• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 11 شهریور 1402
کد مطلب : 201922
+
-

ماجرای انتشار دود سفید از پالایشگاه آبادان

ماجرای انتشار دود سفید از پالایشگاه آبادان

روز جمعه (10شهریور) انتشار دود سفیدرنگ در فضای شهر آبادان موجب نگرانی و اضطراب مردم شد.
روابط ‌عمومی پالایشگاه آبادان در این ‌باره اعلام کرد که دود تقریبا سفیدرنگ منتشر شده از یکی از دودکش‌های پالایشگاه ناشی از عملیات راه‌اندازی آن واحد بوده و در سال‌های گذشته نیز این موضوع به تناوب وجود داشته و جزو ماهیت واحد و فرایند راه‌اندازی است.
در ادامه‌ اطلاعیه روابط‌ عمومی پالایشگاه آبادان ضمن عذرخواهی از مردم آبادان عنوان شده است که با تلاش مجدانه و حضور مستمر مدیران و متخصصان پالایشگاه، این موضوع در حال پیگیری است و با راه‌اندازی کامل این واحد، مشکل یادشده رفع خواهد شد.
فارس نوشته است که فروردین امسال هم در حادثه‌ای مشابه روابط‌عمومی شرکت پالایش نفت آبادان اعلام کرد دود سفیدی که از این پالایشگاه به هوا برخاسته ناشی از قطع برق و ایراد فنی در یکی از واحدها بوده است.
مدیرعامل پالایشگاه آبادان معتقد است گرد سفیدی که از پالایشگاه نفت آبادان در سطح شهر انتشار یافته، کاتالیست سمی نیست. هرچند اردیبهشت ۱۴۰۰ در پی انتشار پودری سفیدرنگ از پالایشگاه نفت آبادان، اداره محیط‌زیست آبادان از پالایشگاه نفت آبادان شکایت کرد. علی فتحی‌نیا، رئیس اداره محیط‌زیست آبادان گفت: از ابتدای سال تاکنون اداره حفاظت محیط‌زیست آبادان به پالایشگاه نفت برای انتشار آلایندگی در هوا اخطار داده و به‌دلیل بی‌توجهی به اخطار‌ها ناچار به شکایت از این واحد شده است. یک واحد بازیافت گوگرد(SRP) پالایشگاه آبادان که از آن به‌عنوان یکی از عوامل آلوده‌کننده هوای این شهر و تصاعد گاز گوگرد یاد می‌شود، در آبان ۱۳۹۳ به دستور دادستان آبادان تعطیل شد که با رفع مشکل زیست‌محیطی در فروردین ۱۳۹۴مجدد وارد مدار تولید شد. پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های ایران است که فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌های نفتی و گوگرد‌نفتی (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) تولید می‌کند. ساخت این پالایشگاه که به‌عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور شناخته می‌شود، در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ بزرگ‌ترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه نفت در روز به شمار می‌رفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید