• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 1 شهریور 1402
کد مطلب : 200858
+
-

خزر؛ زیبای سمی

خزر زیباست؛ آنقدر زیبا که هر بیننده‌ای را به‌خود فرا می‌خواند تا تنی به آ‌ب های شمال بزند و از آبزیان شمالی تغذیه کند. اما همان اندازه که خزر جذاب است و مردم را به شنا و تفریح و خوردن غذاهای دریایی‌اش سوق می‌دهد، همانقدر سمی و خطرناک است. می‌پرسید چرا؟ اصل ماجرای امروز را بخوانید تا متوجه شوید چرا نباید در آب‌های خزر شنا کنید و خوراک‌تان آبزیان خزر باشد.
گونه‌ مهاجم شانه‌دار، شبکه غذایی ذخایر آبزیان خزر را تغییر داده و به صنایع شیلات آسیب فراوانی زده است. شکوفایی جلبکی با افزایش دما و ورود نیترات و فسفات به آب‌ خزر با استفاده از تخلیه فاضلاب‌ بهداشتی در آب‌های خزر، ورود پساب‌های کشاورزی غنی از مواد آلی و... خزر را به‌شدت آلوده کرده است؛ چون نشانه‌ای از ورود فاضلاب و شیرابه‌های ناشی از استقرار جایگاه‌های دفع پسماند در نوار ساحلی است. فاضلاب‌ها و شیرابه‌ها حاوی انواع آلودگی‌ها نظیر عوامل بیماری‌زای میکروبی، فلزات سنگین و سموم مختلف هستند که روزانه وارد دریای کاسپین می‌شوند و مسافران خزر همراه با فرزندان شان برای تفریح وارد حجم زیادی از آلودگی می‌شوند و از آبزیان خزر که حالا دیگر آلودگی بالایی به جیوه و مواد مضر و شیمیایی دارند، تغذیه می‌کنند.
این‌ها نه سخن همشهری که اظهارات احسان هادی‌پور، رئیس اداره حفاظت از زیست‌بوم دریایی و پایش آلودگی‌های دریایی گیلان است. این اظهارات مشخص می‌کند که آلودگی خزر چنان افزایش یافته که سلامت جوامع انسانی حاشیه، گردشگران و به‌خصوص زنان و کودکان را تهدید می‌کند.
شاید اعتماد به این سخنان برای شما که خزر را با زیبایی‌های سطحی و سواحلش می‌شناسید، اندکی سخت باشد، اما وقتی از یک صیاد گیلانی که در حاشیه کارگاه تدوین برنامه مدیریت جامع زیست بومی تالاب بین‌المللی بوجاق سخن گفته است، بشنوید که پهنه‌های آبی شمال کشور به‌شدت آلوده شده‌اند چه حسی خواهید داشت؟ «فقط با ورود فاضلاب‌های یک شهرک صنعتی که حاوی فلزات سنگین و سایر آلاینده‌هاست، همه ذخایر ماهیان و زیست‌بوم موجودات رودخانه‌ها در معرض تهدید قرار گرفته و در نهایت با ورود بی‌رویه فاضلاب‌ها زندگی ماهیان در این چرخه از بین می‌رود. این روزها حتی طعم ماهی‌های جدید با ماهیان گذشته خیلی فرق می‌کند. به‌دلیل آلودگی زیاد، ماهی‌ها در فصل زادوولد وارد رودخانه‌های شمالی نمی‌شوند و در دریا تخم‌ریزی می‌کنند که به‌معنای ناقص ماندن چرخه زیستی در آب‌های شمالی به‌دلیل آلودگی‌های شدید آب است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید