• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 14 شهریور 1402
کد مطلب : 202242
+
-

آبادانی ترکیه با گردشگران ایرانی

2/5میلیون گردشگر ایرانی در یک سال گذشته حدود 190هزار میلیارد تومان به اقتصاد ترکیه تزریق کرده‌اند

گزارش
آبادانی ترکیه با گردشگران ایرانی

محمد باریکانی-دبیر زیست‌بوم

مناطق محروم ترکیه به مدد گردشگران ایرانی سال به سال آبادتر می‌شوند. استانبول در میان ایرانی ها پس از آن محبوبیت یافت که در دهه 80، هزینه سفر به اروپا، تایلند، مالزی و هندوستان به‌شدت افزایش یافت. از این رو اقبال ایرانی‌ها به‌دلیل هزینه بالای سفر از این مقاصد گرفته شد. به‌تدریج اما استانبول هم تبدیل به مقصد گران ایرانی‌ها شد و تورگردان‌ها، تبلیغات فراگیر آنتالیا را آغاز کردند. تا نیمه دهه 90آنتالیا دیگر مقصد اصلی گردشگران ایرانی شد و هتل‌ها یکی پس از دیگری و مراکز خرید بیشتر در شهر دایر شد. هزینه سفر به آنتالیا پس از آبادسازی اما برای ایرانی‌ها بیشتر شد و به ناچار تورگردان‌ها آلانیا را جایگزین کردند. آلانیا هم از یک شهر معمولی با امکانات اندک، با سفر گردشگران ایرانی و کسب درآمد کلان از آنها تبدیل به مقصد گران و البته جهانی برای ایرانی‌ها شد.
از پایان دهه 90که سفرهای خارجی با افزایش نرخ دلار تبدیل به کالای لوکس شد، سفر به آلانیا هم دیگر مقرون‌به‌صرفه نبود و نوبت به آباد کردن شهر مرزی وان رسید. شهری که در همسایگی ایران بیشتر به یک روستا می‌ماند تا مقصد گردشگری حرفه‌ای و حالا با حضور ایرانی‌ها رنگ و جلوه دیگری یافته است.

فرش قرمز 300میلیون‌دلاری برای ایرانی‌ها
همین دیروز روزنامه حریت چاپ ترکیه اعلام کرد که تنها در 6ماه نخست سال‌جاری میلادی، یعنی از دی‌ 1401تا پایان خرداد  1402، تعداد200هزار ایرانی به شهر مرزی وان سفر کرده‌اند. این البته شامل آمار همه ایرانیانی که در 6‌ماه گذشته به استانبول، آنتالیا، آلانیا، کاپادوکیه و جزایر ترکی سفر کرده‌اند، نمی‌شود.
به این آمار دقت کنید تا متوجه شوید که ایرانی‌ها چه اندازه در آبادانی ترکیه و تبدیل شهرهای مختلف آن کشور به مقاصد گردشگری جهانی نقش و سهم داشته‌اند. 200هزار ایرانی تنها به شهر وان که یک شهر مرزی با ایران است، سفر کرده‌اند. وان نقطه‌ای مرزی و محروم تا همین 10سال گذشته بود که بیشتر شبیه به یک روستا بود و حالا تبدیل به یک مقصد گردشگری پولساز برای ترکیه شده و تبلیغات سفر به شهر وان در رسانه‌ها و فضای مجازی فراوان است.
سازمان جهانی گردشگری میانگین هزینه هر گردشگر در مقاصد توریستی را تا 1500دلار برآورد می‌کند و بر پایه این استاندارد، گزارش آماری سالانه خود را در مورد درآمد گردشگری کشورها منتشر می‌کند.
حالا 200هزار ایرانی تنها به شهر مرزی ترکیه با ایران سفر کرده‌اند. یعنی براساس محاسبه سازمان جهانی جهانگردی، 300میلیون دلار در مقصد هزینه کرده‌اند. بدین‌ترتیب ترکیه ظرف 6ماه گذشته تنها از سفر ایرانی‌ها و هزینه‌کرد آنها در شهر وان 15هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

سفر 187/5هزار میلیارد تومانی
سال گذشته میلادی، ایرانی‌ها رتبه پنجم گردشگران ورودی به ترکیه را با 2میلیون و 300هزار گردشگر به‌خود اختصاص داده‌اند. یعنی براساس محاسبه سازمان جهانی جهانگردی 3هزار و 450میلیون دلار در شهرهای توریستی ترکیه هزینه کرده‌اند. با توجه به این آمار، ترکیه سال گذشته تنها از محل سفر ایرانی‌ها به آن کشور 172هزار و 500میلیارد تومان از ایرانی‌ها کسب درآمد کرده است. بدین‌ترتیب از دی 1401 تا پایان خرداد 1402 ایرانی‌ها 187هزار و 500میلیارد تومان تنها از مسیر گردشگری به اقتصاد ترکیه تزریق کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید