• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 شهریور 1402
کد مطلب : 202593
+
-

الگوی سیگاری نباشید

زندگی پدیا
الگوی سیگاری نباشید

در کنار تمامی مخاطراتی که نوجوانان را تهدید می‌کند، سیگاری شدن فرزند، یکی از نگرانی‌هایی است که اغلب خانواده‌ها (اگر نگوییم همه آنها) همواره آن را با خود به دوش می‌کشند؛ نوجوانی که حساس‌ترین دوره زندگی خود را سپری می‌کند، در معرض انواع خطرات قرار دارد که سیگار یکی از آنهاست و البته چه‌ کسی است که نداند همین یک پُک سیگار می‌تواند چه دروازه‌های خطرناکی را به روی فرزند نوجوان مان باز کند.
اوضاع وقتی بغرنج‌تر می‌شود که والدین به‌عنوان مهم‌ترین الگوی زندگی فرزندان، خودشان سیگاری باشند یا مواد اعتیادآور مصرف کنند و آن وقت است که جلوگیری از سیگاری شدن فرزندان سخت‌تر هم می‌شود که دلیل آن واضح است؛ والدین سیگاری این امکان را در اختیار فرزندانشان می‌گذارند تا در مراحل بعدی زندگی، سیگاری شوند. این فقط به این علت نیست که بچه‌ها از پدر و مادرشان تقلید می‌کنند، بلکه می‌تواند ریشه در این نیز داشته باشد که بچه‌ها علاقه‌ای زود هنگام به نیکوتین پیدا می‌کنند؛ چرا که در خانه، در معرض دود سیگار بوده‌اند. در واقع شمایی که سیگار می‌کشید، دست بچه هایتان را می‌گیرید که نخستین سیگارشان را بکشند و شاید این سیگار تا  50هزارمین سیگار هم ادامه پیدا کند و حتی کار به جاهای باریک و مصرف مواد‌مخدر بکشد.
وقتی والدین سیگار یا مواد اعتیادآور مصرف می‌کنند، علاوه بر خدشه‌دارکردن احساس امنیت و حفاظت فرزندان شان، اصول اخلاقی را نیز زیر سؤال می‌برند. اگر والدین مواد اعتیادآور مصرف می‌کنند،
تصوری واهی است که فکر کنند فرزندان متوجه نمی‌شوند. وقتی فرزندان متوجه این موضوع شوند، اعتبار و اقتدار والدین کاملاً از بین می‌رود و اگر والدین که مهم‌ترین الگوی زندگی برای فرزندان هستند به قوانین احترام نگذارند، پس دلیلی ندارد که فرزندان این کار را انجام دهند و در نتیجه بچه‌ها به تبعیت از والدین، به سمت سیگار یا مواد اعتیادآور کشیده می‌شوند.
کارشناسان توصیه می‌کنند که والدین- چه سیگاری باشند و چه نباشند- در این زمینه با فرزند نوجوان شان صحبت کنند و با آنها صادق باشند. البته این بدان معنی نیست که والدین همه تجارب خود را بازگو کنند. لازم است بعضی جزئیات همواره محرمانه بماند و از ارائه اطلاعات اضافی به فرزند خودداری شود. اما باید درباره خطرات و مضرات سیگار و مواد اعتیادآور صحبت کرد و در این مورد به فرزند آگاهی داد. ضمن اینکه در وهله اول والدین سیگاری باید خودشان کار درست را انجام داده و سیگار را ترک کنند تا الگوی درستی برای نوجوان شان باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید