• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 14 شهریور 1402
کد مطلب : 202315
+
-

خرید و فروش اموال دزدی جرم است؟


شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در مسیر رفتن به خانه یا محل کار به افرادی برخورد کنید که اجناس و یا کالاهایی را به قیمت پایین می‌فروشند و برایشان اهمیتی نداردکه خریدار چه‌کسی باشد. اما اینجا ضروری است تا شهروندان ازخریدشان کاملا مطمئن باشند تا مبادا در فهرست مالخرها قرار بگیرند؛چراکه در این صورت به جرم مالخری مرتکب شده‌اند و باید در دادگاه پاسخگو باشند.
سعید محمدی، وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه جرم مالخری آثار و پیامدهای بدی درجامعه به جا می‌گذارد می‌افزاید: «یکی از این پیامدها، رونق گرفتن بازار خرید و فروش اموال مسروقه و دزدی در گوشه و کنار شهر است. درحقیقت اگر اموال سرقتی به راحتی خرید و فروش نشود و سارقان نتوانند به هدفشان برسند، کمتر به سرقت اموال مردم دست می‌زنند. در یک کلام، مالخری یا خرید و فروش اموال دزدی، در قانون به مشابه مشارکت و معاونت در جرم سرقت تلقی می‌شود. در واقع جرم «سرقت» و «مالخری» به نوعی لازم و ملزوم یکدیگرند.»
محمدی با اشاره به اینکه درشرایط کنونی و باتوجه به دامنه دنیای مجازی جرم مالخری تنوع فراوانی یافته می‌گوید: «خرید و فروش اموال دزدی «مالخری» ممکن است با روش‌های گوناگونی انجام شود؛ مثلا ممکن است سارق در منزل مالخرها حضور پیدا کند و مال سرقت شده را بفروشد و معمولا در این روش آشنایی قبلی بین سارق و مالخر وجود دارد و یا ممکن است سارق مال دزدی شده را به مالخران سیار بفروشد. یا اینکه سارق از طریق شبکه‌های مجازی و به راه انداختن سایت‌های خرید و فروش، اموال سرقت شده را به دیگران بفروشد.» محمدی، در ادامه به ماده662 قانون مجازات اسلامی در رابطه با جرم «مالخری» اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر هرکس با اطلاع از اینکه مال و اموال دزدی است آن را خریداری و یا مخفی کند، طبق قانون به حبس 6‌ماه تا 3سال و تا 74ضربه شلاق محکوم می‌شود.البته اگر بعد از بررسی‌ها مشخص شودکه شغل و حرفه متهم خرید و فروش اموال دزدی است دادگاه می‌تواند برای او حداکثر مجازات را درنظر بگیرد.» وکیل پایه یک دادگستری درباره اینکه آیا بخشیدن یا هدیه دادن اموال سرقتی به دیگران جرم است یا خیر، می‌گوید: «اساس مادی جرم مالخری،
به‌دست آوردن، مخفی کردن و یا قبول اموال سرقتی است؛ بنابراین هرکس، اموال دزدی را به‌عنوان هدیه از سارق قبول کند، به شرط اینکه بداند مال سرقت شده، بدون تردید جرم مالخری را مرتکب شده است. حتی اگر مالخر، اموال دزدی را بخرد و به دیگری بفروشد، باز این جرم اتفاق افتاده است.»
محمدی، وکیل پایه یک دادگستری درباره اینکه اگر اموال دزدی توسط فردی خریداری شود که از سرقتی بودن اموال اطلاع و آگاهی نداشته باشد، چه حکمی پیدا می‌کند می‌گوید: «زمانی که فرد از سرقتی بودن مال اطلاعی نداشته باشد و اقدام به خرید آن مال بکند مرتکب جرم نشده، اما پس از اطلاع باید مال را به مالک خود برگرداند و برای جبران خسارت از فرد سارق شکایت کند. البته براساس ماده317 قانون مدنی مالک مال می‌تواند به مالخر برای دریافت مال خود رجوع کند. اگر مالخر عین مال را نداشته باشد باید قیمت مال یا مثل مال را به شاکی بپردازد.»  برای شکایت از این جرم لازم است که افراد شکوائیه خود را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنند و پس از دریافت پیامک به دادسرا رجوع کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید