• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 18 شهریور 1402
کد مطلب : 202420
+
-

ایران یاریگر عربستان در صحرای «ربع‌الخالی»

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از انجام رایزنی‌های دوجانبه بین مقامات ایران و عربستان برای مقابله با کانون‌های گردوغبار در صحرای «ربع‌الخالی» عربستان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منشأ تولید ریزگرد در منطقه خاورمیانه خبر داد.
علی سلاجقه با اشاره به رایزنی‌های صورت‌گرفته بین مقامات ایران و عربستان سعودی برای مقابله با توفان‌های گردوغبار به ایلنا گفت: خوشبختانه با بازگشایی سفارتخانه‌های 2کشور، رایزنی‌ها به‌صورت دوجانبه انجام می‌شود و مقابله با کانون‌های گردوغبار جزو اولویت‌های مذاکرات بین دولت جمهوری اسلامی و عربستان سعودی قرار دارد.
وی افزود: در اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار که در تاریخ ۱۸ و ۱۹ شهریور در تهران برگزار می‌شود نیز از کشور عربستان سعودی دعوت کرده‌ایم و حضور نمایندگان عربستان در این اجلاس قطعی شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: براساس نقشه تهیه‌شده توسط دانشگاه تهران و با همکاری سازمان محیط‌زیست، حدود ۲۷۰میلیون هکتار از کانون‌های گردوغبار در کشورهای همسایه، ایران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند که یکی از مهم‌ترین این کانون‌ها «صحرای‌ربع‌الخالی» در کشور عربستان است که ۹۰میلیون هکتار از آن منشأ  اصلی ریزگردهایی محسوب می‌شود که بعضا از جنوب غرب وارد کشورمان می‌شوند و مناطقی از ایران را درگیر می‌کنند. براساس آخرین مذاکرات دوجانبه، قرار است اقدامات مشترکی در این صحرا برای مقابله با کانون‌های گردوغبار انجام شود.
وی در پایان گفت: درصورت دستیابی به توافق مشترک، برای تثبیت خاک در صحرای ربع‌الخالی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منشأهای تولید ریزگرد در منطقه خاورمیانه، از تجارب علمی طرفین در این زمینه استفاده خواهد شد؛ به‌نحوی که هم در ایران تجارب ارزنده مبتنی بر دانش نوین جهانی در حوزه مقابله با گردوغبار وجود دارد و هم در عربستان، در ضمن تا‌کنون کشورهای دیگر اقداماتی را برای تثبیت کانون‌های ریزگرد انجام داده‌اند که سعی می‌کنیم با استفاده از تجربیات مشترک، اقدامات لازم برای مقابله با گردوغبار را به‌صورت دوجانبه در کشور عربستان انجام دهیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید