• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 6 شهریور 1402
کد مطلب : 201454
+
-

عبور پرقدرت شاخص بورس از مرز 2میلیون

شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز 3درصد رشد کرد و بار دیگر محدوده 2میلیون واحد را پس گرفت

بورس
عبور پرقدرت شاخص بورس از مرز 2میلیون

پس از 110روز نزول، شاخص کل بورس تهران از ابتدای هفته جاری با رشد مواجه شده، این رشد در مبادلات دیروز هم ادامه یافت، به‌طوری که در دادوستد‌های روز یکشنبه این شاخص با 58هزار واحد افزایش بار دیگر محدوده 2میلیون واحد را پس گرفت.
به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران که از  17اردیبهشت‌ماه تا آخر هفته گذشته با نزول‌های سنگینی مواجه شده بود از ابتدای هفته جاری با رشد مواجه شده است. به‌طوری که ابتدا در روز شنبه شاخص کل بورس تهران 2.4درصد رشد کرد و در مبادلات دیروز هم با یک رشد پرقدرت نزدیک به 3درصد افزایش یافت. با رشد روز گذشته، شاخص کل بورس تهران توانست بار دیگر محدوده 2میلیون واحد را پس بگیرد. تحت‌تأثیر این میزان رشد 400هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شد. با وجود رشد 2روز گذشته هنوز مشخص نیست که آیا ورق در بازار سهام برگشته و آیا روند نزولی به روند صعودی تبدیل شده یا رشد 2روزگذشته صرفا یک نوسان مقطعی است. با این حال برخی آمار از وضع معاملات بورس، اطلاعات امیدوارکننده‌ای به بازار مخابره می‌کند که احتمال تداوم روند صعودی را در بورس نسبت به گذشته بیشتر می‌کند.

ورود نقدینگی به بورس
داده‌های بازار نشان می‌دهد از روز شنبه که شاخص کل بورس تهران با صعود مواجه شده 900میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شده است. در طول 110روز گذشته بازار سهام به‌طور مداوم با خروج سنگین نقدینگی مواجه بود به‌طوری که برخی اطلاعات نشان می‌دهد ظرف 110روز بیش از 35هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده است. در چنین شرایطی ورود نقدینگی تازه به بازار سهام می‌تواند خبر امیدوار کننده‌ای برای سهامداران باشد. از سوی دیگر مقایسه ارزش معاملات خرد در مبادلات 2روز گذشته نشان می‌دهد که ارزش معاملات به شکل محسوسی افزایش یافته است. در دادوستد‌های روز شنبه 4430میلیارد تومان و در مبادلات دیروز 6056میلیارد تومان معامله در بازار سهام انجام شد که بیش از 2برابر معاملات چند هفته گذشته است.به‌طورکلی یکی از نماگرهای مهم برای تداوم رشد معاملات در بازار سهام افزایش ارزش معاملات خرد است که می‌تواند به تداوم رشد شاخص بورس منجر شود.

دلایل رشد
یکی از مهم‌ترین دلایل نزول سنگین بورس در 17اردیبهشت افزایش نرخ خوراک صنایع به‌ویژه شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی بود اما ظرف دو روز گذشته خبر‌های تازه‌ای درباره فرموله شدن نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و کاهش آن منتشر شده و روز گذشته نیز دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی از بازگشت نرخ به 5هزار تومان خبر داد. احمد مهدوی ابهری در این‌باره گفت: نتیجه جلسه مشترک وزیر صنعت، اقتصاد و نفت با معاون اول رئیس‌جمهوری که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، فرموله شدن قیمت‌گذاری خوراک و گاز صنایع بود. او افزود: نمایندگان وزارت صنعت به‌دلیل موضوع قیمت‌گذاری گاز صنایع در جلسات حضور داشتند و پیشنهادهای سازنده‌ای درباره فرموله شدن قیمت خوراک و گاز ارائه کردند ازجمله اینکه باید در محاسبات قیمت گاز نرخ هاب اروپا مدنظر قرار گیرد.
 او ادامه داد: به‌عنوان انجمن شرکت‌های پتروشیمی، نظر ما این است که برای هاب اروپا در فرمول قیمت‌گذاری وزن بیشتری درنظر گرفته شود. اگر قیمت‌گذاری با این شیوه مصوب و ابلاغ شود، از همین تاریخ قابل اجرا است و عطف به ماسبق نمی‌شود.یعنی قیمت خوراک واحدهای‌های پتروشیمی در 5‌ماه سپری شده از سال همان 5000تومان است.
به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل رشد بازار سهام ظرف 2روز گذشته ناشی از انتشار همین خبر بوده است ضمن اینکه باید درنظر گرفت قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها به‌دلیل کاهش بیش از حد به کف رسیده بود و این موضوع نیز در کنار اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی جذابیت خرید سهام را در بورس افزایش داده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید