• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 1 شهریور 1402
کد مطلب : 200934
+
-

جوان‌سازی صنعت هوایی

صنعت هوایی کشور با وجود 4دهه تحریم‌های سخت و طاقت‌فرسا، همچنان در تلاش است تا محدودیت‌ها را خنثی کند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از کاهش ۲ساله سن ناوگان هوایی از ۲۸سال به ۲۶ سال در دولت سیزدهم خبر داد و ابراز امیدواری کرد این عدد به زیر ۲۰سال برسد. محمد محمدی‌بخش، افزود: در حال حاضر بیش از هزار پرواز در روز انجام می‌گیرد اما تا رسیدن به نقطه‌ای که مردم رضایت داشته باشند، پیگیری می‌کنیم. او از اعطای اختیاراتی به سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد که براساس آن در شرایط سخت تلاش شده است تا با راهبردهای خاص مانند تاب‌آوری و خرید هواپیمای دست‌دوم برای توسعه ناوگان، تعداد بیشتری هواپیما به چرخه پروازی بازگردند که بیش از ۶۰فروند هواپیما به ناوگان اضافه خواهد شد. به‌گفته محمدی‌بخش، نتیجه این اتفاق، کاهش 2سال از میانگین سن ناوگان و رسیدن آن از ۲۸سال به ۲۶سال بوده است. یکی از نکاتی که او درخصوص برنامه پیش رو برای سال ۱۴۰۲ مطرح کرده، ابراز امیدواری برای رساندن سن ناوگان به زیر ۲۰سال بوده که با توجه به ممنوعیت خرید هواپیماهای نو و احتمال ضعیف خرید هواپیماهای با سن کمتر از 10تا 15سال در بازار جهانی، باید تقریباً معادل هواپیماهای فعال کشور به ناوگان موجود اضافه شود تا میانگین سن به 20سال برسد. البته در این میان تلاش‌هایی هم برای اورهال و فعال کردن ناوگان زمینگیر فعلی انجام می‌شود که البته این اقدام گرچه قابل‌توجه است؛ اما قادر به پایین آوردن میانگین سن ناوگان نخواهد بود چراکه اغلب هواپیماهای زمینگیر، سن به‌مراتب بالاتر از میانگین دارند. نکته قابل‌توجه در مورد عملکرد سازمان متولی صنعت هوایی این است که فارغ از اقدامات و برنامه‌هایی که برای نوسازی و بهبود ناوگان این صنعت در دستور کار قرار می‌گیرد، باید تمهیدات ویژه‌ای نیز برای اصلاح سازوکار فعالیت این صنعت به‌خصوص در حوزه قیمت‌گذاری و همچنین کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان بیندیشد. صنعت هوایی در سال‌های اخیر با شرایط بسیار نامساعد در حوزه قیمت‌گذاری مواجه بوده که از یک‌سو مردم را به‌دلیل ابهام و تخلف در فروش بلیت آزار داده و از سوی دیگر ایرلاین‌ها را با زیان سنگین مواجه کرده است. شاید بتوان گفت رسالت سازمان هواپیمایی کشوری در سال 1402، به‌جای رساندن میانگین عمر ناوگان به 20سال باید روی آزادسازی قیمت بلیت و متعهدکردن ایرلاین‌ها به ارائه خدمات مناسب به مردم باشد. قیمت که درست شود، خود ایرلاین‌ها برای خرید ناوگان تازه‌نفس اقدام خواهند کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید