• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 9 شهریور 1402
کد مطلب : 201802
+
-

آماده‌باش برای سرما

در خبرها آمده است: نشست مشترک هیأت مدیره شرکت ملی گاز ایران با مدیران پالایشگاه‌ها و ستاد مجتمع گاز پارس‌جنوبی با هدف ارتقای سطح آمادگی پالایشگاه‌های گازی برای زمستان و افزایش هماهنگی ستاد شرکت ملی گاز و مجتمع گاز پارس‌جنوبی برگزار شد. مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز در این نشست گفت: انجام بموقع تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌ها نقش مهمی در آمادگی برای زمستان دارد و باوجود موانع و محدودیت‌ها، در مجتمع گاز پارس‌جنوبی بهترین اقدام‌ها برای ارتقای سطح آمادگی برای زمستان انجام شده است.
ناترازی انرژی در ایران چند سالی است که به یک دغدغه جدی برای دولت، مردم و صنایع تبدیل شده است. در این وضعیت، در فصول گرم برای تأمین برق و در فصول سرد برای تأمین گاز، به‌ناچار محدودیت‌هایی برای مصرف‌کنندگان انرژی غیرخانگی اعمال می‌شود تا مشترکان خانگی دچار قطعی گاز یا برق نشوند؛ اما امسال، به لطف همت دولت در اتمام فاز 11پارس‌جنوبی با استفاده از توان داخلی، این امید تقویت شده است که عبور از فصل سرد سال به‌مراتب از سال‌های قبل آسان‌تر باشد؛ اما باوجود این، هرگز نباید فضا به سمتی تغییر کند که مدیریت مصرف انرژی و توصیه‌های صرفه‌جویی فراموش شود.
فاز 11پارس‌جنوبی که باوجود تحریم‌ها به‌دست متخصصان داخلی به بهره‌برداری رسید، فعلاً با 4چاه، روزانه 7میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند که حدود یک درصد مصرف داخلی را پوشش می‌دهد؛ اما قرار است در 3تا 4سال با رسیدن تعداد چاه‌ها به 24حلقه، مقدار گاز تولیدی در این میدان به 56میلیون مترمکعب برسد که آنگاه بخش قابل‌توجهی از نیاز داخلی به گاز از این میدان تأمین خواهد شد. نکته دیگر اینکه گاز تولیدی در فاز 11جنوبی، گرچه می‌تواند به خطوط لوله داخلی تزریق شود؛ اما بهتر آن است که همچنان از این گاز برای تأمین نیاز داخل صرف‌نظر شود و به تولید محصولات استراتژیک در پتروشیمی‌ها اختصاص یابد تا به جای سوختن به ثمن بخس، درآمدهای قابل‌توجه ارزی برای کشور ایجاد کند.
 ایران دومین منابع گازی جهان را در اختیار دارد و تقریبا از بازار جهانی گاز سهمی ندارد؛ اما در حوزه پتروشیمی یکی از قدرت‌های بزرگ محسوب می‌شود و اگر تولید میادین جدید گازی این حوزه اختصاص یابد، می‌توان امیدوار بود که غیبت کشور در حوزه صادرات گاز از طریق پتروشیمی جبران شود. سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان‌های گازی یک ضرورت ملی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید