• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 16 شهریور 1402
کد مطلب : 202348
+
-

لژیونرها در سراشیبی

دیدار با بلغارستان و آنگولا می‌تواند فرصتی برای تغییر شرایط نه‌چندان جالب چند لژیونر ایرانی باشد

گزارش
لژیونرها در سراشیبی

امیر محمد یعقوب‌پور- روزنامه‌نگار

طی هفته‌های گذشته مطالب زیادی در باب مقایسه کمیت و کیفیت لژیونرهای ایران با نمایندگان دیگر کشورهای آسیایی در لیگ‌های معتبر جهان به انتشار رسیده؛ آنچه نشان می‌دهد وضع برای فوتبال ما زیاد خوب نیست و کشورهایی همچون کره‌جنوبی و ژاپن در این زمینه جلو افتاده‌اند. با این حال، دست‌کم بازه آغازین فصل جدید بار دیگر این موضوع را نشان داد؛ جایی که مهم‌ترین لژیونرهای فوتبال کشورمان در شرایطی نه‌چندان جالب راهی اردوی تیم ملی شدند و بازی دوستانه با بلغارستان و آنگولا می‌تواند فرصت مناسبی برای تغییر حال آنها باشد.

طارمی در وضعیت قرمز
بدون‌شک مهدی طارمی از نظر روحی و روانی نسبت به سایر لژیونرهای ایرانی وضع بدتری دارد. او حدود 2‌ماه در کانون حواشی فراوان و شایعات جورواجور نقل‌وانتقالاتی بود و نهایتا در زمانی که به‌نظر می‌رسید انتقالش به میلان قطعی شده، این جابه‌جایی اتفاق نیفتاد. اثرات تابستان پرشایعه، در کیفیت فنی طارمی هم نمودار شده و او با کمترین تمرکز ممکن، 4هفته است که نتوانسته برای تیمش گل بزند. تازه مسابقه سوپرجام را هم می‌توان به این فهرست اضافه کرد. در چنین شرایطی، باشگاه اسپورتینگ لیسبون هم به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین رقبای پورتو در مسیر کسب عنوان قهرمانی بیانیه طولانی و تندی داده و بار دیگر مهاجم ایرانی را به تمارض و کشتن روح فوتبال متهم کرده است. این، شاید یکی از بی‌روحیه‌ترین نسخه‌های فوتبال طارمی باشد که از رهگذر 2بازی دوستانه پیش‌رو به‌دنبال تغییر فضای ذهنی خود است.

علیرضا جهانبخش
در اتفاقی عجیب، جهانبخش در هلند بار دیگر به نیمکت فاینورد چسبیده و در هیچ‌کدام از 2مسابقه اخیر این تیم که با 2پیروزی و به ثمر رسیدن 11گل همراه بوده، به بازی گرفته نشده است. بنابراین وضع علی‌جهان هم خوب نیست و طبیعتا به مسابقات پیش‌روی تیم ملی به چشم فرصتی برای تجدید روحیه نگاه می‌کند.

سامان قدوس
از نظر فنی شاید دعوت او به تیم ملی عجیب بوده باشد. سامان ماه‌هاست درست و حسابی بازی نکرده و بعد از مدت‌ها نیمکت‌نشینی، ابتدای تابستان در فهرست خروجی برنتفورد قرار گرفت. با این حال، چون او تیم خاصی پیدا نکرد، دوباره به جمع زنبورها برگشت که طبیعتا نمی‌تواند اتفاق چندان مثبتی برای این بازیکن باشد. آیا انتظار داریم امسال بیشتر به قدوس بازی برسد؟ واقعا بعید است.

سردار و اتفاقات عجیب
سردار آزمون در این اردو حضور ندارد و اصلا روشن نیست که در جام ملت‌های آسیا هم حاضر باشد. با این حال اسم او را هم باید به فهرست لژیونرهای نه‌چندان خوشحال فوتبال ایران اضافه کرد. آزمون البته از بایر لورکوزن به رم منتقل شده که انتقال بزرگی است، اما خط‌خوردن این بازیکن از فهرست اروپایی رم به وضوح نشان داد باشگاه خیلی هم روی او حساب نمی‌کند. آزمون که یکی از موفق‌ترین گلزنان ایران در مسابقات بین‌المللی اروپا به شمار می‌آید، حالا حضور در فصل جدید لیگ اروپا را از دست داده که ضایعه بزرگی است. از سوی دیگر مدیر ورزشی باشگاه رم هم در مصاحبه‌ای غیرحرفه‌ای و عجیب گفت: «وقتی سردار را خریدم هواداران به من ناسزا گفتند و عقیده داشتند بی‌عرضه هستم، اما بلافاصله وقتی لوکاکو را جذب کردم، نظرشان تغییر کرد.» این اظهارات که تنها تأثیرش کاهش روحیه سردار است، به وضوح نشان می‌دهد جایگاه فنی آزمون از نظر هواداران رم در چه سطحی است، هرچند امیدواریم او این انگاره را تغییر بدهد.

بلغار، از سر ناچار
بازی دوستانه با تیم 77رنکینگ فیفا، فقط یک توضیح ساده دارد؛ اینکه بهتر از «هیچی» است!

برای خاطره‌بازهای فوتبال، بلغارستان هنوز اسم محترم و مهمی است؛ تیمی که در جام‌جهانی94 خوش درخشید و موی دماغ آلمان و آرژانتین بزرگ شد. واقعیت اما این است که بلغار قدرتمند، دقیقا در همان سال‌ها مانده و گم شده. بنابراین تیمی که امروز شاگردان امیر قلعه‌نویی در چارچوب یک مسابقه دوستانه به مصافش خواهند رفت، کلا یک چیز دیگر است؛ یک حریف از یاد رفته که سال‌هاست موفق به حضور در جام‌جهانی و جام ملت‌های اروپا نمی‌شود و حتی 24تیمی شدن یورو هم نتوانسته طلسم آن را بشکند. در چنین شرایطی طبیعتا اهالی فوتبال نباید آنقدرها روی کیفیت فنی این مسابقه حساب کنند، هرچند مهدی محمدنبی سرپرست تیم ملی در اظهاراتی بحث‌برانگیز از این تیم به‌عنوان یک رقیب «استخوان‌دار» یاد کرده است!
موضوع در مورد بلغارستان روشن است. این تیم در رده77 رنکینگ فیفا قرار دارد و در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های اروپا2024 طی 4بازی هنوز حتی یک پیروزی هم به‌دست نیاورده. این تیم در همین چارچوب برابر لیتوانی هم به تساوی یک - یک رسید که به وضوح سطح فنی بلغارها را نشان می‌دهد و میزان توقعات اهالی فوتبال ایران را کاهش می‌دهد. به‌هرحال ناتوانی در ترتیب دادن مسابقات مهم تدارکاتی، مدت‌هاست به یک مشکل بزرگ برای فوتبال ملی ایران تبدیل شده که اثرات خودش را هم در تورنمنت‌های بزرگ به وضوح نشان می‌دهد. طبیعتا شما هرقدر با تیم‌های قدرتمندتر مصاف بدهی، در میدان‌های رسمی تعیین‌کننده هم تجربه و اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهی داشت، اما این فقره فعلا از تیم ملی ایران دریغ شده؛ به‌طوری که مسابقات دوستانه تیم قلعه‌نویی در رویارویی با حریفانی مثل کنیا (که 500روز تحریم بوده)، روسیه (که همین حالا تحریم است) و ازبکستان و تاجیکستان و بلغارستان و آنگولا محدود شده؛ آن هم درحالی‌که به‌عنوان مثال تیم ملی ژاپن در همین پنجره به مصاف تیم ملی آلمان خواهد رفت!

خبر آخر
امیدوار به امید!

اولین نمایش تیم ملی امید ایران در مسابقات مقدماتی قهرمانی زیر 23‌سال آسیا، نمایش امیدوارکننده‌ای به‌نظر می‌رسید. شاگردان رضا عنایتی عصر دیروز در نخستین مسابقه، مقابل هنگ‌کنگ قرار گرفتند و موفق شدند این تیم را با نتیجه 3بر صفر شکست دهند. گره این بازی، خیلی زود برای تیم ملی ایران باز شد و به کمک اشتباه وحشتناک گلر حریف، امین حزباوی در همان دقیقه‌2 نخستین گل مسابقه را به ثمر رساند. امین که قبلا هم درخشش زیادی در رده‎های پایه داشت، حالا یک مهره کلیدی برای امیدها به شمار می‌رود. در ادامه نیمه اول، محمد قربانی دومین گل ایران را زد و در نهایت ‌اللهیار صیادمنش در اواخر مسابقه، برتری را به عدد 3رساند. ایران پس از نبرد با هنگ‌کنگ، باید برای رویارویی با ازبکستان و افغانستان در این گروه آماده شود. درصورت صدرنشینی، تیم ملی مستقیما به جام ملت‌ها صعود خواهد کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید