• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 5 شهریور 1402
کد مطلب : 201345
+
-

دیدگاه

شاهد چند اتفاق خوب در حوزه مسکن بودیم
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران: در دولت سیزدهم در حوزه مسکن چند اتفاق خوب افتاد. جلسات شورای‌عالی مسکن به‌صورت مرتب برگزار و پیشنهادهایی که از سمت وزارت راه و شهرسازی مطرح می‌شود در این شورا پیگیری می‌شود. تغییر رویکرد دولت از بلندمرتبه‌سازی به تک‌مرتبه‌سازی و ویلاسازی و دادن زمین و تسهیلات به‌خود مردم هم اقدام خوبی است. استفاده از توان و ظرفیت دستگاه‌های اجرایی برای ساخت مسکن مربوط به پرسنل خود هم کار خوبی است. همچنین، تصویب قوانین تنظیم‌گری در بخش مسکن مثل قانون مالیات بر خانه‌های خالی یا قانون مالیات بر عایدی سرمایه و طرح ساماندهی بازار اجاره و مسکن و اصلاحات بیمه کارگران ساختمانی نشان می‌دهد دولت در حوزه مسکن رو به جلو پیش می‌رود. افزون بر اینها، اعطای وام از طریق صندوق ملی مسکن به خانواده‌هایی که توان مالی ضعیفی دارند هم اقدام خوبی است. تنها نکته‌ای که باید به آن بیشتر پرداخته شود، نحوه فعال شدن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات است.

دولت تورم و نوسانات ارزی را مهار کرد
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه:  دولت سیزدهم یک زمین سوخته را تحویل گرفت که باید آن را آباد می‌کرد. از طرفی، دولت اصلاح یک‌سری زیرساخت‌های اقتصادی که از گذشته دست نخورده بود مانند حذف ارز ترجیحی را شروع کرد که تبعات تورمی داشت، اما با وجود این شرایط، توانست گام‌های خوبی بردارد؛ ازجمله برقراری روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، توسعه صادرات نفت، پرداخت بدهی‌های دولت قبل در قالب اوراق مشارکت که هر ‌ماه حدود 15هزار میلیارد تومان است. همچنین دولت توانست تورم و نوسانات ارزی را مهار کند. در حوزه عمران هم احداث 400کیلومتر خط ریلی و 1600کیلومتر بزرگراه و اتمام طرح آبرسانی به خوزستان و سامانه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه از کارهای خوبی است که انجام شده است. علاوه بر آن، دولت با اینکه بودجه را با خزانه خالی تحویل گرفت، اما توانست حجم نقدینگی را کنترل کند و سال گذشته نخستین سالی بود که کمترین کسری بودجه ثبت شد.

برقراری ارتباط با کشورهای منطقه و فرامنطقه اقدام بزرگی بود
پرویز محمدنژاد قاضی محله، عضو کمیسیون انرژی: قبل از آغاز به‌کار دولت سیزدهم، تلاش‌های زیادی شد که ما دولتی همسو در نظام حکمرانی کشور داشته باشیم؛ چراکه اگر مجموعه قدرت‌های داخل کشور همگرا باشند دیگر نزاع و کشمکش باعث رکود کارها نمی‌شود، اما ما به حد کافی همه قوا را در کنار هم ندیدیم؛ با این‌حال، باید به دولت از جهت اینکه توانست تورم را کنترل کند، احسنت گفت؛ چون تورم مادر همه فتنه‌های اقتصادی است. در بحث کنترل نرخ ارز هم اقدامات دولت موفقیت‌آمیز بوده که امیدواریم ادامه‌دار باشد. درخصوص سایر کالاها هم خصوصا در 6‌ماه گذشته ما رشد آنچنانی قیمت‌ها را که نگرانی زیادی برای مردم ایجاد کرده بود، نداشتیم. از طرف دیگر، امروز ما به‌خصوص در بحث انرژی و بازاریابی، ارتباطات خوبی با کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ داریم که می‌تواند برای ما درآمدزایی و اقتصاد را متاثر کند تا اثرات آن را مردم هم لمس کنند.

لایحه واردات خودروهای کارکرده هوشمندانه بود
لطف الله سیاه کلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن:  برای کنترل بازار خودرو، مجلس 2کار انجام داد که یکی با همکاری دولت بود. مجلس طرح واردات خودروی نو را تصویب کرد، اما با این ‌وجود، با توجه به اینکه وضع ارزی کشور چندان خوب نیست امکان واردات خودرو به میزانی که نیاز است، وجود ندارد. دولت در این زمینه ابتکار خوبی انجام داد و هوشمندانه لایحه واردات خودروهای کارکرده زیر 5سال را ارائه داد. لایحه واردات خودروهای کارکرده به‌دنبال اصلاحاتی که مجلس انجام داد، لایحه بسیار خوبی شد. در حال حاضر، آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده با همکاری مجلس توسط وزارت صمت تنظیم شده و به دولت رفته که ما از دولت می‌خواهیم پیرو لایحه‌ای که داده این آیین‌نامه را بی‌کم و کاست مصوب کند تا شاهد ورود خودرو به کشور باشیم و بساط بازار سیاه و دلالی جمع و قیمت‌ خودرو منطقی شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید