• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20147
+
-

چگونه مصرف برق را به حداقل برسانیم؟


بنا بر تجربیات گذشته با افزایش دمای هوا مصرف برق به‌صورت چشمگیری افزایش می‌یابد که این افزایش در کنار رشد سالانه مصرف، فشار مضاعفی را بر صنعت برق کشور وارد می‌کند. به گزارش میزان، با توجه به نزدیکی هر چه بیشتر به فصل گرما و افزایش استفاده از وسایل سرمایشی به‌خصوص در منازل برای جلوگیری از خاموشی در کشور به بررسی مصرف برق در بخش خانگی پرداخته‌ایم.

در این میان سهم مشترکان خانگی از سبد کل مصرفی ۳۳ درصد، بخش صنعت ۳۲.۵ درصد، بخش کشاورزی ۱۶.۵ درصد، مشترکین عمومی و اداری ۹ درصد، ۷ درصد مشترکان سایر مصارف همانند مشترکان تجاری و ۲ درصد مربوط به روشنایی معابر است. نکته قابل توجه اینجاست که در بخش خانگی ۸درصد مصرف برق خانه به سرد‌سازی‌ مواد غذایی یخچال و فریزر، ۸درصد متفرقه، ۹درصد وسایل خانگی برقی، ۹درصد وسایل الکترونیک، ۱۱درصد روشنایی، ۱۲درصد گرم کردن آب و در نهایت ۴۳ درصد به وسایل سرمایشی و در فصول سرد سال وسایل گرمایشی تعلق دارد و در میان آنها وسایل سرمایشی بیشترین سهم از مصرف انرژی برق در منازل دارند. در کولر‌های آبی، راه‌های بهینه‌سازی‌ در اقداماتی مانند انجام سرویس‌های دوره‌ای قبل از شروع فصل تابستان، تعویض پوشال‌ها به‌صورت سالانه، روغن کاری یاتاقان‌های کولر به‌صورت ماهانه، بررسی تسمه کولر، رسوب زدایی از پره‌های ورودی هوا در کولر و رسوب‌گیری کف کولر، تعمیر کردن توری‌های پمپ آب کولر در کنار جرم‌گیری شلنگ‌های انتقال آب از پمپ روی پوشال،  بازدید برزنت و محل اتصال کولر به کانال، بازرسی جعبه تقسیم برق، غبارگیری از فن داخل کولر و پره‌های آن و استفاده از سایه بان خود را نشان می‌دهد.

با توجه به استقبال زیاد از کولرهای گازی و مصرف بالای این وسایل، کارکرد بهینه این کولرها بسیار قابل توجه است که برای آن می‌توان با قرار دادن سایه‌‌بان برای کندانسور کولر‌های گازی و کاشتن یک یا چند اصله درخت در نزدیکی کولر گازی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موجب کاهش مصرف انرژی شد. با وجود این مشترکین خانگی بهتر است در ساعت‌های ۱۲ تا ۱۶ با استفاده از راهکارهایی چون تنظیم درجه کولر‌های گازی بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد، استفاده از دورکند کولر‌های آبی، استفاده نکردن از وسایل پرمصرف و استفاده نکردن همزمان از وسایل پرمصرف برقی در ساعت‌های مذکور، ضمن کمک به کاهش هزینه‌های خانواده خود، مصرف برق را به حداقل برسانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید