• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 19 شهریور 1402
کد مطلب : 202630
+
-

دولت سیزدهم چگونه زیارت اربعین را تسهیل کرد؟

درحالی‌که در سال‌های گذشته به‌دلیل ازدحام جمعیت در پایانه‌های مرزی، مرزهای کشور در هنگام اربعین مختل و حتی بسته می‌شد و خدمت‌رسانی به زائران در موارد گوناگونی از قبیل صدور زمان‌بر گذرنامه‌، مسائل بهداشتی، درمانی، تعذیه، اسکان و حمل‌ونقل در داخل ایران و عراق با مشکلات ریز و درشتی همراه بود، اما امسال با تدابیر و برنامه‌ریزی دولت اتفاقات خوبی رقم خورد. صدور گذرنامه فوری ویژه اربعین، افزایش گیت‌های تردد زائران، افزایش ظرفیت پارکینگ‌های مرز و کنترل نرخ ارز در ایام اربعین ازجمله اقدامات تسهیل‌کننده دولت سیزدهم برای سفر زوار اربعین بود که از چندین‌ماه مانده به این ایام، برای آن برنامه‌ریزی کرده بود. در ادامه به مهم‌ترین این موارد اشاره خواهیم کرد:

تسریع در خروج از مرز
زمان‌بر بودن ورود و ثبت مجدد اطلاعات مسافران در گیت‌های بازرسی عراق پس از ثبت در گیت‌های خروجی ایران، از علل ازدحام و کندی حرکت جمعیت هنگام عبور از مرزها بود. تبادل مشترک اطلاعات برای خروج زائران از ایران به کشور عراق، تدبیری دیگر برای بالا بردن سرعت خروج زائران بود. رئیس ستاد اربعین در این‌باره گفت: طبق روال معمول، اطلاعات مسافر برای خروج از مرز یک‌بار در گیت‌های ایران و یک‌بار هم در گیت‌های عراق وارد سیستم می‌شد و از آنجا که سرعت ورود اطلاعات در عراق پایین بود، قرار شد این دو با هم لینک شوند و ورود اطلاعات به سیستم عراق از طریق ایران انجام شود.

کاهش قیمت دینار عراق در بازار غیررسمی در ایام اربعین
با اقدامات بانک مرکزی ازجمله تجهیز بموقع منابع و سازماندهی و هماهنگی مناسب با سایر دستگاه‌های ذیربط برای نخستین‌بار در ایام اربعین نرخ ارز دینار کاهش پیدا کرد؛ به‌طوری که قبل از شروع توزیع ارز اربعین هزار دینار عراق معادل ۳۶هزار تومان بود و در حال حاضر صرافی‌هایی هستند که حاضرند با نرخ ۳۲هزار تومان دینار به بانک مرکزی بفروشند و البته نرخ بانک مرکزی ۳۱۵۰۰تومان است.

به‌کارگیری ۱۸۰۰ اتوبوس برای بازگشت زائران از مرز مهران
با توجه به آغاز موج برگشت مسافران برنامه‌ریزی نشده از مرز مهران، در برخی ساعت‌ها و وجود مشکلاتی در بعضی از خطوط اما با برنامه‌ریزی و مهیا بودن اتوبوس کافی و تردد منظم آنها، این مشکلات به حداقل رسید. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این‌باره تأکید کرد: برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام و پیش‌بینی شد تا روزانه یک‌هزارو۸۰۰ سرویس را به اقصی‌نقاط انجام بدهیم و معطلی مردم کمتر شود.

افزایش ظرفیت پارکینگ خودروها در پارکینگ اربعین مهران
امسال ۲۵هکتار به ظرفیت پارکینگ بزرگ اربعین با عنوان پارکینگ شماره۲ اربعین برای پارک خودروهای زوار اضافه شد. ظرفیت مساحت اضافه شده به پارکینگ اربعین موجب شد که فضا برای پارک ۲۰هزار خودروی دیگر مهیا شود. علاوه بر افزایش ظرفیت پارک خودرو در پارکینگ بزرگ اربعین، در حوزه‌های بهداشتی و خدماتی نیز اقدامات مناسبی صورت گرفت.

افزایش تعداد گیت‌های مرز مهران به ۱۵۰گیت
میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی، در حاشیه بازدید از زیرساخت‌های اربعین با اشاره به پیشرفت برنامه‌ها و پروژه‌های اربعین در 2سوی مرز گفت: در 2سوی مرز ما شاهد تحولات خوبی در حوزه زیرساخت‌های اربعین هستیم؛ گیت‌های مرز زرباطیه که قبلا ۷۰گیت بود، اکنون به ۱۳۰گیت افزایش یافته است. وی با بیان اینکه در‌های خروجی و ورودی مرز از 3در به 5در افزایش داشته است، افزود: تعداد گیت‌های پایانه مرزی مهران هم به ۱۵۰گیت رسید.

شبانه‌روزی شدن مرز خسروی در ایام اربعین و افزایش خدمات رفاهی در مرز خسروی
علی شعبانی، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری کرمانشاه اعلام کرد که با توجه به ۲۴ساعته شدن تردد از مرز خسروی در ایام اربعین امسال توقفی در مرز نداشتیم. تمام گلوگاه‌های جمعیتی شهرستان قصرشیرین نیز باز بود. زوار در هر ساعتی که وارد شهرستان می‌شدند از پارکینگ‌ها با وسایل حمل‌ونقل به مرز خسروی منتقل و از این گذرگاه عازم عراق می‌شدند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید