• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 14 شهریور 1402
کد مطلب : 202252
+
-

هر 60 عمود ؛ یک پایگاه امدادی

پیرحسین کولیوند؛رئیس جمعیت هلال‌احمر

برای اربعین امسال ۴هزار پزشک، گروه پزشکی، امدادگر و نجاتگر داوطلب در کشور عراق مستقر شدند که هیچ مزد و حق‌الزحمه‌ای دریافت نمی‌کنند؛ یعنی ما هم در داخل کشور کار امداد و نجات را انجام می‌دهیم و در کشور عراق هم  بحث سلامت و امداد و نجات به‌عهده جمعیت هلال‌احمر است. گروه‌های مردمی هم در کنار ما بودند و از نقطه صفر مرزی عراق پایگاه‌های سلامت مستقر شدند. برای نخستین بار در هر ۶۰عمود در کشور عراق یک پایگاه امدادی ایجاد شد و در نجف، کربلا، سامرا، کاظمین و امامزاده سیدمحمد هم درمانگاه‌های هلال‌احمر فعال شدند. پس از آن در مسیرهای بین‌راهی در هر ۱۰۰کیلومتر یک پایگاه امداد و نجات ایجاد شد. در مسیر نجف به کربلا ۲۷پایگاه سلامت و ۳بیمارستان عراقی در اختیار هلال‌احمر بود و حدود ۹۰درصد ظرفیت بیمارستان عمل، 50درصد بیمارستان حیدریه و بیمارستان شهید ابومهدی مهندس، همچنین یک سازه بیمارستان سیار مربوط به بنیاد احسان از بنیاد برکت هم در ارائه خدمات با هلال‌احمر همراهی کردند.امسال تفاوت در ارائه خدمات به زوار اربعین پیرو دستور رئیس‌جمهور درباره تسهیلگری سفر بود.
 بر این اساس تعداد پایگاه‌های سلامت نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و از ۱۴پایگاه سلامت در مسیر نجف تا کربلا به ۲۷پایگاه رسیده است. در مسیر‌های مواصلاتی مرز‌ها هم تا نجف هیچ پایگاهی نبوده که امسال این مسیرها به پایگاه‌های امداد و نجات مجهز شدند. با همکاری وزارت بهداشت عراق هم پزشکان ایرانی در بیمارستان‌های عراقی مستقر شده و جراحی‌های اورژانسی از سوی آنها برای نخستین بار محقق شده است. به میزان کافی هم آمبولانس، اتوبوس‌آمبولانس و تجهیزات و دارو به مرزها و کشور عراق ارسال شده و تاکنون هیچ کمبودی از این ناحیه وجود نداشته است.البته عملیات هلال‌احمر بیشتر مردمی و داوطلب محور است و فقط ستادی نیست. مثلا اسکان و تغذیه زائران را به‌عهده گرفتیم و ۳۰ تا ۴۰درصد هم ظرفیت‌مان افزایش پیدا کرد. افزایشی که هم با رضایتمندی مردم همراه بود و هم کیفیت بهتر و مؤثرتر خدمات را رقم زد.
اکنون هم موج برگشت زائران عملا آغاز شده، زائران هم در راه برگشت خسته و دچار کم‌خوابی هستند. بر این اساس هلال‌احمر محل‌هایی را برای استراحت درنظر گرفته و هرجا که زائران فکر کردند خسته و خواب‌آلود هستند می‌توانند در آنجا مستقر و بعد از رفع خستگی ادامه مسیر دهند. از دیگر تمهیدات بازگشت زائران این است که داوطلبان و امدادگران بیشتری را فراخوان کردیم که در مناطق حادثه‌خیز با چراغ و علائم آشکارسازی حضور داشته باشند تا به‌نحوی مانع حوادث ترافیکی شویم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید