• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 13 شهریور 1402
کد مطلب : 202101
+
-

اقناع محیط‌زیست در پرونده پتروشیمی میانکاله؟

غلامرضا شریعتی، نماینده بهشهر مدعی شده است که علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای احداث پتروشیمی میانکاله قانع شده است. اظهارات این نماینده موافق احداث پتروشمی میانکاله، در حالی بیان شده‌است که هفته گذشته در کمیسیون زیربنایی دولت، صحبت‌ها درباره این پرونده به نتیجه نرسید و قرار است تصمیم‌گیری در مورد اجرایی‌شدن بند ۴ و ۵ مصوبه هیأت دولت قبل توسط رئیس دولت فعلی انجام شود.
ایجاد پارک پروپیلن در میانکاله به گواه کارشناسان و متخصصان فاقد هرگونه توجیه اقتصادی و محیط‌زیستی است. این پروژه با مخالفت صریح و قاطع ریاست‌جمهوری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و حکم معاونت حقوق عامه دادستان کل کشور مبنی‌بر غیرقانونی بودن مواجه شده است. اما مجریان پروژه بدون توجه به این دستورات عملیات فنس‌کشی و محوطه‌سازی در مراتع ملی جنوب تالاب بین‌المللی میانکاله را شروع کرده‌اند.
اما آیا واقعا علی سلاجقه با احداث پتروشیمی میانکاله آنطور که نماینده بهشهر و موافق این پروژه اعلام کرده است موافق است و در این پرونده قانع شده است؟ اصل ماجرای این اظهارات چیست؟ سازمان حفاظت محیط‌زیست یک‌روز پس از انتشار اظهارات نماینده بهشهر به‌طور قاطع به او پاسخ داد و اعلام کرد: «پیرو انتشار اخبار جهت‌دار درخصوص تغییر نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص پروژه میانکاله به اطلاع می‌رساند، هرگونه ادعا درخصوص رفع ابهامات این پروژه تکذیب می‌شود. به گزارش روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، با توجه به اینکه پروژه میانکاله از دید این سازمان، مجوز ارزیابی محیط‌زیستی دریافت نکرده است، برخی رسانه‌ها به نقل از یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ادعاهایی مبنی بر سلب مسئولیت و یا عقب نشینی سازمان حفاظت محیط‌زیست از مواضع قبلی خود منتشر کرده‌اند، اما این سازمان تمامی این موارد را رد کرده و نظر تخصصی خود را برای تصمیم‌گیری نهایی به استحضار دولت رسانده است.»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بارها اعلام کرده است که نظر در مورد عدم‌احداث پتروشیمی در میانکاله تخصصی است و حتی خود او در مورد پرونده‌ها نظر شخصی نمی‌دهد. او چندی پیش به همشهری گفت: «ما از اول مواضع خودمان را اعلام کردیم و قرار نیست هر پروژه‌ای به صرف اینکه در هیأت وزیران مصوب شده است، مجوز بگیرد، چون ارزیابی محیط‌زیستی این پروژه به سازمان محیط‌زیست واگذار شده و ما هیچ‌گاه به این پروژه مجوز نداده‌ایم. »

این خبر را به اشتراک بگذارید