• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 18 شهریور 1402
کد مطلب : 202470
+
-

هرچه قبول دارم پیدا می‌کنم

دریچه
هرچه قبول دارم پیدا می‌کنم

علی ملائکه -روزنامه‌نگار

«سوگیری تأییدی» نوعی سوگیری شناختی است و هنگامی برای شما رخ می‌دهد که درباره موضوعی تصمیم خود را گرفته باشید و از جست‌وجو و گردآوری اطلاعات بیشتر درباره آن دست بردارید. در این حالت اطلاعات متعارض با نظر تثبیت‌شده‌تان را بی‌اعتبار می‌شمارید و اطلاعاتی را می‌پذیرید که با نظرتان موافقت داشته باشد. هرچه موضوع دارای بار عاطفی بیشتر و باور فرد به آن عمیق‌تر باشد، این سوگیری شدیدتر می‌شود. برای مثال، اگر اعتقاد داشته باشید که افزودن فلوراید به آب آشامیدنی (برای سلامت دندان‌ها) کار خطرناکی است، فقط آن مقالاتی را می‌خوانید که با این کار مخالفت کرده باشند و اطلاعات متضاد با این دیدگاه را نادیده می‌گیرید. به‌این‌‌ترتیب دائم در دیدگاه خود راسخ‌تر از قبل می‌شوید بدون اینکه همه جنبه‌های موضوع را درنظر بگیرید.
بنابراین هنگام جست‌وجوی اطلاعات و اخبار پزشکی بهتر است منابعی را انتخاب کنید که تا حد ممکن بی‌طرف باشند. به‌این‌ترتیب می‌توانید به‌طور متعادلی شواهد موافق و مخالف را به‌دست آورید. رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام سوگیری تأییدی مخاطبان را تشدید می‌کنند. در این رسانه‌های اجتماعی شما آن اخبار و اطلاعاتی را می‌بینید که دوستانتان برای اشتراک گذاشتن انتخاب کرده‌اند و از آنجا ‌که معمولا بر دیدگاه‌های گروه دوستان‌تان روی شبکه اجتماعی توافق دارید، احتمالا مقالاتی را خواهید دید که از قبل با آن موافقت دارید.
یک مشکل دیگر این است: طراحی شبکه‌های اجتماعی اینگونه است که محتوایی روی آن به اشتراک گذاشته شود که قابل‌فهم باشد و به‌راحتی بتواند فراگیر (وایرال) شود. بنابراین درباره اخبار و اطلاعات بهداشتی و پزشکی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند، باید بسیار محتاط باشید و این شبکه‌ها را منبع اصلی اخبار و اطلاعات قرارندهید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید