• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 11 شهریور 1402
کد مطلب : 201897
+
-

همزاد با دردسر

روند انتقال مهدی طارمی به میلان، درست در آخرین لحظات متوقف شد تا او فصل جدید را هم در ترکیب پورتو ادامه بدهد. این نخستین‌بار نیست که چنین شرایطی برای مهدی پیش می‌آید. در توانایی‌های فنی کم‌نظیر این فوتبالیست، تردیدی نیست اما حتما مشکلی وجود دارد که او همیشه در دوران فوتبالش، با مجموعه‌ای از تصمیم‌های ناپخته و اتفاق‌های لحظه‌آخری سنجیده می‌شود.

  یخ‌زدن در دقیقه‌90 و چند
داستان مهدی طارمی و میلان، اواسط پنجره نقل‌و‌انتقالات کشف شد. آن روزها میلان و پورتو بر سر قیمت این بازیکن به توافق نرسیدند. تیم ایتالیایی رفت، دورهایش را زد و برگشت و باز هم خواهان طارمی شد. این بار پورتو هم ماجرا را ساده‌تر گرفت و 2تیم بر سر انتقال 15میلیون یورویی ستاره ایرانی به توافق دست پیدا کردند. همه‌‌چیز برای انتقال نهایی آماده بود و حتی فابریتزیو رومانو که سرشناس‌ترین خبرنگار نقل‌وانتقالاتی جهان به‌‌شمار می‌رود، رسما اعلام کرد که مهدی فقط یک امضا با میلانی‌شدن فاصله دارد. این امضا اما هرگز روی کاغذ ننشست. ورود واسطه‌ها، شرایطی را فراهم کرد که میزان دستمزدی که به طارمی می‌رسید، کمتر شود. میلان هم حاضر نبود رقم بیشتری به این واسطه‌ها پرداخت کند. شاید اگر مهدی یک فصل با همین دستمزد در ایتالیا بازی می‌کرد و می‌درخشید، خیلی زود با افزایش قابل‌توجه دستمزد روبه‌رو می‌شد. این بازیکن اما تصمیم دیگری گرفت و ماندن در پورتو را به جدایی از این تیم ترجیح داد. حالا فقط یک سال از قرارداد طارمی با پورتو مانده و احتمالا باشگاه همین روزها به‌دنبال تمدید قرارداد با این بازیکن خواهد بود؛ اتفاقی که احتمال رفتن او به یک تیم بزرگ‌تر در آینده را به صفر می‌رساند.

  فرضیه‌ای که رد شد
تا همین چند سال قبل، صحبت از این بود که شاید مهدی طارمی بهترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران باشد. حالا اما ماندن مهدی در پورتو، چنین فرضیه‌ای را کاملا رد می‌کند. اگر او به تیمی مثل میلان می‌رفت، این بحث دوباره به جریان می‌افتاد اما بازیکنی که از فوتبال پرتغال به سطح بالاتری نرفته، هرگز نمی‌تواند خودش را با مهره‌هایی مقایسه کند که در بهترین لیگ‌های دنیا بازی کرده‌اند. مهدی هم باید این بحث را برای همیشه به فراموشی بسپارد و دیگر خودش را با بهترین‌ها مقایسه نکند.

  از ریزه اسپور تا میلان؛ تیم‌ها بهانه‌اند
هنوز هم که هنوز است، ماجرای عجیب پیوستن طارمی به ریزه‌اسپور، برای کری‌خوانی علیه پرسپولیسی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. طارمی با آن انتقال و پشیمانی پس از آن، 2پنجره نقل‌و‌انتقالاتی باشگاه را بست. حالا هم کار به جایی رسیده که خبرنگارهای ایتالیایی، ماجرای رقم‌خورده بین او و باشگاه میلان را شرم‌آور توصیف می‌کنند؛ ماجرایی که نشان می‌دهد تیم‌ها بهانه‌اند و طارمی، همیشه طارمی است. به‌نظر می‌رسد این بازیکن، به‌شدت از نداشتن مشاوران خوب رنج می‌برد. همه فوتبالیست‌های حرفه‌ای به چنین مشاورانی نیاز دارند اما مهدی خودش برای خودش تصمیم می‌گیرد و عاقبت این تصمیم‌ها نیز اصلا خوشایند نیست.

  نامطمئن، حتی در پورتو
رفتارهای مهدی معمولا همیشه به ضرر خودش تمام می‌شود. او در پورتو یک فوق‌ستاره است اما گاهی کارهایی کرده که سرمربی تیم به شکل مستقیم این بازیکن را مورد انتقاد قرار بدهد. حتی در تیم ملی هم آنچه بین طارمی و اسکوچیچ رخ داد، تأثیر منفی زیادی روی محبوبیت او گذاشت. به‌نظر می‌رسد مهدی حتی با وجود نزدیک‌شدن به سال‌های پایانی فوتبال، هنوز نتوانسته پختگی لازم را برای تصمیم‌گرفتن به‌دست بیاورد.

  همه رفتند، جز تو!
در چند سال گذشته از لوئیس دیاس تا فابیو اولیویرا، ویتینیو و... هر بازیکن بااستعدادی که در کنار مهدی بازی کرده، از پورتو به تیم بزرگ‌تری رفته است. شاید مهدی از همه آنها نیز آماده‌تر بوده اما در نهایت راهی برای ترک پورتو پیدا نکرده است. اینکه سقف آرزوهای این بازیکن در نهایت به ماندن در پورتو خلاصه شود، خیلی تلخ خواهد بود. طارمی به لحاظ فنی، بهتر از مهره‌هایی مثل علیرضا جهانبخش و سردار آزمون بود اما آنها به‌خاطر رفتار حرفه‌ای‌تر، ماجراجویی‌های جذاب‌تری را پشت سر گذاشتند. علیرضا به لیگ برتر انگلیس رفت و قهرمان هلند هم شد. سردار هم حالا برای یک تیم با محبوبیت بین‌المللی بازی می‌کند. مهدی اما محکوم به ماندن در پورتو شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید