• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20263
+
-

دنیای جذاب جاسوس‌ها

دستگیری وزیر سابق کابینه رژیم صهیونیستی، یک‌بار دیگر موضوع جاسوسی در کشورهای مختلف را مطرح کرده است

گزارش
دنیای جذاب جاسوس‌ها

جواد نصرتی | خبرنگار:

انتشار خبر دستگیری یک وزیر سابق اسرائیل به جرم جاسوسی برای ایران، جامعه و رسانه‌های رژیم صهیونیستی را شوکه کرده است. سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل معمولا به‌صورتی آگاهانه و تعمدی، تصویری ترسناک و هوشیار از خود ارائه می‌کنند و به همین‌خاطر است که دستگیری چنین مقام رده بالایی به جرم جاسوسی برای ایران، در رسانه‌های بزرگ دنیا بازتاب داشته است. به گزارش بی‌بی‌سی، خبر دستگیری گونن سگف را شین بت سرویس اطلاعاتی داخلی اسرائیل در بیانیه‌ای تأیید کرده است. بر این اساس، سگف که در نیجریه زندگی می‌کند‌، ‌ماه مه در سفر به گینه استوایی دستگیر و به رژیم صهیونیستی تحویل داده شد. سگف 62ساله در سال 2005به جرم قاچاق قرص‌های روانگردان و سوءاستفاده از پاسپورت دیپلماتیک به 5 سال زندان محکوم شد اما سال2007 از زندان آزاد شد و به نیجریه برگشت.

براساس بیانیه شین بت، در جریان بازجویی‌ها از سگف مشخص شد که در سال 2012با مقامات ایرانی در سفارت نیجریه ارتباط برقرار کرده و دو بار در این سال‌ها به ایران سفر کرده است تا با رابط‌های ایرانی خود ملاقات کند. او همچنین با رابط‌های خود در دیگر کشورها هم ملاقات کرده و دستگاه ارتباطی پیشرفته‌ای دریافت کرده تا پیام‌هایش را به‌صورت رمزگذاری شده به آنها بفرستد.

شین بت، سگف را متهم کره است که اطلاعات بخش انرژی اسرائیل، سایت‌های امنیتی در اسرائیل و مقامات امنیتی را به رابط‌های ایرانی خود داده و همچنین رابط‌های خود را به‌عنوان تاجر به مقامات شاغل در بخش امنیتی اسرائیل معرفی و زمینه ملاقات آنها را فراهم کرده است.

روز جمعه یک دادگاه در بیت‌المقدس سگف را به «کمک به دشمن در دوران جنگ و جاسوسی علیه اسرائیل» متهم کرد.

دستگیری سگف با چنین اتهام سنگینی، نخستین مورد از شکار جاسوس‌های رده بالا نیست و قطعا آخرین مورد هم نخواهد بود. انرژی بسیار زیادی از سازمان‌های اطلاعاتی و ضدجاسوسی در سراسر دنیا، ‌صرف شناسایی و شکار جاسوس‌ها می‌شود. جاسوسی، شاید یکی از سنگین‌ترین جرم‌ها در سراسر جهان باشد. جذابیت ذاتی دنیای جاسوسی، جذابیت‌های زیادی برای دنیای روزنامه‌نگاری، ادبیات و سینما دارد. به همین‌خاطر است که پرونده‌های جاسوسی با علاقه زیادی توسط رسانه‌ها و مردم پیگیری می‌شوند. در این گزارش با چند پرونده جاسوسی که در زمان برملا شدن خود حسابی سر و صدا به پا کرده‌اند و جنجال رسانه‌ای زیادی داشته‌اند، آشنا شوید.


 آنا چاپمن؛ زیباترین جاسوس دنیا؟



پرونده آنا چاپمن، مثال کاملی از جاسوسان زیبارویی است که به وفور در سری فیلم‌های جیمز‌باند به تصویر کشیده شده‌اند. چاپمن، قبل از اینکه به‌عنوان جاسوس در آمریکا دستگیر شود، یک مدل و شخصیت رسانه‌ای بود. او، از زیبایی‌اش برای به دام انداختن یک همسر انگلیسی استفاده کرد و از این طریق تابعیت انگلیسی گرفت و با استفاده از این تابعیت توانست در آمریکا ساکن شود و برای کشورش اطلاعات جمع کند. او در یک پرونده جاسوسی به همراه چند تبعه دیگر روسیه دستگیر شد. دستگیری او، سر و صدای زیادی به پا کرد و خیلی‌ها را به یاد ماتا هاری، جاسوس سرشناس آلمان‌ها در جنگ جهانی دوم انداخت که توسط فرانسوی‌ها اعدام شد. اما پایان ماجرای چاپمن، در سینمایی‌ترین حالت رقم خورد و او در یک برنامه تعویض جاسوس بین روسیه و آمریکا، در سال 2010به کشورش بازگشت. او از آن زمان، به‌عنوان مدل، مقام دولتی و شخصیت تلویزیونی در روسیه فعالیت می‌کند و عکس‌هایی که از تعطیلاتش منتشر شده نشان می‌دهد از دوران بازنشستگی‌اش به‌عنوان یک جاسوس نهایت لذت را می‌برد.


جاناتان پولارد؛ شکایت از دوست



پرونده جاناتان پولارد، مثال خوبی است که دنیای جاسوسی، ‌دوست و دشمن نمی‌شناسد. تحلیلگر سابق اطلاعات برای دولت آمریکا، تنها شهروند آمریکایی تاریخ به شمار می‌رود که به اتهام جاسوسی برای یکی از نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده یعنی اسرائیل به حبس ابد محکوم شد. پولارد در سال 1987به اتهام انتقال اطلاعات بسیار سری دولت آمریکا به اسرائیل به حبس ابد با امکان تخفیف متهم شد. او که در تگزاس متولد شده، دلیل این کارش را بی‌توجهی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به امنیت اسرائیل اعلام کرده بود. از همان زمان دستگیری او، مقامات اسرائیلی، گروه‌های اسرائیلی-آمریکایی و حتی برخی سیاستمداران آمریکایی درخواست آزادی او را مطرح کردند. اسرائیل، در نامه‌ای رسمی به آمریکا رسما به این خاطر معذرت‌خواهی کرد اما همه درخواست‌ها برای آزادی او بی‌نتیجه ماند تا اینکه در سال 2015، بند امکان آزادی به کمکش آمد و از زندان آزاد شد.


ادوارد لین؛ اژدها وارد می‌شود



در سال 2015 ادوارد لین، افسر نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا که به‌خاطر مسئولیتش به اطلاعات حساسی درباره سیستم‌های شناسایی الکترونیکی نیروی دریایی دسترسی داشت به جرم ارتباط با بیگانه و سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه دستگیر شد. این نخستین‌بار طی 30سال بود که یک افسر نیروی دریایی به جرم جاسوسی بازداشت می‌شد. او که در تایوان به دنیا آمده بود، به برقراری ارتباط با چین و تایوان متهم شد. هرچند بعدا به‌خاطر همکاری به تنها 5سال زندان محکوم شد اما پرونده‌اش نقطه عطفی در نیروی دریایی آمریکا به شمار می‌رود. چین که به‌شدت به‌دنبال فناوری‌های خاص در سامانه‌های دریایی و زیردریایی است، بعد از این پرونده هم به تلاش‌های جاسوسی‌ ادامه داد و همین هفته پیش رسانه‌های آمریکایی از هک سیستم‌های نیروی دریایی این کشور توسط جاسوسان چینی خبر دادند.


سرگئی اسکریپال؛ فرجام تلخ یک جاسوس دوجانبه



پرونده سرگئی اسکریپال، یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های جاسوسی بعد از جنگ سرد به شمار می‌رود. او در انتهای دهه 90میلادی و چند سال بعد از آن، به‌عنوان یک جاسوس دوجانبه در ارتش روسیه برای سرویس اطلاعاتی انگلیس فعالیت می‌کرد. در سال 2004، پوشش او لو رفت و توسط اف‌اس‌بی‌ (سرویس امنیتی فدرال روسیه که جایگزین ک‌گ‌ب سرویس اطلاعاتی شوروی شده) دستگیر و به 13سال زندان محکوم شد. اسکریپال در جریات تعویض جاسوس در سال 2010آزاد   شد و به انگلیس رفت. ‌ماه مارس، هنگامی که دختر او از مسکو برای ملاقات به لندن آمده بود، در مجاورت و استنشاق یک نوع گاز اعصاب قرار گرفتند. پدر و دختر تا آستانه مرگ پیش رفتند و جنجال زیادی به پا شد. انگلیس، روسیه را به تلاش برای قتل این دو متهم کرد اما روسیه این اتهام‌ها را نپذیرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید