• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 8 شهریور 1402
کد مطلب : 201595
+
-

دوپینگ سینمای 1402با «فسیل»

مقایسه تطبیقی آمار سینمای امسال با مقطع مشابه سال 1401

گیشه
دوپینگ سینمای 1402با «فسیل»

سینما در سال 1399تقریبا به‌طور کامل تحت شیوع ویروس کرونا قرار داشت و سالن‌های سینما طولانی‌ترین تعطیلی‌شان را در این سال تجربه کردند. سال سینمایی 1400 نیز تقریبا از‌ ماه هشتم با اکران «قهرمان» تحویل شد و کم‌کم رونق به سینما برگشت؛ هرچند پیش از آن و در تیرماه همین سال، «دینامیت» روی پرده رفته بود و به لطف اکران طولانی‌مدتش که تقریبا تا شب عید به درازا کشید، پرفروش‌ترین فیلم سال و سومین فیلم پرفروش سینمای ایران شد. چند روزی بعد از اکران «دینامیت»، یکی از موج‌های پرتلفات کرونا خیز برداشت و برای مدتی سینماها تعطیل شدند و در اکران این فیلم وقفه افتاد. وقتی اوضاع کمی آرام شد، سینماها از آبان‌ماه اکران فیلم‌های تازه را شروع کردند و تنور فروش «دینامیت» هم باز داغ شد و تا چند وقت روی دور برد بود. با شروع سال سینمایی 1401، گرچه خبری از کرونا نبود، ولی مشکل دیگری ایجاد شده بود؛ اینکه عادت سینما رفتن از سر مردم افتاده بود. بیشتر نگرانی صاحبان آثار و سینماداران از این بود که مردم بعد از یک سال و تقریبا 6‌ماه دوری از سینما با چه تمهیدی به سینماها برمی‌گردند. اکران نوروز 1401 نشان داد که تمهید اسباب معیشت در سینما یک‌چیز است و آن فیلم کمدی است. کمدی «سگ‌بند» که از 25اسفند 1400روی پرده رفته بود، دومین فیلم پرفروش سال شد. نخستین فیلم پرفروش سال هم کمدی «انفرادی» بود که به‌عنوان اکران دوم عید از اردیبهشت به نمایش درآمد. حتی کمدی «چند می‌گیری گریه کنی؟ 2» هم که کسی انتظارش را نداشت، نسبتا خوب فروخت. سال سینمایی 1402هم همان نقشه راه سال قبل را در دست دارد. کمدی «فسیل» با اختلاف پرفروش‌ترین فیلم سال و پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران است. کمدی «شهر هرت» هم با اختلاف خیلی زیاد از «فسیل» عقب، ولی با تفاوت زیاد از بقیه فیلم‌ها جلوتر و دومین فیلم پرفروش سال است.
میزان فروش و تعداد تماشاگر سینمای ایران در سال 1402 از اکران نوروزی تا 7شهریورماه را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کرده‌ایم تا ببینیم سینما امسال چه وضعیتی دارد. فقط ذکر این نکته لازم است که اکران نوروزی هر سال چند روز قبل از سال جدید و از اسفندماه سال قبل شروع می‌شود.



مکث
عبور از «گذرگاه»

«فسیل» با 5میلیون‌و 714هزار و 281تماشاگر، «گذرگاه» (شهریار بحرانی، 1366) را که 5میلیون و 707هزار و 134تماشاگر داشت، پشت سر گذاشت و پنجمین فیلم پرتماشاگر تاریخ سینمای ایران شد. «افعی» و «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» که به‌ترتیب در رده‌های سوم و چهارم هستند، هر دو بیش از 6میلیون تماشاگر داشته‌اند. «کانی مانگا» در رده دوم با بیش از 7میلیون و «عقاب‌ها» در جایگاه نخست با بیش از 10میلیون تماشاگر، به‌نظر از دسترس «فسیل» دورند.

این خبر را به اشتراک بگذارید