• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 6 شهریور 1402
کد مطلب : 201453
+
-

تولید پسته 2برابر شد

دبیر انجمن پسته درگفت‌وگو با همشهری: میزان مصرف پسته در داخل کشور ۴۰هزار تن در سال بوده که به ۲۰هزار تن کاهش یافته است

شهر
تولید پسته 2برابر شد

مرضیه ثمره‌حسینی- روزنامه‌نگار

فصل برداشت پسته آغاز شده است. ایران ۲۸ استان تولید کننده پسته دارد که در رأس آنها، استان کرمان قرار دارد. پس از کرمان، استان‌های خراسان رضوی، یزد و فارس در رتبه‌های بعدی تولید پسته هستند.
دبیر انجمن پسته در گفت‌وگو با همشهری، در مورد وضعیت تولید پسته امسال گفت: طبق بررسی‌ها و پیش‌بینی‌هایی که انجمن پسته ایران انجام داده است، تولید امسال ۲۱۰هزار تن است که ۱۱۰هزار تن آن مربوط به استان کرمان و ۷۰هزار تن مربوط به رفسنجان است.
حسین رضایی با بیان اینکه تولید پسته امسال نسبت به سال قبل افزایش یافته است، ادامه داد: تولید ما نسبت به پارسال ۲برابر شده است. پارسال میزان تولید پسته در کشور ۱۱۰هزار تن بود که امسال ۲۱۰هزار تن شده است.

موانع بر سر راه صادرات باید برداشته شوند
بخش مهمی از پسته تولیدی ایران صادر می‌شود و فقط ۲۰ تا ۳۰ هزار تن در داخل کشور مصرف می‌شود. دبیر انجمن پسته در مورد وضعیت صادرات برای امسال گفت: حجم تولید پسته امسال برای نخستین بار در دنیا به بالای یک‌میلیون تن رسیده است که ۶۵۰هزار تن آن را آمریکا، ۲۰۰هزار تن ایران و بقیه در کشورهای دیگر دنیا تولید می‌شود.
رضایی با انتقاد از موانع موجود بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی اعلام کرد: صادرکنندگان ما با ۲مسئله جدی در مسیر صادرات روبه‌رو هستند که رفع تعهد ارزی از مهم‌ترین آنهاست و اگر بانک مرکزی در این زمینه فکری نکند پسته ما امسال روی دستمان می‌ماند.
دبیر انجمن پسته ادامه داد: اگر ما نتوانیم در ۳‌ماه اول برداشت پسته یعنی مهر، آبان و آذر ۷۰ تا ۸۰ هزار تن پسته را صادر کنیم دیگر نمی‌توانیم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم برای همین ما به‌شدت درخواست رفع تعهد ارزی محصولات کشاورزی را داریم و از دولت می‌خواهیم سختگیری را از روی ارز محصولات کشاورزی بردارد چراکه ارز محصولات کشاورزی ۵ تا ۷ درصد ارز کشور بیشتر نیست و مسئله مهم این است که این ارز به کشور برمی‌گردد. اگر هم دولت از برگشت ارز محصولات کشاورزی اطمینان ندارد می‌تواند آن را از محل تهاتر جبران کند.
رضایی در مورد وضعیت صادرات پسته ایران در سال‌های قبل گفت: از فروردین سال۹۷ که مقررات تعهد ارزی ایجاد شد صادرات ما به‌شدت به مشکل خورد و تمام صادرکنندگان خوشنام ما از بحث صادرات خارج شدند. در سال‌های اولیه با کارت‌های یک‌بار مصرف صادرات انجام شد که مشکلات بزرگی به همراه داشت. سال گذشته هم که ما ۱۰۰ هزار تن تولید پسته داشتیم ۶۵ هزار تن بیشتر صادر نشد و هنوز ۳۰ هزار تن پسته ما باقی مانده است که واقعا این آمار برای ایران پایین است و طبیعت و قانون تجارت این است که هر لحظه شما در بازار نباشید رقیب جای محصول شما را می‌گیرد.
دبیر انجمن پسته کشور ادامه داد: نمی‌شود همه هزینه‌های کشاورز با ارز آزاد باشد و بعد محصولش را با ارز نیمایی تحویل بانک مرکزی بدهد و روی هر کیلو پسته ۳۰هزار تومان ضرر کند. این اجحاف است و واقعا دردی هم از دولت دوا نمی‌کند. فرض کنید یک میلیارد دلار تعهد ارزی محصولی مانند پسته باشد این عدد در مقابل رقم ۷۰میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات این محصول چیزی نیست و دولت باید به این موضوع توجه کند. علاوه بر آن، به‌صورت مستقیم زندگی یک‌میلیون نفر و به‌صورت غیرمستقیم معاش ۵میلیون نفر از صنعت پسته تامین می‌شود. بنابراین، بحث تعهد ارزی برای محصولات کشاورزی در محصولی مانند پسته علاوه بر اینکه به تولید پسته و معاش ۵ میلیون نفر آسیب می‌زند صادرات را هم تعطیل خواهد کرد.
مصرف پسته در داخل کاهش یافت؟
دبیر انجمن پسته کشور در مورد میزان مصرف پسته در داخل کشور گفت: در مورد میزان مصرف داخلی پسته به‌طور دقیق نمی‌شود آمار ارائه کرد چون به جز مصرف خود محصول پسته، بخشی از پسته در صنایع شیرینی‌پزی مانند گز و سوهان و باقلوا استفاده می‌شود و به‌دست آوردن مجموع اینها راحت نیست اما به‌صورت کلی، اوج میزان مصرف پسته در کشور ما ۴۰ هزار تن در سال بوده که در حال حاضر این عدد به ۲۰ تا ۳۰ هزار تن رسیده است.
رضایی در مورد علت گرانی پسته هم بیان کرد: هزینه‌های تولید محصولاتی مانند پسته، گردو و بادام به‌شدت بالا رفته است. این را هم درنظر بگیریم که به‌خاطر 2سال سرمازدگی محصولی در کشور نبود. اما در حال حاضر قیمت پسته با توجه به ارزش غذایی بالایی که دارد به نسبت مناسب است و ما پسته را براساس قیمت جهانی عرضه می‌کنیم که بین حدود ۷ تا ۸ دلار است.
دبیر انجمن پسته در مورد اینکه آیا گرانی در کاهش مصرف پسته در داخل کشور مؤثر بوده است؟ گفت: گرانی بی‌تأثیر نبوده است ولی یک مسئله دیگر این است که مغز پسته رقیب‌های دیگری مانند مغز بادام و بادام هندی و بادام زمینی دارد و وقتی اختلاف قیمتی پیش می‌آید مردم مغزی که ارزان‌تر است را می‌خرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید