• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 16 شهریور 1402
کد مطلب : 202364
+
-

قاتلان چربی خون

آرش نهاوندی؛ روزنامه‌نگار

تغییر نوع غذاهایی که می‌خورید می‌تواند کلسترول شما را کاهش دهد و حجم چربی‌های شناور در جریان خون را بهبود بخشد. افزودن غذاهایی که «ال دی ال» (LDL: ذرات مضر حامل کلسترول که به تصلب‌شرایین یا انسداد شریان‌ها کمک می‌کند) را کاهش می‌دهند، بهترین راه برای دستیابی به یک رژیم غذایی کم‌کلسترول است. به گزارش سایت انتشارات مقالات بهداشتی دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، غذاهای مختلف به روش‌های مختلف کلسترول (چربی خون) را کاهش می‌دهند. برخی از آنها فیبر محلول ارائه می‌دهند که کلسترول و پیش‌سازهای آن را در دستگاه گوارش متصل می‌کند و آنها را قبل از وارد شدن به دستگاه گردش خون از بدن خارج می‌کند.

جو دوسر
اولین گام آسان برای کاهش کلسترول، خوردن یک کاسه بلغور جو دوسر یا غلات مبتنی بر جو دوسر سرد برای صبحانه است. این غلات، یک تا ۲ گرم فیبر محلول به شما می‌دهد. با افزودن یک موز یا مقداری توت‌فرنگی می‌توانید نیم‌گرم دیگر به فیبر دریافتی خود اضافه کنید. دستورالعمل‌های تغذیه فعلی توصیه می‌کنند که روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر دریافت کنید که حداقل ۵ تا ۱۰گرم از آن، فیبر محلول است.

جو و سایر غلات کامل
جو و سایر غلات کامل مانند جو و «سبوس جو دوسر» عمدتاً از طریق فیبر محلول می‌توانند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کنند.

سویا
خوردن سویا و غذاهای تهیه شده از آن، مانند توفو (پنیر سویا یک پروتئین جامد یا نیمه‌جامد است که از شیر سویای تغلیظ شده ساخته می‌شود) و شیر سویا، زمانی به‌عنوان یک راه قدرتمند برای کاهش کلسترول شناخته می‌شد، اما امروزه بررسی‌ها نشان می‌دهد که تأثیر آن کمتر است. مصرف ۲۵گرم پروتئین سویا در روز می‌تواند LDL را ۵ تا ۶درصد کاهش دهد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید