• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 5 شهریور 1402
کد مطلب : 201352
+
-

نظر

اقدامات دولت در حوزه انرژی بی‌نظیر است
حسین حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی: در دولت فعلی، در حوزه انرژی کارهای خوبی هم در حوزه بین‌المللی و هم در داخل کشور انجام شده که شاید طی دولت‌های مختلف بی‌نظیر باشد. از مهم‌ترین این کارها، تعمیر و تکمیل پالایشگاه ال پالیتو در ونزوئلا بود. در داخل کشور هم بهره‌برداری از فاز14 پارس‌جنوبی و توسعه فاز11 که 20سال معطل بود، از اقدامات بسیار مهم است. در حوزه پتروشیمی برای نخستین‌بار کاتالیست به‌طور کامل در ایران آماده شد و به صادرات رسید که بی‌نظیر است. در حوزه گاز هم خیلی از شهرها و روستاهای ما دارای گاز شدند که در رأس آنها، استان سیستان و بلوچستان است. در حوزه پالایشگاهی بهینه‌سازی خیلی از محصولات در پالایشگاه آبادان در حال انجام است و توسعه پالایشگاه اصفهان و شیراز هم که به‌زودی قرار است به بهره‌برداری برسند از گام‌های خوب دولت سیزدهم در حوزه انرژی هستند.

کاهش ۱۵درصدی نرخ رشد نقدینگی
محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی: رشد نقدینگی به مقادیر هدف‌گذاری شده نزدیک شده است. نرخ رشد نقدینگی از مهرماه۱۴۰۰ به این‌سو با کاهش ۱۵درصدی مواجه شده است. به‌طوری‌که نرخ رشد نقدینگی از محدوده 42.8درصد در مهرماه1400، به محدوده 27.5درصد در پایان تیرماه1402 رسیده است. طبق آمار موجود سطوح ماهانه آن نیز همچنان نزولی است.
اجرای سیاست تثبیت و کنترل تورم الزاماتی دارد که یکی از آنها کنترل و مدیریت نقدینگی است. زیرا متغیری که در کوتاه و بلندمدت در تورم اثرگذار است نقدینگی است. یکی دیگر از محورهای این سیاست، تنظیم گری و مدیریت بازار ارز است. سومین محور، تقویت نظارت و اصلاح نظام بانکی و ناترازی‌های بانک‌هاست. محور دیگر تنظیم مناسبات مالی میان دولت و سیستم بانکی است. محور پنجم بهبود انتظارات تورمی است.
در حوزه کنترل نقدینگی، در بانک مرکزی، کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم و به هدف‌گذاری رشد نقدینگی با این سیاست نزدیک شده‌ایم.
یکی از عواملی که به رشد نقدینگی بدون پشتوانه منجر می‌شود، رشد سمت راست ترازنامه بانک‌هاست که ناشی از دارایی‌های بی‌کیفیت است، بانک مرکزی سقف رشد ترازنامه‌ای را براساس وضعیت سلامت هر بانک تعیین و ابلاغ کرد. اغلب بانک‌ها رعایت کردند جز5 ،6 بانک دولتی و خصوصی که به‌صورت دوره‌ای این موضوع را رعایت نکرده‌اند. شاید یک‌ماه رعایت نکنند ولی‌ماه بعد رعایت کرده باشند اینطور نیست که در تمام ایام رعایت نکرده باشند. به‌صورت ماهانه بانک‌ها ارزیابی می‌شوند اگر جریمه‌ای داشته باشند از طریق نرخ سپرده قانونی اعمال قانون صورت می‌گیرد. به‌صورت عددی برای بانک‌ها سقف رشد ترازنامه درنظر گرفته‌ایم.
قبلا برای هر بانکی درصدثابتی درنظر گرفته می‌شد. این سیاست درست نبود چون بانک سالم و ناسالم در دارایی‌ها تفاوت‌هایی دارند؛ ما این فرایند را تغییر داده‌ایم و برای هر بانک سقف مشخصی درنظر گرفته‌ایم. اگر بانکی در بازه زمانی 6ماهه این سیاست را رعایت نکند از سایر ابزارهای قانونی استفاده می‌کنیم، معرفی مدیران بانک به هیأت انتظامی، محدودیت در سامانه سمات و... ازجمله این اقدامات است.
در همه ادبیات‌های اقتصادی و گزارش‌های سیاستی آنچه بر تورم مؤثر است نقدینگی است و بانک مرکزی تمرکز خود را برکنترل نقدینگی گذاشته است.دولت مستمر به این شکل نیست که بدهی نداشته باشد بلکه میزان سپرده ممکن است بیشتر از بدهی باشد.
همیشه نوسانات پایه پولی بیشتر از نوسانات نقدینگی بوده است، رشد نقدینگی 26درصد و رشد پایه پولی 23درصد در بلندمدت بوده است بنابراین نباید انتظار داشته باشیم این نوسانات در کوتاه‌مدت کاسته شود. نقدینگی به‌عنوان تعهد عندالمطالبه مردم از بانک‌ها می‌تواند قدرت خرید ایجاد کند.
هدف‌گذاری بانک مرکزی این است که تورم در اسفندماه امسال (نقطه به نقطه) به کانال 30درصد برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :