• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 7 شهریور 1402
کد مطلب : 201488
+
-

چراغ سبز طالبان برای رهاسازی حقابه ایران

معاون رئیس‌جمهوری از اتفاقات خوش برای دریاچه ارومیه و آزادسازی حقابه ایران از هیرمند خبر داد‌

گزارش
چراغ سبز طالبان برای رهاسازی حقابه ایران

زهرا رفیعی- روزنامه‌نگار

با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، 57پروژه زیست‌محیطی اغلب در تراز ملی و مربوط به صنایع بزرگ کشور در نمایشگاه دستاورد‌های دولت سیزدهم افتتاح شد. علی سلاجقه در حاشیه این مراسم در مورد سیاست‌های سازمان متبوعش ‌ در قبال پرونده‌های جنجالی محیط‌زیستی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.‌

‌ رهاسازی حقابه ایران
شرایط هامون بسیار بد است و هموطنان ما در شرایط سختی هستند. دولت در کنار مردم است و رئیس‌جمهور نیز در سفر خود به سیستان بحث مطالبه مردم را در ابعاد بین‌المللی مطرح کردند. به‌منظور اجرای بند‌های توافقنامه ایران و افغانستان تیم کارشناسی بازدیدهایی از پایین دست سد کجکی داشت. مسئله آب در خود افغانستان هم مطلوب نیست اما هیأت حاکمه افغانستان چراغ سبز نشان داده و پذیرفته است که اگر شرایط بارندگی خوب باشد، حقابه ایران را رهاسازی کند.

پسروی خزر تقصیر هیچ کشوری نیست
تراز دریای خزر کاهش یافته است. براساس گزارش مجله نیچر، وضعیت آب خزر روند نوسانی متعدد دارد و برخی مواقع افزایش و برخی مواقع کاهش داشته، اما روند کلی به سمت پسروی آب دریای خزر است. هر 5 کشور در مدیریت دریای خزر مشارکت دارند و می‌توان گفت که هیچ کشوری مقصر کاهش تراز آب دریای خزر نیست، چون کشورها در روال عادی در آبخیزداری، بهره‌برداری خود را انجام می‌دهند اما تغییرات اقلیم، کاهش ورودی‌های حوضه آبخیز مخصوصا رودخانه ولگا و افزایش تبخیر باعث شده که دریای خزر در شرایطی به سر ببرد که ما کاهش تراز بستر را شاهد باشیم.

خبری از مرگ دریاچه ارومیه نیست
2هفته پیش از دریاچه بازدید کردم. دریاچه هنوز 700میلیون مترمکعب آب دارد. خبری از مرگ دریاچه نیست و قرار است تا آخر شهریور‌ماه از مخزن چند سد، آب به سمت دریاچه رهاسازی شود. همه اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این زمینه انجام شده و در رابطه با حذف چاه‌های غیرمجاز و تغییر کاربری‌ها و کشت مناسب تصمیمات خوبی گرفته شده است.

خبر خوب در مورد برنامه هفتم
سازمان حفاظت محیط‌زیست، پیشنهادهای خود را به کمیسیون تلفیق ارائه کرد. خوشبختانه یک فصل مجزا با سر فصل محیط‌زیست و با مفاد خوبی به لایحه برنامه هفتم توسعه اضافه شد. امیدواریم نمایندگان در صحن علنی مجلس نیز این بخش را به‌طور کامل بپذیرند.

پتروشیمی میانکاله مجوز ندارد
قرار نیست هر پروژه‌ای به صرف اینکه در هیأت وزیران مصوب شده است، مجوز بگیرد؛ هیچ‌گاه به این پروژه مجوز نداده‌ایم. توسعه حائز اهمیت است، ولی بارها تأکید کرده‌ایم که کلنگ‌زنی پروژه میانکاله بدون مجوز محیط‌زیست بوده است و امیدواریم همه شخصیت‌ها قوانین کشور را مدنظر قرار دهند. درباره هیچ پروژه‌ای تحت فشار قرار نمی‌گیرم.

سد خرسان مجوز انتقال آب ندارد
طرح انتقال آب از سد خرسان به برخی استان‌ها مجوز ندارد. درباره مسیر انتقال آب به فلات مرکزی به‌ویژه در زاگرس که یک زون زمین‌شناسی است و جنگل‌های مهمی دارد، دقت نظر انجام می‌شود تا مسیر به‌گونه‌ای تعیین شود که کمترین خسارت محیط‌زیستی را داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید