش به 6زوج مختلف در این منطقه بازی داده است. در این بین، پرکارترین مدافع میانی در دوره او طبیعتا محمدحسین کنعانی‌زادگان است که 360دقیقه بازی کرده و نامش پیش‌تر ذکر شد. نفر دوم هم مرتضی پورعلی‌گنجی است که 3بازی کامل یعنی 270دقیقه برای تیم قلعه‌نویی در زمین بوده است. نفرات دیگر یعنی مجید حسینی، شجاع خلیل‌زاده و آرمین سهرابیان به‌ترتیب 181، 180 و 90دقیقه برای تیم قلعه‌نویی بازی کرده‌اند.

   3نفر آخر؛ 1+12دقیقه
میلاد محمدی که مدت‌ها بازیکن اصلی تیم ملی بوده، در دوره قلعه‌نویی به حاشیه رانده شد و تا قبل از بازی با بلغارستان یک دقیقه هم به او بازی نرسیده بود. او در اواخر بازی با بلغارستان به زمین رفت و 8دقیقه برای تیم ملی بازی کرد. پایین‌تر از میلاد محمدی، یک میلاد دیگر هم هست که فقط 4دقیقه برای تیم ملی بازی کرده است. میلاد زکی‌پور در همان نخستین بازی مقابل روسیه 4دقیقه بازی کرد اما در اردوهای بعدی اصلا دعوت نشد. البته کمترین دقایق بازی متعلق به زکی‌پور هم نیست بلکه متعلق به محمد دانشگر است که در مقابل بلغارستان یک دقیقه بازی کرد و همین یک دقیقه کل کارنامه او در تیم ملی بوده است.

   شگفتی‌های پایین جدول
وقتی در پایین جدول به بازیکنان کم‌کار تیم ملی در دوره قلعه‌نویی نگاه می‌کنیم به چند نکته جالب توجه برمی‌خوریم. وحید امیری در 6بازی تیم ملی کلا 74دقیقه بازی کرده و مشخص است که قلعه‌نویی نظری روی او ندارد. میلاد سرلک با 45دقیقه بازی ملی در دوره قلعه‌نویی توانسته خدمت سربازی خودش را 2سال به تعویق بیندازد و او هم جزو کم‌کارهای این دوره است. شهاب زاهدی که این روزها در پرسپولیس وضعیت خوبی ندارد یکی از بازیکنانی است که توسط قلعه‌نویی ملی‌پوش شده و 15دقیقه بازی ملی انجام داده است، درست به اندازه علیرضا علیزاده که او هم در دوره امیر شانس ملی‌پوش شدن را پیدا کرد. البته نام احمد نوراللهی و سامان قدوس هم با 58 و 57دقیقه بازی در بخش پایین‌نشین‌ها دیده می‌شود اما به‌نظر می‌رسد آنها از این به بعد فرصت بیشتری برای خودنمایی پیدا کنند.

چرا آزادی؟
فدراسیون فوتبال بازی ایران - آنگولا را به‌جای تهران می‌توانست در یکی از شهرهای دیگر برگزار کند

دومین مسابقه تدارکاتی تیم ملی فوتبال فردا در تهران و مقابل آنگولا برگزار می‌شود؛ مسابقه‌ای با یک حریف بسیار معمولی که در جایگاه116 رنکینگ فیفا قرار دارد و بدون تماشاگر بودن این بازی بدون‌شک، نقطه سیاه آن است. چرا فدراسیون استادیوم آزادی را که در دست تعمیر است، برای میزبانی این نبرد درنظر گرفته است؟ آیا بهتر نبود میزبانی این بازی به استادیومی دیگر و شهری دیگر به جز تهران داده می‌شد؟ آیا برگزاری بازی روی چمن آزادی و در مقابل سکوهای خالی آن‌هم با حریفی مثل آنگولا، کمکی به تیم ملی ایران می‌کند؟

   آزادی تعطیل است
مگر مدیران فدراسیون فوتبال از وضعیت استادیوم آزادی خبر نداشتند؟ مگر نمی‌دانستند حتی استقلال و پرسپولیس در همین استادیوم بدون تماشاگر به مصاف رقبا می‌روند؟ مگر نمی‌دانستند که این ورزشگاه همچنان در دست تعمیر است؟ پس چرا باز هم این استادیوم به‌عنوان میزبان دیدار تیم ملی با آنگولا معرفی شد؟ بازی در این ورزشگاه که این روزها نه چمن مناسبی دارد و نه می‌تواند از هوادارها پذیرایی کند، قطعا هیچ سودی برای فوتبال ملی ایران ندارد. به‌خصوص که حریف هم به هیچ‌وجه حریف جذابی به‌نظر نمی‌رسد و از ترکیب پرستاره‌ای مقابل مهره‌های تیم ملی ایران برخوردار نیست.

   این پول را دور ریختید
فدراسیون فوتبال به‌گفته خودش 10میلیارد تومان برای این دیدار تدارکاتی هزینه کرده است. کشور بیست‌و‌دوم رنکینگ فیفا چرا باید 10میلیارد بدهد تا با کشوری در جایگاه 116 بازی کند؟ آیا این کاری ‌جز دور‌ریختن اسکناس و یک اشتباه استراتژیک بزرگ از سوی فدراسیون فوتبال نیست؟ در شرایط عادی، این کشوری مثل آنگولا‌ست که باید برای روبه‌رو‌شدن با ستاره‌های ایران پول بپردازد. فدراسیون اما این هزینه را انجام داده تا تیمی به ایران بیاید که از یک دیدار تدارکاتی درون اردویی نیز فشار کمتری به تیم ملی می‌آورد.

   نقشه جایگزینی که وجود ندارد
چرا دیدارهای تیم ملی ایران به شهرستان‌ها نمی‌رود؟ این سؤال بزرگی است که فدراسیون باید به آن جواب بدهد. در اسپانیا، ایتالیا و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا، خیلی وقت‌ها تیم ملی به شهرهای مختلف می‌رود تا دیدار تدارکاتی برگزار کند. طبیعتا هیچ نیازی به برگزاری دیدار با آنگولا در یک روز وسط هفته در استادیوم 80هزار نفری نیست. بهتر نیست این بازی مثلا به سیرجان برود که هم چمن خوبی دارد و هم می‌تواند پذیرای هوادار باشد؟ بهتر نیست این بازی مثلا در نقش‌جهان اصفهان برگزار شود؟ فدراسیون با این کار فقط بین تیم ملی و هوادارانش فاصله می‌اندازد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید