• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20157
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/yp5w
+
-

ارزش بازار سرمایه از 620هزار میلیارد تومان گذشت

پس از 3روز رشد سریع بازار سهام، فولاد مبارکه بزرگ‌ترین شرکت بورس شد


با تداوم رشد بازار سهام در مبادلات دیروز ارزش کل بازار سهام از مرز 620هزار میلیارد تومان گذشت و فولاد مبارکه به بزرگ‌ترین شرکت بورس تبدیل شد.

به گزارش همشهری، روند صعودی بازار سهام در مبادلات روز گذشته هم ادامه یافت و دیروز 6هزار میلیارد تومان دیگر به ارزش سهام شرکت‌های بورس اضافه شد. از روز چهارشنبه که روند صعودی بورس شروع شده تاکنون سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس دست‌کم 30هزار میلیارد تومان رشد کرده و شاخص بورس هم یک‌شبه ره صدساله رفته و به محدوده 104هزار و500واحد رسیده است. در پایان مبادلات روز چهارشنبه ارزش کل شرکت‌های موجود در بازار سهام 13هزار میلیارد تومان و در روز یکشنبه 12هزار میلیارد تومان افزایش یافته بود؛ به این ترتیب با این مقدار رشد دیروز ارزش کل بازار سرمایه با احتساب ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مرز 620هزار میلیارد تومان گذشت. در پایان مبادلات دیروز ارزش کل بورس تهران به 404 و ارزش کل فرابورس به 67هزار و 500میلیارد تومان رسید. در همین حال در پایان مبادلات دیروز ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری 150هزار میلیارد تومان محاسبه شد. دیروز تحت‌تأثیر شدت تقاضا شاخص کل بورس تهران 2801واحد افزایش یافت و در بالاترین نقطه تاریخی‌اش قرار گرفت.

براساس اطلاعات موجود حجم تقاضا در مبادلات روز گذشته به 5برابر عرضه سهام رسیده بود و دست‌کم 1000میلیارد تومان سهام خریداری شد. این مقدار تقاضا در مبادلات روز گذشته تا 8برابر حجم عرضه‌ها ثبت شده بود که در نهایت به رشد 3.3واحدی شاخص بورس منجر شد.

در مبادلات روز گذشته هم بار دیگر شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های حاضر در گروه معادن و فلزات، پتروشیمی و پالایشگاه بیشترین نقش را در صعود شاخص داشتند و این موضوع موجب شد بعد از سال‌ها شرکت فولاد مبارکه اصفهان به بزرگ‌ترین شرکت بورس با 28هزار میلیارد تومان ارزش تبدیل شود و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس را پشت سر بگذارد. تا پیش از این سال‌ها هیچ شرکتی قادر نبود از نظر ارزش کل سهام با هلدینگ خلیج‌فارس برابری کند، اما اکنون این شرکت با ارزشی معادل 27هزار میلیارد تومان به رده دوم جدول بزرگان بورس نزول کرده است.



ورود 100میلیارد تومان پول جدید

مدیر نظارت سازمان بورس با تأیید خبر افزایش نسبت تقاضا به عرضه به بیش از ۵ مرتبه از ورود ۱۰۰میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار خبر داد. محسن خدابخش توضیح داد: در روزهای اخیر حجم معاملات روزانه بورس و فرابورس 3برابر و فعالیت حقیقی‌ها از حقوقی‌ها بیشتر شده که نشان‌دهنده ورود نقدینگی خالص به بازار است. او ادامه داد: تا پیش از شروع رونق بازار، نسبت تقاضا به عرضه به ندرت به حوالی 5مرتبه می‌رسید، اما در این چند روز این متغیر در ارقام بیشتر از 5مرتبه ثبت شده که از بهبود معاملات و افزایش طرف تقاضا حکایت دارد.

او تأکید کرد: به‌دلیل متنوع بودن کارگزاران و معلوم نبودن اینکه آیا افزایش معاملات ناشی از ورود وجوه جدید بوده یا افزایش اعتبار، نمی‌توان آمار دقیقی از میزان نقدینگی جدید به بازار داد، اما با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد دیروز 100میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد چرخه معاملات سهام شده است. او درباره برنامه عرضه‌های اولیه هم توضیح داد: فراهم کردن زمینه حضور شرکت‌های جدید در بورس و فرابورس همچنان مانند قبل ادامه دارد و درصورت آماده شدن شرکت‌ها و تکمیل اطلاعات و تطبیق با شرایط، در هفته‌های آینده انجام خواهد شد.



چراغ سبز دولت

مدیرعامل بورس تهران هم درباره دلایل رشد بورس گفت: سرمایه‌گذاران به‌دنبال نشانه‌های مثبتی از تصمیم‌های دولتی برای ورود به بازار سرمایه هستند و این چراغ سبز را دولت روشن کرد و ورود نقدینگی‌های جدید به بازار سرمایه را رقم زد. حسن قالیباف‌اصل، با تأکید بر اینکه بررسی کل بازار نشان می‌دهد همه بخش‌ها در حال صعود هستند، گفت: نقدینگی‌های جدید در همه صنایع بازار جذب شده که مهم‌ترین دلیل آن بررسی ارزش جایگزینی شرکت‌های بورس است.

او با تأکید بر اینکه شرکت‌ها در بازار سرمایه ارزان‌تر از ارزش واقعی خود هستند، گفت: هم‌اکنون به‌طور قطع تأسیس یک کارخانه مشابه شرکت‌های تولیدی فعال در بازار سرمایه، از خرید سهام آن در بازار سرمایه بسیار گران‌تر است.

مدیرعامل بورس تهران با تأکید بر اینکه رشد پرجهش بازار سرمایه به این شکل ادامه‌دار نخواهد بود، تأکید کرد: از یک مرحله به بعد متغیرهای بنیادی و ساختار سود و زیان شرکت‌ها پراهمیت می‌شود.

قالیباف‌اصل با اشاره به اینکه یک علامت مثبت ارزی توانست بخش قابل توجهی از نقدینگی‌ها را به سمت بازار سرمایه جذب کند، گفت: سرمایه‌گذاران به سیگنال‌های مثبت به سرعت واکنش نشان می‌دهند.

او نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه را فرصت بسیار خوبی دانست و ادامه داد: هم مدیران بازار و هم ناشران پذیرفته شده و هم دولت باید قدر این فرصت را بدانند؛ زیرا این نقدینگی باعث توسعه در اقتصاد خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه رشد بازار سرمایه تازه آغاز شده است، گفت: درآمد شرکت‌ها هنوز هماهنگ با رشد نرخ ارز افزایش نیافته است که باعث رشد قیمت سهام شود.



نگرانی جامعه از تورم انتظاری

بهروز خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه هم با اشاره به اینکه جامعه نگران تورم انتظاری است و قصد دارد سرمایه‌اش را بیمه کند، گفت: در این شرایط اگر بازاری نظام‌مند را در اختیار جامعه قرار دهیم از آن به‌خوبی استفاده می‌کند، در غیر این صورت سرمایه‌ها با نگاه سفته‌بازانه به اقتصاد ضربه می‌زنند. او طیف نگران از تورم را که به سمت بازارهای غیرمولد هجوم برده‌اند مورد توجه قرار داد و گفت: امروز شرایطی فراهم شده که این گروه در نزدیک‌ترین بازار به تولید، سرمایه‌گذاری می‌کنند. خدارحمی افزود: در شرایط امروز مردم به این نتیجه رسیده‌اند که با خرید سهام پرپتانسیل می‌توانند سرمایه‌های خود را بیمه کنند. البته افزایش نگاه کنترلی دولت به بازارهای سوداگرانه یکی از دلایل این موضوع است. اگر این کنترل از 10 تا 15سال گذشته آغاز شده بود و فرهنگسازی‌ ورود سرمایه‌ها به بازار سرمایه انجام می‌شد بسیاری از مشکلات امروز وجود نداشت. به‌گفته او، بازار سرمایه با وجود نهادهای نظارتی قدرتمند اجازه افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها را نمی‌دهد و اگر کسی قصد دارد متناسب با درصد ریسک پذیری‌اش سرمایه‌گذاری کند، بازار سرمایه بهترین گزینه است.



تأثیر فصل مجامع

عضو سابق هیأت‌مدیره بورس هم گفت: در تیرماه شرکت‌هایی که سال مالی آنها پایان اسفند‌ماه است باید مجمع برگزار کنند و بسیاری از این شرکت‌ها نیز دارای سود بالا و قیمت پایین هستند و ممکن است در این مجامع، هم تقسیم سود صورت بگیرد و هم افزایش سرمایه که خود محرک خوبی برای حرکت سرمایه به سمت بورس است.

محمدرضا رهبر در مورد افزایش حجم معاملات در بورس و تشکیل صف برای خرید سهام گفت: با توجه به پتانسیل بالای بورس، درصورتی که نظر سهامداران جلب شود و شاهد کاهش ریسک‌های سیاسی، بین‌المللی، نرخ بهره و ارز باشیم، می‌توان در بازار رونق ایجاد کرد که در این صورت نه‌تنها برای عرضه اولیه صف تشکیل می‌شود، حتی برای شرکت‌هایی که گزارش مطلوب دارند شاهد رشد تقاضا خواهیم بود.



بازار سهام از همه‌جا امن‌تر است

مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم گفت: بازار سهام با ثبات نسبی در متغیرها، اطمینان‌بخشی قابل توجهی به همراه دارد. همچنین وجود نهاد ناظر باعث شده تا سطح قانونگذاری در بورس از مشخصه‌های مثبت این بازار باشد. او تأکید کرد: در شرایطی که ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک، اقتصاد ایران و جهان را تحت‌تأثیر قرار داده، لازم است سرمایه‌گذاران به بازارهای امن سرمایه‌گذاری روی آورند. بازارهایی که کمترین اثرپذیری را از این ریسک‌ها دارند و می‌توانند تحت‌تأثیر مولفه‌های مشخصی فعالیت داشته باشند که در این بین بازار سهام ارجح‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.



تورم به بورس رسید

منصور کریمی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه به‌صورت سنتی پس از هر تورم و گرانی در بازارها و اقتصاد کشور باید منتظر رسیدن این تورم به بازار سرمایه با تأخیر باشیم، گفت: بر این اساس تورم امسال و در این برهه از زمان حالا به بازار سهام رسیده است. این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه سرمایه هوشمند است و به سمت بازاری می‌رود که در آن از سود و منفعت خبری باشد، تأکید کرد: به همین دلیل در ماه‌های گذشته و در پی تورم ایجاد شده در بازارهایی مانند مسکن، طلا، ارز و خودرو بخشی از نقدینگی از بازار سرمایه به سمت این بازارها رفته بود و حالا با ایجاد تعادل و رکود در این بازارها، نقدینگی باز هم میل به بازگشت به بازار سهام را پیدا کرده و یکی دیگر از دلایل رونق معاملات و رشد شاخص بورس در این روزها را می‌توان به ورود نقدینگی به این بازار نسبت داد.



ارزش جایگزینی

فرشید جهانی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این‌باره گفت: اگر بورس به شرکت‌های تابع خود دستور درج ارزش دارایی‌های روزانه خود را در ترازنامه‌ها بدهد، ارزش روز دارایی‌های این شرکت‌ها خیلی بالاتر از قیمت فعلی سهامشان می‌شود. کارشناس بازار سرمایه در بررسی ریسک‌های قابل کنترل در بازار نیز گفت: وضعیت بازار از نظر ریسک‌های قابل کنترل در شرایط مساعدی قرار داشته اما یکسری ریسک‌های کلان بیرونی در بازار نیز مانند برجام وجود داشته اما این ریسک‌ها به‌گونه‌ای نیست که سرمایه‌گذار بخواهد پا پس بکشد.


مکث

یک تحلیل بدبینانه

بهزاد صمدی از تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه درباره رشد بازار سهام و پیش‌بینی تداوم این رشد گفت: این رشد پایدار نخواهد بود و با توجه به وقایعی که پیش‌روست در نهایت رشد بازار در اواخرهفته جاری به پایان می‌رسد. او توضیح داد: اواخر هفته جاری بازار سهام بار دیگر به تعادل می‌رسد و در نهایت تا مرداد‌ماه به روند صعودی خود ادامه خواهد داد اما بعد از آن بازار سهام وارد یک دوره نزول فرسایشی خواهد شد. او در تشریح دلایل خود برای پایدار نبودن رشد بازار سهام گفت:این رشد عمدتا مبتنی بر اقدامات دستوری بوده است به این معنا که با تمایل دولت و اقدامات صندوق توسعه بازار، شاخص بورس با رشد مواجه شد و نمی‌توان این رشد را به کلیت بازار نسبت داد. او توضیح داد: رشد 10هزار واحدی شاخص بورس در 4روز مبادلاتی گذشته عمدتا ناشی از رشد قیمت سهام 10 تا 15سهم بزرگ بود که اثر زیادی بر شاخص بورس دارند و عملا در بقیه گروه‌ها اتفاق خاصی نیفتاده است. صمدی تأکید کرد:دولت درنظر داشت بازار‌های موازی دیگر شامل دلار، سکه و سایر بازار‌ها را مقداری تضعیف کرده و نقدینگی را به سمت بورس هدایت کند؛ در نتیجه جریان نقدینگی را به سمت بورس هدایت کرد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در دوره‌های زمانی هفتگی پتانسیل واگرایی یا کاهش شاخص را شاهد خواهیم بود، ادامه داد: بازار هم‌اکنون به نقطه اشباع رسیده و حتی از نظر تکنیکال این انتظار وجود داشت که شاخص بورس در هفته جاری با نزول مواجه شود اما برخی حمایت‌ها به رشد شاخص منجر شد. او با اشاره به اینکه پتانسیل‌های رشد بورس فقط و فقط به رشد دلار محدود می‌شود که عمدتا روی سهام شرکت‌هایی که محصولاتشان را صادر می‌کنند اثر‌گذار است، افزود: شرکت‌های صادرات محور در این دوره با رشد مواجه شدند و بازار را به نقطه اشباع رساندند. این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد:با نرخ دلار کنونی این احتمال وجود دارد که بازار تا مرداد‌ماه 4هزار واحد نزول کند اما از مرداد‌ماه که بحث‌های سیاسی مرتبط با برجام داغ شود بازار با نزول مواجه خواهد شد. به‌گفته او، از مرداد‌ماه باید دید بسته‌های تحریمی چگونه عمل خواهد کرد و چه اثری روی شرکت‌های بورس می‌گذارد. این تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه تأکید کرد: این رشد پایدار و مدت‌دار نیست چون از نظر اندیکاتوری ما در نقطه اشباع بازار هستیم و حتی پتانسیل واگرایی منفی هم در بازار وجود دارد یعنی کافی است که بار دیگر یک خبر منفی به بازار تزریق شود یا اتفاق بد سیاسی بیفتد تا بازار وارد دوره نزول شود. صمدی با بیان اینکه رشد 10هزار واحدی کار اشتباهی بود، گفت: رشد 10هزار واحدی شاخص برای بورس مثل یک سم است که بعد‌ها می‌تواند با نزدیک شدن به تحریم‌های آمریکا در 15مرداد‌ماه شاخص را وارد یک دوره نزول فرسایشی طاقت فرسا کند. صمدی اضافه کرد:با رشد شدید 10هزار واحدی شاخص بورس، بازار سهام عملا بعد‌ها با مشکل مواجه می‌شود و وارد یک دوره فرسایشی نزول خواهد شد. به‌گفته او، در دوره‌های تاریخی گذشته هرگاه شاخص بورس با یک رشد شدید و افراطی مواجه شده بعد از آن در یک دوره طولانی نزول کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید