• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 6 شهریور 1402
کد مطلب : 201381
+
-

ابهام در سرنوشت میانکاله

دفتر سخنگوی دولت از برگزاری جلسه بررسی پتروشیمی میانکاله در کمیسیون زیربنایی ابراز بی‌اطلاعی کرد

گزارش
ابهام در سرنوشت میانکاله

زهرا رفیعی-روزنامه‌نگار

دفتر کمیسیون زیربنایی دولت در نامه‌ای ازوزرا و اعضای این کمیسیون خواسته بود دیروز پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست برای حذف طرح احداث پتروشیمی میانکاله  را بررسی کنند، اما ‌دفتر سخنگوی دولت در پیگیری همشهری از برگزاری این جلسه اعلام بی‌اطلاعی کرد و تأکید شد هرگونه اطلاع‌رسانی درخصوص این جلسه به روز چهارشنبه و حیاط پاستور موکول شود.‌ مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست اما به همشهری خبر دادند جلسه کمیسیون زیربنایی برگزار شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش اما هیچ اطلاعی از نتیجه جلسه‌ای که قرار بر برگزاری آن بود، منتشر نشد. با این حال دفتر سخنگوی دولت به همشهری اعلام کرد حتی اگر کمیسیون زیربنایی دولت، حذف مصوبه سال 99دولت قبل درخصوص احداث پالایشگاه میانکاله را هم تصویب کرده باشد به‌معنای آن نیست که این مصوبه در جلسه اصلی هیأت دولت مورد موافقت قرار بگیرد.

شخصی نیستم که زیر بار فشار بروم
فشارهای علنی و پشت‌پرده احداث پتروشیمی در نزدیکی تالاب میانکاله آنقدر زیاد است که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد در سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در کشور اتفاق می‌افتد یک فرد مکان مشخصی را برای پروژه خود در نظر می‌گیرد که این مکان از دید او شاید مناسب باشد، اما از دید متخصصان و مسئولان مربوطه ضوابطی برای استقرار وجود دارد. من از نظر خصوصیات فردی، شخصی نیستم که زیر بار فشار بروم. من شاگرد دانشگاه هستم و ادبیات محیط‌زیست را در دانشگاه تهران تدریس می‌کنم و اگر از نظر مدیریتی تحت فشار قرار بگیرم تا مجوزی برای احداث پروژه‌ها صادر شود، ترجیح می‌دهم به همان جایگاه درس و تدریس بازگردم تا چنین اتفاقی نیفتد. تمام هدف ما تنها خدمت به مردم است.
او مانند کارشناسان سازمان معتقد است که اصولا مسائل محیط‌زیستی فرایندمحور هستند و گزارش ارزیابی زیست‌محیطی برای ایجاد یک صنعت در یک مجموعه کارشناسی و تخصصی بررسی می‌شود و من هیچ اطلاع و دخالتی در آن ندارم. سازمان حفاظت محیط‌زیست درخواست پروژه میانکاله را بررسی کرده است و این صنعت هیچ‌گونه مجوز استقرار ندارد.

مخاطرات میانکاله
میانکاله ازجمله زیستگاه‌های ساحلی است که حفاظت از آن به دلایل مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد و توسعه در آن باید براساس شاخص‌های پایداری سرزمین صورت گیرد. تالابی که از بی‌آبی رو به خشکیدگی است و با گرم‌تر شدن زمین و عقب‌نشینی دریای خزر روزبه‌روز مورد هجوم زمین‌خواران قرار می‌گیرد. از سوی دیگر شهرها و آبادی‌های اطراف میانکاله هیچ‌کدام سیستم تصفیه فاضلاب ندارند. همچنین زهکشی زمین‌های کشاورزی کامل انجام نشده که در نتیجه آب به تالاب نمی‌رسد. تصفیه‌خانه شهرک صنعتی نیز هنوز کامل نشده است. قرار بود براساس برنامه ۵ساله احیای تالاب میانکاله سیستم تصفیه‌خانه شهرهای بهشهر، گلوگاه، گرگان، گنبد، ترکمن، گمیشان و کردکوی در این مدت تکمیل شود. 3سال از آن زمان می‌گذرد و هنوز تصمیمات اجرایی نشده است. در بررسی آخرین تصاویر ماهواره‌ای حدود ۳۰درصد از سطح تالاب کاهش یافته است و بخش خشکی تالاب در زمستان۱۴۰۱ نسبت به سال۱۴۰۰ حدود ۲۰درصد افزایش داشته است. هرگونه بارگذاری اشتباه صنایع آب‌بر در تالابی که از آب شیرین رودهای بالادست تغذیه می‌شود، فشار مضاعفی بر اکوسیستم شکننده منطقه خواهد داشت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید