• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 2 شهریور 1402
کد مطلب : 201030
+
-

پیشنهادهای ویژه

پیشنهادهای ویژه

نگین فیروزه‌ای لتیان

سد لتیان و دریاچه پشت آن که چون نگینی فیروزه‌ای بین تپه‌های سرسبز و جنگلی تلو و کوهپایه‌های جاجرود می‌درخشد، به‌دلیل نزدیکی به تهران و داشتن آب و هوای مطبوع و وجود امکانات تفریحی بین گردشگران بسیار محبوب است. ماهیگیری در دریاچه سد لتیان را می‌توان از جاذبه‌های اصلی این منطقه دانست. ماهی‌های موجود در دریاچه سد لتیان بیشتر کپور کراس، اسلک، ماهی سفید رودخانه‌ای و ماهی زردپر و قزل‌آلا هستند. در گردش نیمروزه کنار سد بسته به سلیقه‌تان می‌توانید تفریحات مختلفی از دوچرخه‌سواری، ماهیگیری و قایق‌سواری را تجربه و از جاهای دیدنی اطراف سد لتیان مثل کاخ شاه، پارک جنگلی لتیان و پارک جنگلی تلو دیدن کنید. اگر به روستاگردی هم علاقه دارید، می‌توانید در روستاهای اطراف سد لتیان گشت و‌گذار داشته باشید و با ماجراجویی در این منطقه خوش آب و هوا در نزدیکی تهران یک روز عالی و به یادماندنی را به دور از شلوغی‌های همیشگی تهران تجربه کنید.

دریاچه سدکرج (امیرکبیر) اولین سد چندمنظوره ایران


سد کرج بین سال‌های ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۰ ساخته شد و نخستین سد چندمنظوره ایران لقب گرفت؛ سدی که علاوه بر تأمین آب و برق مورد نیاز، فرصتی نیز برای تفریح و ماهیگیری در اختیار شهروندان می‌گذارد. بسیاری از اهالی تهران و مناطق اطراف برای گذراندن یک روز تعطیل به‌یادماندنی به طبیعت اطراف دریاچه پناه می‌برند. هوای اطراف دریاچه کرج در فصل تابستان، بسیار خنک و مطبوع است و رطوبت ملایمی هنگام صبح دارد. در گذشته علاوه بر پیک‌نیک، مردم می‌توانستند با شنا، قایق‌سواری و جت‌‌اسکی در دریاچه خود را سرگرم کنند؛ اما به‌دلیل جلوگیری از آلودگی آب و پیشگیری از خطرات احتمالی، اکنون این امکان وجود ندارد؛ بنابراین، تنها می‌توان در کنار دریاچه امیرکبیر کمپ زد و از منظره زیبا و هوای دلپذیر آن لذت برد. دریاچه سد کرج ازجمله مراکز طبیعی و مهم پرورش ماهی هم هست و انواع ماهی مانند قزل‌آلای رنگین‌کمان و خال قرمز، سیاه، سفید، کپور ماهی، عسلک و عروس ماهی در آب دریاچه وجود دارد.

دریاچه آزادی
یکی از قدیمی‌ترین دریاچه‌های مصنوعی ایران است که به‌عنوان محل تمرین و مسابقات ورزشی قایقرانی و برخی تفریحات آبی مانند جت اسکی و پاراسل به‌ویژه در روزهای گرم سال استفاده می‌شود. تفریحات اطراف دریاچه شامل کارتینگ آزادی، باشگاه‌های اسب سواری، پینت‌بال و بوستان سرسبز است. استفاده از خود دریاچه آزادی برای عموم آزاد نیست و فقط در روزهایی خاص که توسط مجموعه ورزشی آزادی اعلام می‌شود برای عموم قابل استفاده است.

دریاچه ساعی
در قسمتی از باغ‌وحش ساعی یک دریاچه مصنوعی کوچک ساخته شده است البته برخی از افراد آن را به‌عنوان برکه هم می‌شناسند. تماشایی‌ترین بخش دریاچه مصنوعی ساعی، شیطنت مرغابی‌ها و غازهایی است که در آن زندگی می‌کنند. در بعضی قسمت‌های دریاچه مصنوعی، آبشار هم وجود دارد که صدای خوش آب را هم به منظره بازیگوشی پرندگان اضافه می‌کند و کامل‌کننده لذت تماشای منظره است.


سد سیاه‌بیشه


سد سیاه‌بیشه یکی از نخستین نیروگاه‌های تلمبه‌ای ذخیره در کشور است که طرحش با همکاری ایران و بلژیک در سال 1349ارائه شد. یکی از جذاب‌ترین سدهای مصنوعی و ساخته دست انسان در سطح ایران به شمار می‌رود و به‌دلیل قرارگیری در دل طبیعت جاده زیبای چالوس، یکی از محبوب‌‌ترین مقاصد گردشگری محسوب می‌شود. دریاچه ایجادشده پشت این سد در جاده چالوس زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است. مساحت دریاچه این سد  به 240هزار مترمربع می‌رسد و طرح سد و نیروگاه سیاه بیشه، علاوه بر زیبایی بی‌نظیر اهمیت ویژه‌ای در کنترل و تنظیم شبکه برق کشور دارد. چهار واحد نیروگاه سیاه‌بیشه با ظرفیت تولید ‎ 1040مگاوات برق در ساعت‌های پربار مصرف قادر است در شبکه برق مصرفی کشور تعادل ایجاد کند.

سد ماملو



‌دریاچه سد ماملو از جاذبه‌های طبیعی جنوب تهران محسوب می‌شود. این سد روی رودخانه جاجرود ساخته شده و در مجاورت روستایی با همین نام است. ماملو تامین آب شرب شهر‌های مختلفی ازجمله پاکدشت، ورامین و جنوب تهران را برعهده دارد. دریاچه این سد زیبا در حدود 3000متر طول و 800متر عرض دارد. ماملو در نزدیکی تهران و در 40کیلومتری جنوب شرقی قرار دارد.سد ماملو یکی از آن مکان‌هایی است که جان می‌دهد برای ماهیگیری؛ جایی در نزدیکی پایتخت که می‌توان در آرامش ساعاتی را بدون دغدغه به ماهیگیری پرداخت. بهترین فصل ماهیگیری در سد ماملو، اوایل تابستان تا اوایل پاییز است. سد ماملو در 2کیلومتری رودخانه جاجرود و روی رودخانه جاجرود واقع شده‌ است. ماملو یک سد خاکی با هسته رسی است. در دریاچه این سد بزرگ انواع مختلفی از ماهی‌ها برای صید وجود دارد. گونه‌های مختلف ماهی قزل‌آلا و کپور از انواع ماهی‌هایی هستند که در این سد به وفور صید می‌شوند. سد ماملو با توجه به اینکه در کنار رودخانه جاجرود، قرار گرفته به همین‌خاطر پوشش گیاهی متنوع دارد؛ پوشش گیاهی که باعث شده سد ماملو مکان مناسبی برای گردشگران و مسافران باشد. وجود پارک ملی خجیر که ازجمله پارک‌های طبیعی زیبا در اطراف این سد است نیز می‌تواند دلیل دیگری برای بازدید از سد ماملو باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید