• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 4 شهریور 1402
کد مطلب : 201140
+
-

آخرین تزار

تاریخ جهان
آخرین تزار

کتاب «آخرین تزار» با زیر عنوان «زندگی و مرگ نیکلای دوم» نوشته «ادوارد رادزینسکی» را میترا نظریان به فارسی برگردانده و به‌تازگی چاپ نخست آن از سوی نشر ماهی منتشر شده است.
به گواه تاریخ، واپسین فرمانروایان دودمان‌های برافتاده، سنگین‌ترین بارها را به دوش می‌کشند، زیرا هر خطای آنها با تمام خطاهای نیاکانشان برابری می‌کند. نیکلای دوم، آخرین تزار روس، در ازای تاجی که بر سر نهاده بود بهای خوفناکی پرداخت؛ بهای غفلت‌های خود و نیز تاوان لغزش‌ها و بی‌عدالتی‌های حکومت 300ساله رمانف‌ها را.
فروپاشی سلطنت تزار، توفانی را برانگیخت که پیامدهایش تا روزگار ما ادامه یافته است. از زندگی پرفرازونشیب و سرنوشت فاجعه‌بار نیکلای و خانواده‌اش، یعنی ملکه آلکساندرا و 5فرزندشان، اسناد گوناگونی در دست است، از یادداشت‌های روزانه زوج سلطنتی گرفته تا گزارش‌های قاتلان آنها. بااین‌همه، گویی هرچه شواهد بیشتری یافت می‌شود، رازهای سرگذشت آنان دوچندان می‌شود. کتاب حاضر روایت تلاشی جانفرسا برای گشودن این رازهاست، روایتی از عشق و خیانت و توطئه و کشتار و دروغ و حقیقت.
ادوارد استانیسلافوویچ رادزینسکی (زاده ۲۳سپتامبر۱۹۳۶ در مسکو) نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و پژوهشگر روس و نویسنده بیش از 40کتاب تاریخی شاخص است. او کتاب‌هایی تاریخی از زندگینامه تزار نیکلای دوم، الکساندر دوم، راسپوتین و جوزف استالین براساس اسناد محرمانه از بایگانی مخفی روسیه و پژوهش‌های شخصی به رشته نگارش درآورده است. کتاب «استالین» رادزینسکی به‌گفته وی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تاریخ نگاری‌اش به‌شمار می‌آید. رادزینسکی برای نوشتن زندگینامه استالین به بیش از 2هزار سند دست‌اول دسترسی پیدا کرده است، او ۲۰بار به سفر رفته و با آدم‌هایی روبه‌رو شده است که تا پیش از آن رازهایشان را درباره استالین در سینه نگاه داشته بودند.‌سال‌ها در پژوهشگاه بایگانی تاریخ درس خوانده است، در میان اسناد روزگار گذرانده و بر این باور است که شبهه‌برانگیزترین اسناد تاریخی روسیه آن سندهایی هستند که از روزگار حکومت استالین باقی مانده‌اند.
نشر ماهی این کتاب خواندنی را در 568صفحه، به‌بهای 570هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
آخرین تزار