• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20232
+
-

توسعه تک بعدی گردشگری سرعین

استاندار: سند جامع گردشگری سرعین با نظر مشاوران داخلی و خارجی تدوین شود

گردشگری
توسعه تک بعدی گردشگری سرعین




 پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:
  
واقع شدن سرعین در دامنه پرمهر سبلان که برکت وجودش را نثار اهالی منطقه کرده، باعث شده است علاوه بر برخورداری از طبیعت زیبا و آب و هوای دلپذیر، چشمه‌های گرمش آوازه جهان شود. سرعین در کنار جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی متعددی مانند روستای کنزق دارد. این ظرفیت فوق‌العاده برای استفاده حداکثری نیاز به برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد تا همچنان جاذبه‌های خود را برای گردشگران حفظ کند و از آسیب‌های تک‌قطبی بودن رها شود. 


برنامه‌ریزی‌های راهبردی

 «جمشید ولی‌زاده»، از پژوهشگرانی که در مورد توسعه گردشگری این شهر تحقیق می‌کند، معتقد است برای ارتقا و توسعه صنعت گردشگری وجود جاذبه‌های گردشگری، منابع و فعالیت‌های اولیه به تنهایی کافی نیست و نیازمند مدیریت، برنامه‌ریزی و به کارگیری الگوی راهبردی مناسب در این زمینه است. 

وی می‌گوید: این برنامه‌ریزی راهبردی باید ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته و با محیط و عوامل مرتبط سازگار باشد. پس توسعه گردشگری نیازمند شناخت و توجه به تمامی ابعاد برنامه‌ریزی شهر سرعین است. 
به گفته این کارشناس ارشد معماری شهرسازی سرعین تاکنون به‌اندازه ظرفیت‌های خود توسعه نیافته است، چراکه برنامه‌ها برای توسعه گردشگری این شهر تک‌بعدی است و بلند‌مدت نبوده است. 

ولی‌زاده اظهار می‌کند: جنبه‌های گردشگری طبیعت دامنه سبلان، زندگی عشایری و پیست اسکی آلوارس به دلیل تمرکز بیشتر بر روی آب‌گرم‌ها مغفول مانده است، در حالی که این ضربه به گردشگری این شهر خواهد بود، چرا که در طولانی‌مدت جاذبه تک‌بعدی جذابیت خود را از دست می‌دهد و به گردشگری «یک‌بار تجربه» تبدیل می‌شود. وی اظهار می‌کند: اقلیم سرعین به گونه‌ای است که در فصول سرد هم می‌تواند گردشگران را به خود جلب کند، در حالی که به دلیل نبود برنامه‌ریزی، تعداد گردشگران در فصول گرم بیشتر است و این نشان می‌دهد برای گردشگری زمستانی این شهر که ظرفیت فوق‌العاده‌ای دارد، برنامه‌ریزی نشده است. 


استفاده از همه ظرفیت‌های گردشگری

«اکبر بهنام‌جو»، استاندار اردبیل، تاکید می‌کند: سرعین باید از جاذبه تک‌بعدی خود خارج شود و بر همه ظرفیت‌های این شهرستان در توسعه گردشگری توجه شود. 

 وی با اشاره به قدمت تاریخی و بی‌نظیر غارهای تاریخی کنزق از بازسازی و احیای این منطقه تا ۲ سال آینده خبر می‌دهد و می‌افزاید: غارهای موجود در روستای تاریخی کنزق فرصت مناسبی برای ایجاد بوم‌گردی در این منطقه گردشگرپذیر است. 
بهنام‌جو به ظرفیت ایجاد آبگرم‌هایی با محوریت پزشکی‌درمانی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: گردشگری سلامت و توریسم‌درمانی یکی دیگر از محورهای رونق صنعت گردشگری در نقاط مختلف جهان است و از این موقعیت ویژه می‌توان در افزایش مسافران و گردشگران حاضر در استان اردبیل نیز استفاده کرد. 

وی اظهار می‌کند: حضور بسیاری از گردشگران در استان محدود به نیمه اول سال است و در فصول سرد سال با کاهش چشمگیر گردشگران و مسافران روبه‌رو می‌شویم. به همین دلیل توجه به گردشگری در دیگر فصل‌های سال و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های استان از نکات بسیار مهم در رونق اقتصادی استان محسوب می‌شود. استاندار اردبیل تاکید می‌کند تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری در همه شهرهای استان ضروری است و در این سند باید بر همه محورهای توسعه گردشگری توجه شده باشد. 

وی همچنین بر لزوم مطالعه هرچه سریع‌تر طرح جامع گردشگری شهرستان سرعین و تدوین آن از سوی مشاوران توانمند داخلی و خارجی تاکید می‌کند و می‌افزاید: حمایت از بخش خصوصی در راه‌اندازی پیست‌های اسکی جدید در مناطق مستعد می‌تواند سرعت بیشتری به رونق گردشگری تمام فصل در این منطقه دهد که در همین زمینه توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در پیست اسکی آلوارس در دستور کار قرار گرفته است.  استاندار اردبیل عنوان می‌کند: در سال‌های گذشته فاز نخست پیست اسکی آلوارس با یک تله‌  افتتاح شده است و در حال حاضر تلاش می‌کنیم فاز دوم این مجموعه در قالب تله‌کابین گردشگری و فاز سوم با تله‌کابین ویژه اسکی‌بازان حرفه‌ای در آینده نزدیک راه‌اندازی شود. 
بهنام‌جو با بیان این که سرمایه‌گذار مجموعه تفریحی آلوارس برای انجام سرمایه‌گذاری‌های بیشتر برای توسعه این مجموعه اعلام آمادگی کامل کرده است، می‌افزاید: استانداری و دستگاه‌های مسئول با تمام توان از طرح توسعه این مجموعه با هدف توسعه گردشگری سرعین حمایت می‌کنند. 

 
چاره اندیشی برای جذب و ماندگاری گردشگران

 استاندار اردبیل بر ضرورت تعریف بازار جدید صنعت گردشگری دراین استان، براساس قابلیت‌های آن تاکید کرد. اکبر بهنام‌جو اظهارکرد: اردبیل قابلیت های کم‌نظیری درحوزه گردشگری دارد و در واقع گردشگری، محور توسعه اقتصادی استان است. 
وی افزود: ضروری است برای جذب و ماندگاری گردشگران بازارجدیدی درصنعت گردشگری اردبیل تعریف شده و طرح های خلاقانه و متفاوت به نسبت سال های گذشته عملیاتی شود. استاندار با تاکید به اینکه گردشگر به دنبال ایده خلاقانه و متفاوت است، ادامه داد: انتظار می‌رود دستگاه های اجرایی به این مهم توجه کنند و برای عملیاتی شدن طرح های جدید و خلاقانه اهتمام داشته و با اداره کل میراث فرهنگی استان همکاری لازم را داشته باشند.   
بهنام جو به ضرورت خروج گردشگری استان از وضعیت فصلی تاکید و خواستار توجه به مقوله «زمستان بیدار» و بهره گیری از ظرفیت تشکل های مدنی در این خصوص شد.   

وی افزود: زمستان بیدار با تخفیف در مراکز اقامتی و آبدرمانی ها و اجرای یک جشنواره عملیاتی نمی شود و ضروری است برنامه های خلاقانه اجرا شود تا بتوان نسبت به جذب و ماندگاری مسافران اقدام کرد.   
وی همچنین با اشاره به اهمیت صیانت و حفاظت از آثار طبیعی و تاریخی استان افزود: به عنوان مثال درموضوع شهریئری لازم است طرح جامع ساماندهی عملیاتی شود و حتی مراکز اقامت موقت و طولانی مدت برای گردشگران پیش بینی شود. 
استاندار اردبیل با تاکید به اینکه اجرای سازه پوششی در شهریئری ضروری است، ادامه داد: در عین حال ضروری است اجرای سازه آسیبی به طبیعت منطقه وارد نسازد و زیبایی بصری مناسبی داشته باشد.   
بهنام جو به ضرورت ساماندهی بقعه شیخ کلخوران نیز اشاره و تصریح کرد: دراین اثر تاریخی نیز اجرای فضای سبز مناسب مورد تاکید است و درعین حال لازم است ساخت مراکز اقامتی در پیرامون این بنای تاریخی مطالعه شود.   
وی با اشاره به ضرورت رفع موانع توسعه گردشگری استان ادامه داد: استانداری آماده حمایت از طرح های مختلف گردشگری کودک و گردشگری طبیعت است و لازم است از فعالان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران حمایت لازم صورت گیرد تا بتوان ایده های خلاقانه را پیاده سازی کرد.   
به گفته استاندار، ساخت هتل های 5ستاره نیز ضروری است و انتظار می‌رود موانع حضور سرمایه‌گذاران رفع شود تا بتوان هتل های استاندارد راه‌اندازی کرد. 
وی همچنین خواستار پیگیری ساخت پیست های اسکی نیز شد و تاکید کرد: اردبیل ظرفیت کم نظیری درگردشگری کوهستان دارد که لازم است مورد توجه قرارگیرد. 


رعایت ضوابط قانونی در آب‌های معدنی 

امکانات شهر سرعین به دلیل گردشگرپذیر بودن نباید فقط برای تعداد جمعیت این شهر در نظر گرفته شود و عوارض دریافتی از آب‌های معدنی که به شهرداری تعلق می‌گیرد باید در مسیر تجهیز امکانات و ارائه خدمات متناسب شهری هزینه شود. 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل اظهار می‌کند: اخذ هرگونه عوارض از آب‌های معدنی باید متناسب با ضوابط و قوانین مربوطه و آیین‌نامه‌های ابلاغی وزارت کشور به شهرداری‌ها صورت گیرد. 
«بهروز ندایی» عنوان می‌کند: عوارض دریافتی باید متناسب با نیازهای مناطق دارای آب‌های معدنی هزینه شود و شورای برنامه‌ریزی شهری باید نسبت به نحوه دریافت و هزینه‌کرد این عوارض نظارت کنند. 
وی می‌افزاید: همه مسئولان مربوطه باید دقت کنند تا نحوه هزینه عوارض منجر به ارتقای کیفیت خدمات ارائه‌شده به شهروندان شود و رضایت عمومی مردم را به دنبال داشته باشد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :