• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 6 شهریور 1402
کد مطلب : 201373
+
-

پهلوان پنبه هوایی آمریکا

هواپیمایی که نام آن «عقاب ماهیگیر» است، پس از بارها حادثه‌آفرینی، روز گذشته 3 نظامی آمریکایی دیگر را در یک مانور به کام مرگ فرستاد

فناوری
پهلوان پنبه هوایی آمریکا

عمادالدین قاسمی‌پناه-روزنامه‌نگار

پس از آنکه روز گذشته یک فروند هواپیمای Osprey V-22 در جزیره ملویل استرالیا سقوط کرد، بار دیگر توجه متخصصان و علاقه‌مندان به ویژگی‌ها و البته نقایص فنی این نوع از هواپیماها جلب شد. در همه ارتش‌های دنیا، ظاهر هواپیماهای نظامی به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که نوعی قدرت و برتری را القا کند. این هواپیمای دوملخه هم با ظاهر شگفت انگیز خود، پس از رونمایی نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرد. با این حال، همیشه در مورد ایرادها و نقایص فنی این نوع هواپیما بحث‌های مختلفی مطرح بوده است. این هواپیما که نام کامل آن «بل‌ بویینگ وی 22‌ آسپری» است نوعی هواپیمای عمود برخاست محسوب می‌شود که می‌تواند شبیه هلی‌کوپتر از زمین تیک‌آف و شبیه هواپیما روی یک خط افقی پرواز کند.

 حاشیه‌های پرتکرار
آمریکا برای ابراز قدرت سعی می‌کند، تجهیزات وحشت برانگیز خود را در کشورهای دیگر مستقر کند. وحشت انگیزی این تجهیزات از لحاظ ابعاد، شکل ظاهر و توان عملیاتی آنهاست.شاید یکی از مهم‌ترین اعتراض‌ها به حضور هواپیمایV-22 Osprey به سال 1391در ژاپن برگردد.تابستان سال گذشته اما فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی آمریکا ۵۲ فروند هواپیمایV-22  Osprey خود را تا اطلاع ثانوی از عملیات خارج کرد. این اقدام به‌علت «موارد فزاینده حوادث» که مربوط به یک مشکل ناشناخته و بالقوه خطرناک در قطعه کلاچ این هواپیماها بوده است، صورت گرفت.با این حال به کارگیری دوباره این هواپیما در مانور نظامی روز گذشته(یکشنبه) در استرالیا آخرین حادثه این هواپیما را تاکنون رقم زده است.این هواپیما که در سواحل داروین در استرالیا در جریان تمرینات نظامی سقوط کرد، حداقل ۲۰ تفنگدار نیروی دریایی ایالات متحده را حمل می‌کرد و اکنون عملیات جست‌وجو و نجات در استرالیا در حال انجام است.پلیس استرالیا اعلام کرد ۲۳نظامی در این حادثه مجروح شده‌اند که حال یکی از آنها وخیم است. اما ساعتی بعد، خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های آمریکایی از کشته‌شدن 3تفنگدار دریایی آمریکا در این حادثه خبر داد.

سوابق سوانح
بل بوئینگV-22 Osprey یک هواپیمای نظامی آمریکایی با سابقه سوانح متعدد است که بحث‌های زیادی در مورد ایمنی آن ایجاد شده است. این هواپیما به وسیله شرکت‌های بل هلی‌کوپتر بل و بوئینگ هلی‌کوپتر توسعه یافته است.V-22 Osprey تاکنون 13سانحه از دست دادن بدنه داشته است که در مجموع 51کشته برجای گذاشته است. در طول آزمایش‌های سال 1991تا 2006، طی 4تصادف 30نفر کشته شدند. از زمانی که به‌عنوان هواپیمای عملیاتی در سال 2007وارد ارتش شد 8سانحه، ازجمله 2تصادف در منطقه جنگی و چندین حادثه دیگر داشته که درمجموع 21کشته به جا گذاشته است.

ویژگی‌های فنی
 V-22 ژOsprey به طول 17.5متر و عرض 25.8متر(به اضافه پروانه‌ها) یکی از بزرگ‌ترین هواپیماهای نظامی عملیاتی محسوب می‌شود. قطر پروانه این هواپیما چیزی حدود 11.60متر است و مساحت بال آن به 28مترمربع می‌رسد.وزن خالص این هواپیما یعنی زمانی که خالی از افراد و تجهیزات است بیش از 15تن و زمانی که بارگیری می‌کند به حدود 21هزا و 500کیلوگرم می‌رسد. با این حال،V-22 Osprey با وزن حداکثر 27هزار و 400کیلوگرم می‌تواند از روی زمین تیک‌آف کند.این هواپیما برای پرواز از 2موتور رولز رویس آلیسون T406/AE 1107C-Liberty که هر کدام ۶۱۵۰ اسب بخار قدرت دارند، بهره می‌برد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید