• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 12 شهریور 1402
کد مطلب : 202077
+
-

پیاده‌روی مقدس

پیاده‌روی مقدس

سخنان مقام معظم رهبری همواره روشنگر و چراغ راه بوده است. این بیانات از دهه‌ها قبل درخصوص ساحت‌های گوناگون اربعین حسینی نشانگر اهمیت بارز این مراسم عظیم بوده است و اکنون نیز در قالب عبارت «پیاده‌روی مقدس» همچنان از اهمیت این مراسم پرفیض حکایت می‌کند. با اسکن کیو‌آرکد از این سخنان بهره‌مند شوید.




پاداشی همچون نبرد در رکاب پیامبرص
اصل واژه «زیارت» به‌معنای میل و عدول از چیزی است. زائر وقتی به زیارت ولی خدا می‌آید، از غیر او عدول می‌کند و رو برمی‌گرداند؛ از این‌رو برخی گفته‌اند: «زیارت، به ‌معنای قصد و توجه است.» در روایات متعددی بر اهمیت و ثواب زیارت امام‌حسین(ع) تأکید شده و ثوابی همچون پاداش نبرد در رکاب پیامبر(ص) و امام علی(ع) برای آن ذکر شده است. روایاتی هم، زیارت امام‌حسین(ع) را پاداشی همچون اجر شهیدان بدر نوید می‌دهد. از امام صادق(ع) روایت شده ‌است: «هیچ‌کس نیست در روز قیامت، مگر اینکه آرزو می‌کند‌ که ای کاش امام‌حسین(ع) را زیارت کرده بودم، آن هنگامی که می‌بیند با زوار امام‌حسین(ع) چه می‌کنند و چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع می‌شوند.» (وسائل الشیعه/ ج14/ص424)
همچنین از امام باقر(ع) روایت شده ‌است: «کسی که موفق به زیارت قبر شهیدان آل‌محمد(ع) شود، درحالی‌که قصد او جلب رضایت پروردگار و خشنودی پیامبر اسلام(ص) است، از گناهان پاک می‌گردد، همچون روزی که از مادر متولد شده است.»

خواندن زیارت مأثور
خواندن زیارتنامه مأثور را در حرم‌های مطهر از دست ندهید که ثواب بسیاری دارد. زیارت نامه ماثور یعنی زیارتی که متن آن به‌طور صحیح از معصوم(ع) روایت شده و «اثر» معصوم باشد؛ مثل زیارت جامعه کبیره که از امام هادی(ع) روایت شده است؛ نه اینکه طبق سلیقه شخصی راوی یا غیر آن ساخته شده باشد. این زیارتنامه‌ها نه ‌تنها کیفیت اظهار ارادت و ابراز تولّی و تبرّی را می‌آموزد، بلکه متنی است برای شناخت ولی‌خدا و آگاهی از منزلت او زیارت‌نامه های مأثور 2 گونه است. اول: زیارتنامه‌های اختصاصی که امامی خاص با آن زیارت می‌شود و زائر به سلام و اظهار ارادت به یکی از آن پیشوایان نور می‌پردازد و دوم: زیارت‌نامه‌هایی که مضمونی عام و محتوایی کلی دارد و هر امامی را با آن می‌توان زیارت کرد؛ مانند زیارت امین‌الله، زیارت جامعه کبیره، زیارت مخصوص ‌ماه رجب، زیارت جامعه صغیره و...در حدیث معروف امام‌حسن عسکری(ع) «زیارت اربعین»، یکی از 5علامت مؤمن شمرده شده ‌است؛ چه بر سر تربت و مزار سیدالشهدا(ع) خوانده شود و چه از راه دور. متن زیارت اربعین را حضرت امام صادق(ع) به صفوان بن مهران(معروف به صفوان جمّال) آموخته و فرموده: « این زیارتنامه را هنگامی که آفتاب روز اربعین برآمد و روز بلند شد، بخوانید.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید