• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 13 شهریور 1402
کد مطلب : 202087
+
-

25سالگی گوگل در عصر هوش مصنوعی

گوگل این ‌ماه 25ساله می‌شود. چشم‌انداز لری پیج و سرگئی برین به‌عنوان بنیانگذاران این شرکت فناوری در سال1998 به‌طرز چشمگیری تغییر کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، آن زمان گوگل فقط یک موتور جست‌وجو بود و چند ‌ماه اول این شرکت در گاراژ سوزان وویچیکی - رئیس آینده یوتیوب – به‌کار خود ادامه می‌داد. اما حالا 17سال از ورود رسمی کلمه گوگل به فرهنگ لغت می‌گذرد. آن شرکت که اکنون بخشی از یک گروه مادر به نام آلفابت است، در حال حاضر تقریبا در همه زمینه‌های فناوری فعال است و بر برخی از آنها تا حدی تسلط دارد که گاهی اوقات شرایط رقابتی برای سایر غول‌های فناوری به‌وجود می‌آورد. گوگل در حال حاضر تلاش می‌کند خود را‌ به‌عنوان قطبی در رقابت هوش مصنوعی در دنیای فناوری جا بیندازد اما برخی می‌‌گویند که ممکن است از این رقابت جا بماند.
 ساخت جی‌میل، گوشی‌های هوشمند متنوع، نرم‌‌افزار و سخت‌افزار، ماشین‌های بدون راننده، دستیارهای دیجیتال، یوتیوب و غیره، گوگل صدها محصول و خدمات را تاکنون تولید کرده است، اما لزوما همه آنها به نتیجه نرسیده‌اند.
در وب‌سایتKilled by Google 288 پروژه‌های شکست‌خورده فهرست شده‌اند، ازجمله پلتفرم بازی Stadia و هدست واقعیت مجازی مقرون‌به‌صرفهGoogle Cardboard.
اکنون سؤال این است که آیا گوگل می‌تواند حضور همه‌جانبه ‌خود را در دنیای به‌سرعت در حال تکامل هوش مصنوعی، حفظ کند یا خیر. زمزمه‌هایی مبنی بر عقب‌افتادن آنها از گردونه رقابت این فناوری نوظهور وجود داشته است. در یک یادداشت فاش‌شده از یک مهندس گوگل که به شبکه‌های اجتماعی راه پیدا کرده‌، آمده است: این شرکت، تکنیک مخفی هوش مصنوعی و ‌موقعیتی که بتواند در این مسابقه برنده باشد، ندارد.
رقابت با چت‌بات ChatGPT که چند‌ماه پیش مثل ویروس جهان را فراگرفت، باعث شد تا گوگل رقیب خود یعنی Bard را  وارد بازی کند، اما بارد هنوز نتوانسته ‌به اندازه نسخه‌های جدید ChatGPT مردم را درگیر خود کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید