• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 14 شهریور 1402
کد مطلب : 202191
+
-

معماری کم نظیر مسجد ضدزلزله

معماری کم نظیر مسجد ضدزلزله

مسجد ولی‌الله اعظم (عج) که قبل از انقلاب به مسجد مادر معروف بود در سال 1338به همت توران امیرسلیمانی ساخته شد. او و همسرش از خیرین مناطق مرکزی شهر تهران بودند. ساختمان مسجد نمایی کم‌نظیر دارد و به شکل سه‌شعبه است و همین معماری باعث شده تا مهندسان از آن به‌عنوان مسجد ضد‌زلزله نام ببرند. این مسجد یکی از زیباترین مکان‌های مذهبی تهران محسوب می‌شود.
ظاهر متفاوت و شیشه‌کاری‌ها در دیوار مسجد زیبایی خاصی به آن بخشیده است. در قسمت پشت مسجد حوزه علمیه جامعه امیرالمؤمنین(ع) قرار دارد به همین دلیل طلاب جوان زیادی در این مسجد در رفت‌وآمد هستند.
 در وقف‌نامه مسجد نقل شده است که «در هر زمان که موقوفه فاقد متولی شود تعیین متولی به‌عهده مجتهد جامع‌الشرایط که مرجع تقلید زمان است خواهد بود». در سال 1380با اجازه کتبی حضرت آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی (ره) مرجع تقلید اعلم وقت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا کرباسی به‌عنوان متولی مسجد انتخاب شد. توران امیراسماعیلی که سومین همسر رضا پهلوی بود موافق این ازدواج نبود و بعد از تولد فرزندش غلامرضا طلاق می‌گیرد و از دربار بیرون می‌رود. او بعدها با سید ذبیح‌الله ملک‌پور تاجر معروف ازدواج کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید