• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 6 شهریور 1402
کد مطلب : 201465
+
-

اربعین و نقش هویت‌ساز آن


اربعین حسینی در حقیقت پدیده‌ای هویت‌ساز و تمدن‌ساز است و برای تبیین این موضوع باید وضعیت فعلی جهان اسلام را به دقت مورد بررسی قرار دارد.
جهان اسلام طی دو قرن اخیر دستخوش تحولات گوناگونی بوده است، تغییراتی که همراه بود با ظهور مکاتب مهم غربی که هر یک از آنها به نوعی مسلمانان را از هویت اسلامی خود دور کردند تا جوامع اسلامی را به انحطاط بکشانند.فرهنگ اربعین هم امروزه بر مناسبات ژئوپلتیکی جهانی تاثیرگذار بوده و از دیگر سو مناسبات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را هم تحت تاثیر قرار داده است، پدیده‌ای که در طول انقلاب اسلامی، جلوه‌ای دیگرگونه یافته و در ساختار تمدن‌سازی اسلامی نقش‌آفرینی می‌کند.در مکتب اربعین، فردیت از بین می‌رود و انسان‌ها در جمع قرار می‌گیرند، اتفاقی هویت‌ساز که خلأ بزرگ تاریخی جوامع اسلامی را جبران خواهد کرد. یکی از آسیب‌های مهمی که امروزه در مسیر مبارزه با باطل با آن مواجه هستیم، سرکوب، تحریف یا نادیده گرفتن مواضع حق‌طلبانه از سوی دنیای غرب است
آنها سعی می‌کنند با استفاده از قدرت رسانه‌ای خود این کار را انجام دهند اما اربعین به دلیل عظمت و فراگیری خاص خود، این آسیب را کنار زده و توطئه دشمنان را نقش بر آب می‌کند.
در پیاده‌روی اربعین، افرادی با مذاهب و ادیان مختلف و اندیشه‌ها و نظرات گوناگون در کنار هم قرار می‌گیرند، که نوعی همسان‌سازی در تقابل با همسان‌سازی لیبرالیستی است. در عین حال فرهنگ اربعین، تحیر مسلمانان در مقابل غرب را هم نشانه گرفته و آنها را از انفعال در برابر تحولات عظیم جهانی بر حذر می‌دارد.
امروز رسانه‌های غربی کوچکترین مراسم را به شدت بزرگ‌نمایی می‌کنند ولی در مقابل اجتماع عظیم اربعین، یا سکوت در پیش می‌گیرند یا به تحریف آن دست می‌زنند زیرا می‌بینند جریانی در جهان اسلام به راه افتاده که منافع آنها را با خطر مواجه کرده است البته نمی‌توانند جلوی تابندگی این خورشید را بگیرند.مسئولیت ما در این شرایط سنگین‌تر از گذشته است؛ رسانه‌ها در دو حوزه دارای مسئولیت هستند که نخستین مورد آن، همراهی و همگامی با زائران حسینی است، همراهی به این معنا که لحظه به لحظه با آنها باشیم و اطلاع‌رسانی درستی انجام دهیم و نیازهای رسانه‌ای‌شان را پاسخی در خور بدهیم.
این امر نیازمند معرفت و شناخت است و رسانه ملی در این زمینه می‌تواند پیشگام باشد، رادیو اربعین در این بین به عنوان صدایی تخصصی و حرفه‌ای، نقش مهمی دارد و می‌تواند بصیرت‌افزا و راهگشا باشد که در چند سال اخیر توانسته است جایگاهی ویژه در بین مخاطبین پیدا کند.

حجت الاسلام موسوی مقدم-رئیس ستاد حج و اربعین سازمان صداوسیما

 

این خبر را به اشتراک بگذارید